Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 3925 ggr
Emelie-E
8/11/11, 11:57 AM

Tips önskas

Jag brukar ge min son som nu snart blir 9 månader smörgåsrån och majskrokar att sitta och tugga på ibland.
Majskrokarna verkligen älskar han, men de är så dyra och de tar slut så fort! De är ju bara luft. Smörgåsrånen verkar han ha tröttnat lite på, så dem slänger han bara iväg när han får dem.

Jag undrar om ni har något tips på vad man kan ge istället? Smörgåsrånen är ju lite mer mättande än krokarna, så jag är lite smått ledsen över att han ratar dem just nu.

Min mamma nämnde mariekex, men det känns mer som en kaka? Vill ju inte att det ska vara för mycket socker och grejer i.

Så har ni något tips på vad man kan ge istället eller om ni har något tips på ett recept så man kan göra något själv hade uppskattats =)

Annons:
bubbelbubbel
8/11/11, 5:45 PM
#1

bitar av frukt? banan och liknande, avokado är ju också mjukt, lätt att tugga i sig, dock väldigt klabbigt :)

har du testat att smöra lite på rånet, eller kanske lite leverpastej?

håller med dig om att krokarna är dyra och försvinner snabbt men enligt tandläkaren är de inte bättre än annat tex mariekex, majskrokarna innehåller så mycket stärkelse som sätter sig direkt på tänderna, men jag har gett min son ändå. och borstat tänderna lite nogrannare.

ananrs brukar turkisk yoghurt med lite bär vara smaskens!

Emelie-E
8/12/11, 11:16 AM
#2

Bra tips =) Dock så vet jag inte om jag vågar ge banan som det är nu då han är lite hård i magen. Men har hört att "gamla" bruna bananer är bättre för en hård mage?

Men sen tänker jag lite på det där med när man sitter i bilen. Vi är ute och åker en del och att ha något kexaktigt att ge honom då när han börjar bli lite gnällig är ju rätt bra. Men vad eftersom han ratar smörgåsrånen och krokarna försvinner fortare än fortast?

Och innehåller krokarna massor av stärkelse? Det står ju inte på påsen?

Yoghurt, får en 9 månaders bebis äta det? Har hört att de inte får det? Varför minns jag dock inte :P

Tack för tipsen iaf! =)

bubbelbubbel
8/12/11, 12:22 PM
#3

banan kan nog ge lite hård mage, men det skulle du ju kunna motverka med en sked katrinplommonpuré till gröten om han äter det tex.

i bilen tror jag faktiskt inte du ska muta honom, risken finns att han tillslut kommer vägra åka bil om han inte får något att tugga på. 
jag vet inte om det blir så, min son har aldrig haft problem med att åka bil, men det känns ju som en risk?

majs innehåller massor av stärkelse.

lite yoghurt kan du ge, du behöver ju inte ge honom 3 ggr om dagen men lite ibland.
du tänker nog på att dom 'inte ska' dricka ren mjölk innan året. 
annars finns det fruktpuéburkar med lite yoghurt i som du kan ge också.

GabbiS87
8/14/11, 6:16 PM
#4

Jag tänker på digestivekex…är ju lite mer matigt fast iof endel socker i…

johan
8/14/11, 10:44 PM
#5

Riskakor älskar vår 1,5-åring. Men kolla innehållsförteckningen. Vissa innehåller mycket e-nummer och smakförstärkare.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

AnnaLundin
8/15/11, 1:29 AM
#6

jag förstår din tanke, men vill ändå förtydliga att E-nummer inte nödvändigtvis behöver vara "onödiga, farliga tillsatser" utan det är helt enkelt en numrering av diverse tillsatser - både naturliga och kemiska. Några exempe,:

Många färgämnen som används är helt naturliga - brun sockerkulör har numret E 150 a, vegetabiliskt kol heter E 153 och E 162 är inget annat än rödbetsrött…

Läs E-nummerlistan här: http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Tillsatser-i-mat/E-nummernyckeln---godkanda-tillsatser/

Annons:
johan
8/15/11, 7:21 AM
#7

#6: så sant.. Men i det här fallet var det t ex mer glutamat och liknande saker jag tänkte på.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Smålänning
11/6/11, 1:07 AM
#8

Tunna runda knäckebröd gillar våran lille:) fast han gillar att slänga dem på golvet:( fast ska vara bra för motoriken har jag hört. Frukt väntar vi med lite, för mycket socker i det.. Även om vi har blivit itutade att d är nyttigt. Gillar inte egentligen att ge barnet massa stärkelse, kolhydrater i massor, men bekvämt och billigt.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

magma
11/6/11, 2:52 AM
#9

#6: Långt ifrån alla naturliga tillsatser är nyttiga eller ofarliga. T.ex har nyligen upptäckts att "naturliga sockerkulörer" är skadliga.

Vad gäller den du nämnde (E 150a) så finns det studier som anser att den kan ge upphov till en hel del otäcka biverkningar. Självklart är allt en fråga om mängden konsumtion, och det finns grader även i helvetet- men jag anser att man så långt som det är praktiskt möjligt ska anstränga sig för att ge sina barn mat utan tillsatser.

"E150D: SOCKERKULÖR, AMMONIAKSULFITPROCESSEN (brun)                

Neurologiska störningar.
Fosterskador                                                                                 
Negativ påverkan på immunsystemet.
Minskning av vita blodkroppar.
Konvulsioner.
Coladrycker innehåller alltid en av E150a, b, c eller d.

E153: VEGETABILISKT KOL/CARBO MEDICINALIS (svart)
Cancer
Finns i många lakritsprodukter, godis, även en del som finns i hälsokostbutikerna. Beskrivs oftast som ett naturligt färgämne! "

Vad gäller just riskex så är det de smaksatta riskexen som innehåller (jag har inte lyckats hitta ett enda undantag!) mononatriumglutamat (E 621). Jag önskar att alla föräldrar bannlyste detta från sina barns kost, men inser att det inte lär ske i första taget. I min hemkommun så är numera all mat inom skola/barnomsorg fri från glutamat, enligt dietisten jag varit i kontakt med.

Kopierar in lite läsning om innehållet från E620 till E625 (från den webbsida som länken ovan leder till) för den som är intresserad:

E620: GLUTAMINSYRA
Glutaminsyra är en naturligt förekommande aminosyra och finns i olika livsmedel som en naturligt bunden aminosyra, som alltid är bunden till andra aminosyror, och innehåller inga föroreningar. (I några få naturligt jästa livsmedel som miso, tamari, sojasås finns det naturligt obundet.)
E620 är en tillverkad, högt förädlad, isolerad, obunden, kemikalie som innehåller L-glutaminsyra och farliga föroreningar som alltid innehåller D-glutaminsyra (ett bevisat neurogift), pyroglutamin syra och andra farliga föroreningar som mono- och dichlopropnols, vilka inte kan avlägsnas.

Man kan inte jämföra naturlig bunden och föroreningsfri Glutaminsyra med tillverkad, kemiskt förädlad, isolerad, obunden, full med farliga förorenade, E620!
Ändå gör livsmedelsindustrin detta och säger att de är likvärdiga!
Denna nya farliga kemikalie E620 kallas PFGA, Processed Free Glutaminic Acid, därför glutaminsyra är förädlad och fri, obunden till andra aminosyror och innehåller farliga föroreningar.

PFGA finns i E620-E625 och har orsakat:
 
Aggression
Depression, inkl svår depression
Ilska
Inlärnings- och minnessvårigheter
Paranoia
Personlighetsstörningar
Schizofreni
Självmordstendens
Ångest 
                                                                                      
   
ADD - Attention Deficit Disorder
ADHD- Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Ansiktssvullnad
Astma
Chinese Restaurant Syndrome (CRS)- med symptom som är närmast identiskt med en hjärtattack
Dödar hjärnceller i området vid Hypotalamus
Endokrina störningar
Epilepsi
Fetma
Fibromyalgi
Fosterskador
Glaukom
Har visat hjärnskador i 14 olika djurarter som testats
Hjärnskador
Hormonstörningar
Huvudvärk
Högt blodsocker
Konvulsioner
Leverskador
Missbruk
Nervcellsförstörning
Neuropathic smärta                                                          
Svettningar
Reproduktions störningar
Retinal förstörelse  
Sterilitet
Stroke
Svåra allergiska reaktioner
Tillväxtstörningar
Yrsel                                                                                                  
Ätstörningar
Ögonskador                                                                                                 

OBS!

1. E620-E625 påverkar hypotalamus vilken styr kroppens förmåga att veta när den är tillfredsställd (mätt) när vi äter, vilket skapar konstant hunger vilket även påverkar det endokrina systemet, hormon nivåer och sänker blodsockernivåer. Dessa farliga effekter skapar alla sorters störningar och missbruk.

2. Nästan alla asiatisk mat (kinesisk, japansk, koreansk, thai, malaysisk, mongolisk, vietnamesisk etc.) automatisk tillsätter någon form av PFGA, vanligtvis E621, men det kan också vara E620-E625 i maten. Nästan alla köpt asiatisk mat innehåller det, men anges ofta inte på etiketterna. Om du äter på restaurang tala med kocken och insistera på att det inte ska ingå.

3. PFGA skapas i mat genom processmetoder som autolysis, enzymolysis, hydrolysis etc. eller i sällsynta fall genom att naturliga bakterier jäses som med miso, tamarisås och sojasås.

magma
11/6/11, 2:56 AM
#10

#0: Du kanske kan skära till stavar av ost, och kanske det kan fungera med innanmätet från gurka? Ost kan iofs vara stoppande, vilket väl inte är så optimalt om han är hård i magen. Svårt, rån o.dy är ju onekligen praktiskt med tanke på att det inte är så kladdigt (eller nja, inte från början iallafall ;-) och lätt att ha med sig.

AnnaLundin
11/6/11, 9:28 AM
#11

Tja, ALLT kan vara skadligt i överdriven mängd, även vatten!

Zahara
11/6/11, 11:00 AM
#12

usch…. Nu skriver jag bara vad jag tänker så bli inte arga!

Tänk på er själv så mycket sk*t ni och jag har ätit under vår uppväxt och så "fel" uppfostrade vi är enligt dagens "lagar" och regler! Men fy fasiken vad bra vi blev! Min dotter äter vad jag äter och har gjort det sen hon var ett. ska man leta och rota i all mat så kan vi tllslut inte äta något alls!

Koppla av, ät bra mat,färsk mat och hemmalagad mat som man gjorde förr, om där är lite E:n så får där vara det och socker ja och! Sluta klura och vända och fundera och analysera så mycket så mår ni mycket bättre!

Smaklig måltid :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

magma
11/6/11, 7:45 PM
#13

Det är ju just det som jag försökte förmedla. Att man för båda sin egen och sina barns skull bör försöka äta bra, färsk mat, tillagad hemma med bra råvaror. Då behöver man inte "klura och vända och fundera och analysera" allting!

Jag tvivlar dessutom på att det på 70-talet (som exempel) existerade mer än en bråkdel av den mängd kemikalier det finns idag, både i miljön och i kosten. Tror inte alls att vi fick i oss mer skit under vår uppväxt än vad dagens uppväxande generation får, tvärtom!

Det är inte speciellt långsökt att dra en parallell till att de som drabbas av cancer blir allt fler varje år- den årliga ökningen cancerdrabbade är 0,8% för kvinnor och 0,6% för män. Varje år.

Annons:
AnnaLundin
11/6/11, 9:12 PM
#14

#17 - nja, där tror du nog tyvärr fel, för det är inte längre sen än så som man glatt använde alla möjliga bekämpningsmedel på hela åkrar. Läs t.ex om DDT, som är ett miljögift som är ett miljögift, giftigt vid förtäring och cancerogent. Halveringstiden i jord anses vara ca 15 år och det förbjöds för användande på åkrar på 70-talet. http://sv.wikipedia.org/wiki/DDT http://www.miljoportalen.se/ordlista/ploneglossary.2006-04-12.1575314775/ploneglossarydefinition.2007-06-19.2314266512
(vi misstänker för övrigt att det var just DDT som kan ha orsakat min fars hjärntumör - han besprutade med DDT helt utan skyddsutrustning några decennier innan han blev dålig och sedan dog kort därefter…)

Hormoslyr är ett annat exempel på riktigt elaka kemikalier som användes förr, om än inte direkt i livsmedelsproduktion.

Dioxiner och PCB finns även idag, men idag finns också gränsvärden för detta, vilket det nog inte gjorde på 70-talet. http://slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Kemiska-amnen/Dioxiner-och-PCB/

Allt var inte bättre förr!

magma
11/6/11, 10:05 PM
#15

När det handlar om bekämpningsmedel- ja, måhända. Men inte när det handlar om att vår konsumtion har ökat och att det orsakar naturkatastrofer i form av utsläpp i många delar av världen. Det är heller ingen nyhet att våra fordon orsakar utsläpp i en storleksordning som inte existerade för 40-50 år sedan. En till aspekt är att konstgödning samt bristen på växelbruk orsakar utarmning av mineraler i jordarna- där vår mat odlas.

Självklart fanns (och finns) det riktigt otäcka gifter som numera är förbjudna i Sverige, det innebär dock inte att de inte används i andra länder. Eller att det inte tillkommit hundratals nya kemikalier som vi lyckligt ovetande matar våra kommande generationer med.

Där de gamla gifterna förbjuds och till viss del försvinner så finns det alltid andra som står i kö för att användas- som t.ex bromerade flamskyddsmedel och organiska fluorämnen. I smink, hushållskemikalier, kläder, textilier, mat, plastleksaker, nappflaskor, elektronik och mycket mer finns s.k "POPs-ämnen" som bryts ned långsamt och stannar kvar i våra kroppar i decennier. Genom utsläpp är de spridda över hela världen, även långt från platser där de producerats och använts.

Den som tror att världen har blivit en mer hälsosam och renare plats att leva på under de senaste femtio åren, trots vetskap om befolkningsexplosionen och dess sjuka konsumtionshets vårt jordklot försöker försörja, den personen har tyvärr skygglapparna på.

AnnaLundin
11/6/11, 10:39 PM
#16

Kanske inte världen generellt, men medvetenheten i vårt lilla hörn är betydligt större än för 40 år sedan och med den går det ofta att välja. När man inte visste fanns inte ens den möjligheten.

Fast nu är vi långt från trådens ursprungsämne…

Ketang
11/8/11, 3:45 PM
#17

#2 När dottern var några månader gick vi en första hjälpen kurs. Där fick vi lära oss att ALDRIG någonsin låta barnen äta i bilen. Sätter ett barn i halsen som sitter fastspänd i en rullande bil. Ja ni kan ju själva räkna ut faran. Dels tappar man fokus på vägen, man ska hitta lämpligt ställe att stanna på, ta sig ur bilen, runt bilen, spänna loss barnet för att tillslut försöka få fria luftvägar! Då kan det redan vara kört.

Nu är dottern tre år och har aldrig ätit i bilen, det har fungerat utmärkt och vi har roat henne med div leksaker om det krisat. När hon var liten 1-12 månader gick jag kurs och hon var med väldigt mycket så hon har åkt bil massor utan att ha något att tugga på.

[SallysPigge]
11/9/11, 12:28 AM
#18

#17 Började tänka som du , med 3 barn så har dom aldrig ätit ibilen.

Barn får gnälla lite, man måste inte alltid trycka i dom något.

Och Majsbågar vad är det? Aldrig hört talas om.

hedus
11/19/11, 9:21 AM
#19

Nu har jag inte läst resten av tråden så ursäkta om det redan är skrivet.

Om din son är hård i magen är det INTE bra med majskrokar. Majs är förstoppande. Skippa oxå "färdiggrö" eftersom de innehåller mjölkpulver som många blir hårda i magen av. Havregrynsgröt el skrädmjölsgröt är bättre. Ris är oxå förstoppande och smörgåsrån innehåller ju mest vetemjöl vilket ju inte tillför någon näring alls och även det kan vara stoppande.

Det finns säkert att googla på bra plockmat. Men päron/äpplebitar och annan frukt. Skippa mariekex. D u kan ju baka egna bovetekex el liknade. Kolla matinriktade hälsokostaffaffärer el ekobutiker de har säkert bra alternativ. Riskakor tror jag är mindre förstoppande än majskrokar men ge lite i taget för att se hur magen reagerar.

Ett tips om lillen är hård i magen är att köpa en potta. Våra barn har suttit där från 5mån & det funkar oftast.

www.hela-dig.nu

Upp till toppen
Annons: