Annons:
Etikett08-nybliven-förälder
Läst 4190 ggr
saraolsson86
8/5/11, 9:12 PM

Val av barnvagn

Hej allihopa. Jag heter Sara och är 25 år gammal och helt ny på denna underbara sida.

Jag föder om 3 veckor och tänkte kolla med er som redan är kunniga tips på en bra barnvagn.

Då budgeten är lite tight med allt annat barnrelaterat som vi fått köpa in så vill jag ha helst en barnvagn som inte kostar mer än 5tusen och inkluderar gärna barnstol.

Jag har tittat mycket på Billiga Barnvagnar och deras hemsida och har hittat mycket där, dom har ju märken som inte finns på den svenska marknaden. Men hur är deras kvalitet? Är priserna humana eller ska man satsa på en brio,emmaljunga eller bugaboo?

All hjälp uppskattas, barnvagnsvärlden är en skog och jag känner mig väldigt vilse.

Annons:
Skogshumblan
8/5/11, 9:21 PM
#1

Man kan aldrig råda andra om vagn om man inte känner dem skulle jag säga. Men rent generellt så är min erfarenhet att vagnar som inte är kända märken är minst lika bra men de kan vara lite tyngre och klumpigare än de dyrare. Kolla på vad vagnen med de olika sitt eller liggdelarna i väger och jämför, det kan skilja många många kilon!

Vi hade en knorr nizza till våra barn, jättefin och smidig men lite smalare och kortare än de andra märkena men framförallt tyngre än de andra vagnarna som är innevagner. MEN vår vagn var efter tre barn hel och fräsch och inte det minsta skrangligt i schassit vilket våra vänners brio och e-ljunga blev efter andra barnet.

Om ni vill ha ny vagn finns det märkesvagnar att beställa billigare än vad de kostar i butik här,  via tyskland, tror pingpongforboysandgirls och babybee har den möjligheten. Dock är leveranstiden längre än de tre veckor du har till beräknat födelsedatum…

Lycka till med allt härligt du har framför dig!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

bubbelbubbel
8/5/11, 11:53 PM
#2

vi köpte vår emmaljunga cerox på blocket i totalt nyskick, ett år gammal med quadrolift, skötväska och bilstol med på köpet. för mer än under halva priset av vad bara vagnen skulle kostat utan alla andra saker.

har du tittat på blocket? ännu en fördel är ju att det alltid är snabba affärer, ska man köpa ny vagn ska man ju helst enligt våra barnvagnsaffärer härikring beställa gärna så tidigt som möjligt, helst innan man gått halva tiden..

AnnaLundin
8/6/11, 10:02 AM
#3

för att generalisera skulle jag nog säga att man får vad man betalar för… Men jag håller med om att barnvagnar börjar bli snuskigt kostsamt.

Jag köpte en ny Teutonia till vårt äldsta barn (född 2002) och vi har haft den till alla fyra.

Jag känner i ärlighetens namn inte till de nya vagnar som kommit ut på marknaden. Men det jag skulle råda till är att försöka hitta tester som visar vagnarnas kvalité. www.testfakta.se är ett ställe där man kan hitta resultat från oberoende tester - kolla om du hittar något där.

Det man bör tänka på är att det på många märken har varit problem med ställbara handtag som har gått sönder. Där är ju en oerhört vital del som är viktigt att de håller, så att det inte händer olyckor!

Håller med om att man mycket väl kan köpa barnvagn begagnat, om man vill hålla nere kostnaden. Vi har haft några begegnade vagnar som vi har använt i stallet och de har fungerat utmärkt.

Sara
8/6/11, 2:08 PM
#4

Lite tips:

  1. Kolla så den går in i eran bil.
  2. Tänk på att den ska vara lättkörd även i snömodd.
  3. Köper du begagnat, kolla så det inte finns någon svartmögel i den. Alltså lyft ur madrassen och kolla innanför suffletten osv.
  4. Köp en med stor korg under så ni får med lite saker när ni är ute och handlar.

Jag köpte min Trille begagnad för 300:-, har färgat om tyget som var lite solblekt och pimpat den lite. Ser kanon ut idag och med alla tillbehör som regnskydd, parasoll och insektsnät samt färg kostade den 1100:- totalt.

Sara

johan
8/6/11, 9:51 PM
#5

Snåla inte på barnvagnen. Du kommer bokstabligt talat använda den flera timmar om dagen i flera år. Köp något bra som ni verkligen gillar!

Därmed inte sagt att man ska köpa det dyraste, men köp det som ni tror passar er livsstil bäst.

Om ni vill vara ute i natur och normal svensk vinter skulle jag satsa på någon med riktiga hjul. Inte sådana där små svängbara hjul som nästan är som en shoppingvagn. Det är tungt att köra vagn i snömådd ändå…

Testa att det är lätt att få in saker under vagnen. Många vagnar rymmer mycket under vagnen, men det kan vara bökigt att få in och ur saker. Om man t ex handlat och inte får in påsen, utan hela tiden måste packa ur påsen för att få in grejerna i vagnen och sedan packa i påsen när man kommer hem blir man grinig.

Suffletten är viktig. Se till att den går så djupt ned som möjligt, äver man har fullt liggläge. Annars kommer du hålla på och svära över parasoll som aldrig stannar kvar i det läge du vill. (Finns extra-kepsar att köpa)

Se till att den är lätt att fälla ihop, för ni kommer böka i och ur bil ofta.

Efter två barn tätt inpå varandra och efter totalt 6 olika sorters barnvagnar så börjar man få lite koll på vad som passat oss bäst.

Det jobbiga är också att olika vagnar passar en olika bra vid olika perioder i barnens liv.

De vagnar vi haft är:

* Brio Kombi
* Kronan Sulky
* Urban Jungles dubbelvagn
* Baby Jogger FIT (blanding av joggingvagn och sulky)
* Baby Jogger City Elite dubbelvagn
* Baby Jogger II (gammal joggingvagn)

Om man skulle göra om alla sina inköp och man bara fick köpa en vagn, skulle jag utan tveka välja Brio Kombi igen. Den har varit alldeles fantastisk. Lättkört i alla årstider, lätt att växla mellan sitt och ligg, framåt och bakåt. Lätt att packa och rymmer tre papperskassar från ICA under vagnen. Fungerar bra med ståbräda till storasyskon. Rymmer två barn i nödfall.

Brion är också mycket lättare och smidigare än motsvarande Emmaljunga jag kört andras barn i. (Brorsbarnen har en sådan t ex)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Zahara
8/8/11, 7:35 AM
#6

jollyroom.se bra vagnar till bra priser och nu har de rea så du kan få en bra ny barnvagn för en 3-4000 kr!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annons:
LoAEmma
5/11/16, 7:42 PM
#7

Puff!

Vi kan väl snacka lite barnvagnar igen hörrni! :)
Funderar över när man byter till sittvagn/sittdelen i vagnen?
Vilken sort/märke gillar ni bäst?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[TanatosNyx]
5/11/16, 7:58 PM
#8

jag är helt såld på brio/britax. Drömvagnen är brio smile, hade jag haft råd när vi skulle köpt första vagnen så hade den varit självklara valet. Men nu när vi ska byta vagn så erm, ja. Han har liksom redan vuxit ur den, 1 år gammal, tack vare att den är kort i ryggen och min unge en jätte.

Vi bytte till sittdel redan vid 4 mån, pga en vansinnig unge som blåvägrade liggdel. Vi fick ta en vanlig sängkudde bakom ryggen på honom och spänna fast med selen så han satt någorlunda, och så tippa vagnen (ergonomisk sits så han hamnade halvliggandes skålad).

Nu ska vi köpa en britax b-motion plus i stället :) Jävlar vilken rymlig vagn! Men sulky så den är framåtvänd hela tiden. Det gör inte oss något, han åker bara framåt ändå, annars får man fanemig höra! 😂

Jag slår ett enormt stort slag för barnvagnsblogg.com! ALLT ni behöver veta om vagnar finns där. Superseriös bloggare!

frejaspluto
5/11/16, 8:28 PM
#9

Köp en barnvagn med stadig ligg och sittdel (kombo) hjul dom funkar i alla väder stora hjul då kommer ni fram lätt! Oavsett om ni har bil eller inte. Kolla in och jämnför pris barnvagnar som är dyra behöver inte vara bra!

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

lkmf
5/11/16, 9:23 PM
#10

http://www.eurobabies.se/coolocheco.html här köpte vi våran vagn kanonbra tycker jag och ett bra pris..:)

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Zelmabus
5/12/16, 1:11 AM
#11

Fick lite smått panik idag då jag insåg att liggdelen snart är för liten, hon är bara 3 månader. Har en brio Happy och den är ju inte en liten vagn… Men om man byter till sittdelen kan man ha mjuklift då? Och måste man då ha en speciel mjuklift eller spelar det ingen roll? Om det nu finns mjukliftar som är längre än min liggdel..

[TanatosNyx]
5/12/16, 5:30 AM
#12

Mjukliftar är mindre än liggdelar. Brio happy kan inte ha en så liten liggdel? Vi har föregångaren och alvin får garanterat fortfarande plats i den..

lkmf
5/12/16, 8:44 AM
#13

#11 Vi bytte till sittdelen när han var runt tre månader då liggdelen blivit förliten bäddade med vanliga filtar och det gick bra..:)

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Annons:
[TanatosNyx]
5/12/16, 9:11 AM
#14

Men oj, hur kan liggdelar göras så små, fy vad trist! :(

[WickedAlly]
5/12/16, 9:40 AM
#15

Oj, måste vara sjukt korta liggdelen? David är 9 månader och får fortfarande plats i vår :o Han ligger där dagligen nämligen.

mollyt
5/12/16, 10:33 AM
#16

Vi har en Emmaljunga som vi köpt begagnad. För oss var det viktigt med en lätt och smidig vagn. Använder fortfarande liggdelen som känns väldigt nätt. Dottern blir snart 2 månader och är väldigt nöjd med att ligga där. Får se när vi byter till sittdelen. Vi har separata vinterhjul (stora) att byta till när vintern kommer, men det lär dröja … 

Byter ni andra hjul på vintern?

LoAEmma
5/12/16, 11:02 AM
#17

Vi fick ta över sambons systers vagn så jag har inte fått välja och jämföra något, man tackar ju inte nej till en gratis vagn direkt!
Men nä, inte så jättesmidig att fälla ihop, och inte såå smidig att köra heller. Behöver en som man fäller ihop enkelt och som funkar bra i terräng… Men vanligvis byter man inte vagn när de blir större va?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

JazzBass
5/12/16, 11:21 AM
#18

Jag fick en chock när jag såg vilka otroliga summor som många sätter på barnvagnar, och att de är så dyra som de är. Tycker begagnade vagnar funkar riktigt bra även om de ibland kan se lite slitna ut, men tipsen som #4 tar upp är värda att läsa. Vår begagnade Brio Happy med skild liggdel och sittdel betalade vi 200 euro för, tyckte också det var ganska dyrt men inte ens i närheten så dyrt som det hade varit med en ny vagn. 

Vi köpte också en begagnad ännu äldre modell av samma vagn för 30 euro, som vi har hos sonens morföräldrar (bor 450 km bort) för att slippa transportera en vagn också varje gång vi far dit. De tar ju väldigt stor plats. Vagnen var i utmärkt skick, bara lite åldersstigen. 

Angående liggdelen i vår Brio Happy vi har hemma, så blev jag också förvånad över att den var så kort, men nog sov gossen ganska länge i den ändå, åtminstone 8-9 månader. De kunde dock göras avsevärt längre, det är ju bara dumt att behöva ty sig till sittdelen så tidigt när man (eller åtminstone vi) ändå har vagnen mest för att sova i. För promenader, och om vi ska iväg nånstans nån tid så han behöver sova dagsvila borta, har vi en Brio Race, köpt ny på rea när modellen var på väg bort från marknaden. Den tar avsevärt mindre utrymme, så den brukar vi ha med oss också då vi ska till stugan eller mina föräldrar. Då vi bara ska ut på stan eller till nåt shoppingcenter har vi en rätt eländig resevagn som vi betalade överpris för sett till utseendet. Den brukar vi förvara i bakluckan på ena bilen.

Största problemet med Brio Happy-vagnarna är suffletterna. Man får spänna skruvarna stup i kvarten för att de ska hållas uppe ordentligt. I övrigt är det bra, lättanvända och lagom "mjuka" vagnar som går bra att gunga. Föredrar dock riktiga däck framom plastdäcken som kom med den andra begagnade vagnen vi köpte, speciellt på grusvägar och dylikt. Plastdäcken med gummiyta funkar bara bra på slät asfalt och andra jämna och hårda ytor.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Zelmabus
5/12/16, 3:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Här ligger My, 3 månader och 64 cm i sin liggdel. Eller är det bara jag som tycker att den snart är för liten?

frejaspluto
5/12/16, 6:45 PM
#20

Ser på fotänden, det är dags och uppgradera. Tycker jag .

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Annons:
Pontiac57
5/12/16, 9:52 PM
#21

Jag är emmaljunga frälst så har en city cross för hemmabruk och en liten viking när vi ska iväg och är jätte nöjd. Köpte cc:n begagnat m sittdel och mjuklift men köpte till en liggdel och vikingen köpte vi ny. Rekomendationerna för sittdelen är ju 6 månader så jag hoppas han håller sig nöjd i liggdelen ett tag till då han ändå är såpass liten fortfarande :)

frejaspluto
5/13/16, 10:37 AM
#22

Jag köpte en begagnad cykelvagn som man kan spänna fast på cykeln , lätt och lätt och köra i snö!! Haha, med eller utan cykel såklart! När min dotter blev två köpte jag den matplats för handla mat, extrakläder , leksaker mm. Hon låg i vagnen och sov jätteskönt. Mkt utrymme , behöver aldrig beskymra mig om regnskydd jättenöjd!

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Upp till toppen
Annons: