Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1295 ggr
AnnaLundin
7/21/11, 1:30 AM

lättare att lära sig crawl än bröstsim

Hittade en artikel om att man kanske ska prioritera crawl före bröstsim när barn ska lära sig simma.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=4602505

Annons:
[mingdie]
7/21/11, 2:36 AM
#1

Det är ganska ofattbart att man fortfarande börjar med bröstsim i Sverige. I många andra länder börjar man med crawl först för att det är mer naturligt och sedan i dom länder med vågor och strömt vatten så är bröstsim ganska värdelöst.Om man skall lära sig simma i ung ålder så är koordinationen inte den bästa vilket gör crawl mycket lättare att lära sig.

Där jag bor har jag flera gånger sett svenskar som bara kan bröstsim ge sig ut i surfen och hamna i svårigheter.

johan
7/21/11, 9:10 AM
#2

Mer likt hundsim också, vilket ju är det alla kör med i början.

Kan tänka mig att poängen med att lära sig bröstsim är att man slipper ha ansiktet i vattnet.

För att frisimma bra krävs ju i princip att man har ansiktet i vattnet hela tiden och bara tittar upp var 3-5 simtag för att andas.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[mingdie]
7/21/11, 12:16 PM
#3

Riktigt bröstsim har du också ansiktet i vattnet. Om du inte har ansiktet i vattnet så blir bröstsimmet väldigt oeffektivt. Det är ju bättre att lära barnen att ha huvudet under vattnet så att dom vänjer sig.

johan
7/21/11, 12:53 PM
#4

#3: Ja, det håller jag med om. Men det är inte en förutsättning som det är när man frisimmar.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Upp till toppen
Annons: