Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 3196 ggr
ho0mii3z
2011-07-12 22:35

2 års trots. (Rådfråga)

Hur hanterar man 2 års trotsen på bästa sätt?

Jag ahr en väldigt självständig ung tjej på 2 år som trotsar något förfärligt, jag försöker bemöta henne så gott det går, Men hon testar gränser rejällt och ibland bara genom att vägra sitta i vagnen vägra gå och vägra bli buren.

Hur har ni hanterat trotsen? Höjt rösten? Tappat humöret någon gång? hur gick ni vidare från det?

alla tips vi kan få är vi glada över!

Vet att detta är en svår fråga!

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Annons:
AnnaLundin
2011-07-13 01:11
#1

jag har sagt det förr och jag säger det igen - jag gillar inte att kalla det för trotsålder, utan för mig är det gränstestaråldern. Den benämningen gör det lättare att förstå vad det handlar om.

Min erfarenhet, efter att ha gått igenom det med 3 barn och det 4e barnet borde komma dit när som helst, är att

  • man måste vara dödskonsekvent för stunden, har man bestämt sig för att det är nej så ÄR det nej den här gången - även om barnet tjatar sig blå eller man inser efter en stund att "varför sa jag nej, det hade jag inte behövt".
  • Det finns inget som hindrar att det blir ett ja nästa gång ett liknande tillfälle dyker upp, det kan vara andra förutsättningar. Men har man börjat på "nej" så är det det som gäller.
  • Det är totalt lönlöst att försöka resonera sig fram till en lösning med en 2-3-åring, de är för små och för låsta i sina tankebanor för att det ska sluta på något bra sätt. Utan som vuxen talar man kort, koncist och enkelt om att "det här gäller", "så här är det" och/eller "så här gör vi" och sen gäller punkt 1 ovan….
  • Om man börjar ge med sig och "gå halva vägen" när barnet försöker få sin vilja igenom så är risken stor att man får problem längre fram. Det är NU du börjar forma gränserna och barnet lär sig att de satta gränserna gäller.

Lycka till! Och kom ihåg att pussa på det lilla monstret också! Kyss

Zahara
2011-07-17 10:22
#2

#1 tror du täckte det mesta där!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Upp till toppen
Annons: