Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 2224 ggr
[iurochskur]
7/11/11, 11:56 AM

Syskonkärlek, vart är den?

Min stora tös vill aldrig krama sin lilla syster. Hon har aldrig sagt att hon älskar/gillar henne. Lillasyster däremot vill alltid kramas och säger hur mycket hon älskar sin storasyster.

Så vad är det för fel?

Annons:
AnnaLundin
7/11/11, 2:29 PM
#1

Kärleken kan finnas under ytan, utan att den visar sig öppet. Eller också finns den inte alls! Det är inte nödvändigtvis så att man måste älska någon bara för att man råkar vara syskon eller släkt.

Jag har ingen aning om hur det ser ut i er familj, men skulle mycket väl kunna tänka mig att det finns anledningar till varför ett större syskon inte älskar det mindre (öppet i alla fall) t.ex avundsjuka av något slag. Kanske tycker storasyster att lillasyster tar alldeles för mycket "föräldratid" från henne?

OM jag vore du skulle jag inte göra så stor affär av det, utan bara hålla koll så att storasyster inte blir elak mot lillasyster.

[iurochskur]
7/11/11, 3:59 PM
#2

#1 Hon slår dagligen sin lillasyster…hon borde väl förstå bättre än att slåss på henne hela tiden? 8 år är ju ingen ålder där dom är oförstående direkt och jag trodde då att hon skulle förstå vikten av att inte slåss med småbarn.

Visst kan nog lillasyrran gruffa och göra som storasyster lärt henne (slåss). Men lillasyrran är ju hela 2 ½ år yngre.

Ang. föräldratid så åker stora tösen till sin pappa varannan helg och kanske är det där skon klämmer? Hon kanske känner att vi skjutsar iväg henne?

AnnaLundin
7/11/11, 4:11 PM
#3

Man kan inte utgå ifrån att de vet att de inte ska slåss, 8-åringar är stora ibland men samtidigt väldigt små i andra avseenden.

Jag tror att det kan finnas en gnagande tagg någonstans, kanske handlar det om att hon är borta från er varannan helg, kanske är det något annat. Försök prata med henne, utan att på något sätt skuldbelägga!

Pilon
5/5/12, 12:35 AM
#4

Hur har det gått  [iurochskur]?

[Alenzi]
5/8/12, 3:10 PM
#5

#4 Du skall nog inte räkna med att få svar eftersom användaren inte längre finns.. Obestämd
(vilket [] indikerar, bra att veta till nästa gång Flört)

Pilon
5/8/12, 6:49 PM
#6

Ahaaaaa, oj, nej men vad trist, aha så det är därför det är fyrkantig parantec hehe :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: