Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2554 ggr
Emelie-E
6/27/11, 10:27 AM

Hjälp ang mattider

Jag tror jag skulle behöva lite hjälp med mattider och vad man kan ge när.

Min son är 7 månader och får just nu lite ersättning, välling, gröt, vanlig mat med lite fruktpuré som efterrätt.

Som det känns nu så får han för mycket mat. Och jag vet inte om tiderna han får det på är bra.

Jag har fastnat lite, det har blivit väldigt tryggt för mig med dessa tider jag har och jag har jättesvårt att ändra på det.

Allt mellan 06.00-08.30 vaknar han och får en flaska välling. Vi brukar gå upp någon gång mellan 08.30-09.30. (det kan jag ju inte ändra på)
Beroende på när han fått vällingen på morgonen så kan han få lite ersättning runt 10.30.
Sen ger jag honom en halv burk mat + en halv burk fruktpuré vid 12.30
Vid 16.30 får han en flaska välling
Och vid 20.00 får han en portion gröt
och sen runt 21.30 när det är läggdags får han ersättning.

Glappet mellan 12.30 och 16.30 känns för stor, samtidigt som jag vet att han är mätt under den tiden. Igår spydde han efter att han fick mat vid 16.30. Och då fick han dessutom ersättning och inte så mycket han brukar få.

Jag har nästan ingen ersättning kvar och har tänkt sluta med den, så istället blir det ju välling, och då blir det ju väldigt mycket?

Jag känner mig egentligen nöjd som det är, men det känns som att det är för mycket och på fel tider. Speciellt på kvällen om han får gröt vid 20.00 och sen får nattvälling 21.30 på det.

Så finns det någon som kan hjälpa mig med att komma på ett bra matschema? Vad man kan äta när? Och så vill jag gärna ha tips på vad man kan ge som mellanmål, för just nu står det helt still i mitt huvud.

Jag skulle kunna fråga på bvc men det är över en vecka jag ska dit igen och jag känner att jag kan behöva ändra på detta tidigare än så.

Annons:
bubbelbubbel
6/27/11, 10:15 PM
#1

fast jag tycker han är så pass liten att han faktiskt behöver äta ofta och mycket. när min Neo var 7 månader skulle jag gissa mig till att han åt ungefär såhär, minnet är bra men kort ;)

-ersättning
-lunch
-ersättning
-gröt
-välling

+ eventuellt något på natten om han skulle vakna till.
och med det var han glad och nöjd.

Tina-A
6/28/11, 7:25 AM
#2

Jag tycker du ska byta ut mot mat istället för välling. Välling är ingen ersättning för ersättningen (ersättning = "bröstmjölk") och vällingen är gröt fast i lösare form. Man säger ju att max 3 gånger om dagen ska man ge välling eller gröt (dom räknas som samma) och nu får ju han 3 gånger redan :)

Jag skulle byta ut 16 målet mot mat (middag liksom) Och så kanske någon liten fruktmellis eller ersättningsmellis om han är hungrig där emellan.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Emelie-E
6/28/11, 9:56 AM
#3

#1 Jo, att han ska äta mycket och ofta vet jag, men det känns som att det blir lite för mycket när han spyr för att han är så mätt :P
Men annars så får han ju ungefär lika som din son fick. Fast jag blandar lite mellan ersättning och välling på eftermiddagen.

Och min son är ju nöjd som det är. Sover ca 11 timmar om utan att vakna. Han får alltså ingen mat om natten.

#2 Jo, men det känns "fel" att ge honom mat två gånger efter varandra. Han får ju mat vid 12.30 och sen vid 16.30 som i så fall kommer vara samma mat?

Jag ska kanske vänta med att sluta med ersättningen. För mer mat tror jag inte han behöver, han är ju fortfarande rätt liten. Och han klarar sig ju som det är nu. Ska kanske vänta lite med att försöka ändra på tider och måltider..

[Catteklina]
6/28/11, 4:27 PM
#4

Vår son sluta med amningen vid 6 månader (frivilligt) och fick efter det mat 2ggr/dag, dvs. som lunch och middag.

Mvh,
Catarina

bubbelbubbel
6/29/11, 12:54 AM
#5

#3, min kille spydde jäääämt, omogen magmun tror jag bvc kallade det. :P
men fortsätt så här ett tag till då, så länge han är nöjd liksom.
har för mig att bvc rekommenderar två lagade mål mat om dagen runt 10 mån?
egentligen är det ju bara positivt att ge honom ersättning i sommartid, då kan du ju vara helt säker på att han får i sig, vätska + det han behöver om det krånglar lite med maten nån dag. :)

Emelie-E
6/29/11, 8:59 AM
#6

#5 Det är sant! Så jag ska nog faktiskt köpa mer ersättning. Bad min man om det igår, men neej, mer mat blev det istället. Att de aldrig kan göra som de blir tillsagda :P

Jo, liten spydde mycket förr, men har slutat med det tills alldeles nyligen. Så då ser jag det som ett tecken på att han får för mycket mat :P

Annons:
bubbelbubbel
6/29/11, 10:12 PM
#7

#6, haha! känner igen det där! karlar :P

jaa, det är nog ett tecken på det med, men det är ju okej så länge det är mest mjölk som kommer upp, värre när det bara är mat. blääää! haha

Peachme
8/3/11, 7:31 AM
#8

min son käkde såhär när han var sju månader:

kl 7-8.00-välling

kl 12.00-middag(middagsmål med en fruktbägare som efterrätt)

kl 14.00-mellanmål( fruktbägare och babymacka med avokado/hummus)

kl 16.00-grötmål med bärmos till

kl 19.30-kvällsvälling> som ges när han ska sova på natten

kl 23-01.00- välling>gick in och matar honom i sömnen för annars vaknade han av att han var hungrig.

så käkar han en del majskrokar också :-P

Upp till toppen
Annons: