Annons:
Etikett15-barnsjukdomar
Läst 12987 ggr
bubbelbubbel
2011-06-15 19:37

konstiga bett?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Neo har fått jättekonstiga bett på hela armen, han har fått ganska mycket bett senaste två veckorna men myggen och knotten är ju på infart så vi har antagit att det har varit dom små rackarna.
vi har dom gångerna märkt betten på morgonen, och vaknat med myggbett har vi väl alla gjort, inget konstigt med det.
och två helger i rad har betten svullnat upp och blivit jättevarmt och stort, och sen försvunnit efter en dag eller två.

men idag har han fått bett vid olika tillfällen och alla inomhus, och varken jag eller min sambo har sett någon mygga eller fått något bett.

nyss satt han vid köksbordet och vi stod vid spisen och lagade mat, han blev lite gnällig, men jag trodde det var för att han inte ville sitta i stolen längre men så såg vi hur hans arm såg ut!

någon som sett något liknande?
för nu är jag inte lika säker på att det är mygg/knott längre.
han verkar inte vara besvärad av att det kliar, har aldrig sett honom ens försöka, däremot verkar det göra lite ont eftersom han blir rätt ledsen.
och just dessa bett som han har fått idag, ser ut som på bilden och sen försvinner dom?

Annons:
hus-musen
2011-06-15 19:40
#1

Det ser ut som allergiutslag, inte mygg/knottbett. Är det bara på ena armen?

Qui dormit, non peccat

 


Emelie-E
2011-06-15 19:40
#2

Det kan inte vara någon form av allergi?

bubbelbubbel
2011-06-15 19:49
#3

japp! bara på ena armen, och nu är dom nästintill helt borta.
och vad har det gått 15-20 min kanske..

allergi är ju verkligen inte omöjligt, men frågan är ju mot vad?

Lorita
2011-06-15 20:03
#4

Det ser ut som brännäsla i mina ögon

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




bubbelbubbel
2011-06-15 20:07
#5

ja, det har du faktiskt lite rätt i lorita, men det är ju helt omöjligt, för några sådana har jag inte i mitt kök ;)

Staffan
2011-06-15 20:13
#6

Finns det inte något som kallas nässelutslag som ser ut ungefär så där?

Har för mig att det var så de utslag jag fick som allergisk reaktion mot getingstick när jag var liten - det kanske kan se likadant ut även vida andra allergier?

// Staffan

Annons:
bubbelbubbel
2011-06-15 20:15
#7

men blir inte det rödare Staffan?
jag har en kompis som fick nässelutslag vid allergi nämligen, men hon blev rödprickig, men det kan ju skilja sig vid olika saker kanske..

men försvinner det så fort?

bubbelbubbel
2011-06-15 20:17
#8

googlade lite på nässelutslag och det låter faktiskt som att det skulle kunna vara det!
frågan är bara vad han reagerade mot, han åt en macka en stund tidigare, men det har han ju gjort mååånga ggr förr..

Lorita
2011-06-15 20:20
#9

#8 men det var väll bara på ett ställe på en arm?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




bubbelbubbel
2011-06-15 20:58
#10

#9, jo men det stod att det kunde komma bara på ett ställe eller på flera och att det kunde flytta sig snabbt. men sen det försvann har vi inte sett något mer.

hus-musen
2011-06-15 21:14
#11

Någon form av rengöringsmedel eller en blomma som han kan ha kommit åt? Vad var det på mackan?

Qui dormit, non peccat

 


bubbelbubbel
2011-06-15 22:12
#12

det enda konstiga han ätit var en jordgubbe, läste att man kunde få nässelutslag av det, men utslagen kom nästan en timme efter att han hade smakat på jordgubben..
och något annat kan jag inte komma på att han skulle ha hittat..

på mackan var det bara smör!

Ladydragon
2011-06-16 00:05
#13

Klockrent det där är Nässelutslag

jag vill inte skrämma er men rådet är hos barn med nässelutslag så ska man alltid söka läkare det kan bli ännu värre om man har otur med svullnad i munnen eller svalget

sen vore det bra om han fick medicin som lugnade ner det hela Antihistamin är det man brukar att ge

Nässelutslag hos barn är väldigt jobbigt speciellt hos lite mindre barn och det är viktigt att ge medicin som lugnar ner det hela

sen borde ni ta itu med att försöka få igång en allergiutredning för att försöka fastställa om det är något han är allergisk emot

har själv en son som hela livet haft nässelutslag till och från och i hans fall så har vi aldrig fått någon allergi konstaterad och så är det ibland tyvärr

Annons:
bubbelbubbel
2011-06-16 00:22
#14

#13, jag är ju inte speciellt förvånad om han är allergisk mot något, hans pappa är ju hyper mot flera saker och var faktiskt och gjorde pricktester idag för utredning om hyposensibilisering.
där träffade han en proffessor som gick igenom hans testresultat, men passade på att fråga just om Neos myggbett, för dom svullnader han haft tror jag är myggbett, för då har det varit ett rött bett som sen svullnat upp, men han sa i alla fall att det fanns flytande aerius man kunde ge, och det är väl det man ger i antihistaminväg till barn?

men det kanske är värt att ringa vårdcentralen imorgon ändå, dock blir det ju lite svårt eftersom det inte finns något att visa upp, men det kanske inte spelar någon roll.

läste också att man skulle ha koll så att inte ansiktet-svalget svullnade, och det får vi ju verkligen hoppas att det inte gör!

men kom det och gick lika fort på din son?
jag har ju aldrig varit med om detta innan så jag blev lite förvirrad när det liksom dök upp och sen försvann lika fort..

Zahara
2011-06-16 10:00
#15

jag ahr allergi mot jordgubbar och får just nässelutslag och om jag äter för många får jag nässelfeber så det är inte helt omöjligt jordhubbarna!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

bubbelbubbel
2011-06-16 14:06
#16

#15, han fick en jordgubbe till igår kväll, men ingen reaktion alls på den. pratade med VC nyss som hänvisade mig till BVC med orden att det var vanligt att barn var överkänsliga mot mygg och att nässelutslag varken var ovanligt eller farligt och troligen skulle växa bort, om det skulle fortsätta..
så jag får väl ringa BVC imorgon helt enkelt och se vad hon säger.

Upp till toppen
Annons: