Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 6542 ggr
[iurochskur]
6/12/11, 11:35 AM

Vad gör man? (barn som slåss)

Min ena dotter har haft hemska utbrott sen hon var ca 5 år gammal (fyller 6 år i Nov) och det har inte direkt blivit bättre. Hon kastar fortfarande iväg saker eller försöker välta bort och stolar om hon kommer åt. Hon hotar med näven om man inte ger henne godis eller gör saker som hon vill. Pappan får dagligen utstå klösmärken och slag från henne men mig hotar hon "bara" och kallar bajsmamma ofta.

Vad gör man om barnet blivit så här våldsamt och vart kommer det ifrån? Vi har ALDRIG lagt en hand på våra barn så från oss kommer det inte ifrån…däremot har hon två kusiner som även dom beteer sig så här mot sina föräldrar. Kanske dom har dålig inverkan på henne?

Jag behöver verkligen ett gott råd.

Annons:
[drummer]
6/13/11, 2:07 AM
#1

Det är lite svårt att ge råd utan att veta vad för bestraffning ni använder när er dotter uppträder så där. Kör ni med time out eller något annat.

Det gäller att få henne att inse att bra saker händer när man uppför sig bra och dåliga saker när man uppför sig dåligt.

[iurochskur]
6/13/11, 7:18 AM
#2

Vi ger henne ingen time out utan vi förklarar för henne att pappa får ont. Hon brukar skämmas efteråt.

[drummer]
6/13/11, 11:38 AM
#3

Man kan inte tro att det bara går att resonera med ett barn och att dom skall ändra sig. Hon får signalen från sina föräldrar att hon kan göra vad hon vill för att det blir inga konsekvenser.

Om ni inte börjar sätta en klar gräns nu för vad som är tillåtet och inte tillåtet så får ni det inte lätt i framtiden. Ett barn mår bra av klara regler där dom vet vad som inte är tillåtet och vad följderna blir om dom bryter reglerna.

Så mitt råd är att sätta gränser vad som är acceptabelt med belöning när dom uppför sig och någon form av straff när dom bryter reglerna. Om man har ett sådant system så blir det mycket lättare när dom så småningom når tonåren och verkligen testar gränserna.

vinteralvan
6/13/11, 6:08 PM
#4

Jag har ett "Good-girl schema" till mina barn. Varje dag dom uppför sig bra och städar sitt rum får dom en stjärna och på lördagen får dom 5 kr för varje stjärna som veckopeng. Det funkar jättebra.

[kvasthilda1972]
6/21/11, 10:41 AM
#5

#4 Jag anser att barnen är en del i familjen och att alla ska hjälpas åt med sysslor, det får dom att känna tillhörighet…

Så någon belöning för gott uppförande och att dom sköter sina sysslor ger jag inte, däremot ger jag en slant när jag vill glädja barnen…

När dom beter sig illa ger jag konsekvenser tex 8åring som repade tvn fick inget lördagsgodis på 2 helger eftersom det var det bästa han visste, 17 åringen som varit oförskämd på skolan fick vara utan mobiltelefon 1 vecka… dvs vi tar bort det barnen värdesätter som mest olika lång tid beroende på vad dom gjort och förklarar varför vi gör så här…

När min 2 ½ åriga dotter som nu lärt sig slå från dagis gör det så spänner jag ögonen i henne och säjer NEJ och går i från henne…

Detta är mina metoder som jag lärt från bla Dr Phil…

vinteralvan
6/21/11, 10:47 AM
#6

#5 Egentligen är ju det samma sak. Dom värdesätter sina stjärnor och blir då utan om dom slåss, bråkar eller inte städar sitt rum.

Annons:
Upp till toppen
Annons: