Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 2429 ggr
Xicilialalala
2011-06-09 17:22

Våld

Hej

Har du någon gång tagit i ditt barn för hårt i t.ex. armen, så det blivit ett blåmärke?

Hävdar nu inte på något sätt att det handlar om regelrätt misshandel. Det handlar snarare om att alla kan göra fel.
En stressig dag då allt gått fel, man har sovit dåligt, och ett barn som pressar gränserna lite för långt…..

// Xicilia

Annons:
[kvasthilda1972]
2011-06-12 10:44
#1

Nej aldrig!

När jag blir riktigt förbannad så ryter jag…

Min dotter vet att jag menar allvar när jag spänner ögonen i henne och hytter med fingret.

Det ät absolut inte ok att ta i barnen så pass hårt att det ens blir en rodnad, jag ser det som ett stort misslyckande av dom som gör sådant som förälder!

[iurochskur]
2011-06-12 11:23
#2

Jag har aldrig tagit i mitt barn för hårt. Däremot höjer jag rösten om dom går över gränsen.

Min ena dotter slår däremot mycket på sin pappa om hon inte får som hon vill. Hon har världens ilske utbrott och hotas med att slåss om hon inte får som hon vill. Väldigt trist att det blivit så. Mig slår hon aldrig, men hotar att klappa till mig. Hon är inte ens 6 år och beter sig så här.

[drummer]
2011-06-13 01:59
#3

#1 Förlåt men inser du hur förmer du låter. Naturligtvis skall du ha din egen uppfattning men att sedan sätta stämpeln misslyckad på alla andra som inte har samma uppfattning tyder på en ganska inskränkt inställning.

Vi har idag ett samhälle där vi inte ens får ta hårt i ett barn längre. Man kan undra sig varför pendeln har svängt så mycket åt andra hållet. Läste idag om våldet mot lärare i skolan. Lärarna står maktlösa för dom vågar inte göra något mot eleven som kan uppträda som svin bara för att det inte blir någon efterföljd. Barnmisshandel ser inte ut att minska heller. Våldet i samhället är värre än någonsin.

Så vad har våran nya inställning till uppfostring av barn gjort. Inte mycket som jag ser det. Själv kommer jag från en generation där vi så gott som alla fick någon form av fysiskt straff när vi hade varit för bedrövliga. Men inte fick vi några men för livet och helt otroligt så är vi idag normala människor som jobbar hårt och har till största del en ganska hög moral.

Jag har mina egna uppfattningar vad som är rätt och fel precis som alla andra men jag dömer inte personer som har andra uppfattningar.

Pilon
2011-06-13 02:09
#4

#3 haha, så du tycker alltså att vi ska återinföra fysiskt straff på barn, i samhället? :) Lät nästan så iaf

Jag kan hålla med om att folk tar alldeles för stort allvar på detdär med att man ska vara så pedagogisk hela tiden. man skämmer bort barn alldeles för mycket, Dom lär sig inte diciplin liksom. Som när jag läste här i en annan tråd att det är någon som har en dotter under 6 år som slår sin pappa när hon inte får som hon vill. varför drar folk inte en gräns? bara för att man är hård o slår näven i bordet så betyder det inte automatiskt att man är en dålig förälder.

[drummer]
2011-06-13 02:16
#5

#4 Nej jag vill inte införa fysiskt straff för barn utan jag var mer emot inställningen att bara för att någon kanske tar lite hårt i ett barn eller till och med ger en dask så är det inte lika med barnmisshandel.

Jag söker en mer balanserad syn på uppfostran och i vissa fall så är det inte fel med att ta någon lite hårt i armen, även om det uppstår ett blåmärke. Jag tycker bara att vi har gått för långt åt andra hållet.

[kvasthilda1972]
2011-06-13 11:33
#6

#3 jag försöker bara skydda barnen från våld, har alltid sett efter dom svaga och barnen till ett högt pris ibland så om du tycker jag verkar förmer för detta får det stå för dig själv..

Jag är stolt över att vara en beskyddare av barn och sårbara människor!

Annons:
vinteralvan
2011-06-13 18:11
#7

Visst har jag tagit tag hårt i barnen ibland men aldrig så att det blivit märke av det.

[drummer]
2011-06-14 01:03
#8

#6 Jag har inget sagt om att du inte gör ett bra jobb själv eller att din inställning är fel. Som jag sa så borde alla få ha en egen uppfattning utan att bli nedklankad för det.

Det jag var emot är att du klassar föräldrar som har varit lite hårdhänta, du pratar om något så lätt som en rodnad för guds skull, skulle ha misslyckats med uppfostran av sina barn.

Vad säger du till dina barn. Att föräldrar som har orsakat en rodnad på sitt barn har misslyckat.

Det är nog ingen förälder här som vill se våld mot barn men det kan gå lite för långt också.

[kvasthilda1972]
2011-06-14 10:14
#9

#8 jag fick själv smisk på rumpan när jag var barn och det blev aldrig blåmärken utan just rodnad men förutmjukelsen och skammen var värst att mamma gjort mig illa i sin ilska. därför klassar jag föräldrar som gått för långt….

Jag kommer än idag ihåg hur det sved i skinnet och rädslan för min mor när hon blev arg trots att märken aldrig uppstog, jag törs inte tänka på vilken kraft det krävs för att skapa blåmärke… huga!

Pilon
2011-06-14 11:40
#10

#9 bra skrivet

AnnaLundin
2011-06-14 20:09
#11

#9 - jag försvarar INGEN barnmisshandel, men jag dömer inte heller de föräldrar som någon gång behöver ta hårt i sina barn av en eller annan orsak. Det behöver inte handla om bestraffning eller att sätta sig i respekt, utan kan lika gärna vara för att sära på bråkande barn eller förhindra olyckor.

Skulle du döma mig om jag hade tagit mitt barn hårt i armen så det blivit ett blåmärke, om skälet till det var att hindra barnet från att rusa ut på en högtrafikerad väg? (påhittad händelse)

Man måste kunna skilja på äpplen och päron!

[drummer]
2011-06-14 23:29
#12

#9 Du har tydligen tagit illa vid dig av smisket du fick av din mor. Jag vet inget om omständigheterna och det har inte med mig att göra.

Jag hade ett prat med ett gäng kompisar i går. Vi är alla födda på 50-talet och har alla fått smisk av våra föräldrar. Ingen av oss har kännt oss förutmjukade eller skamsna för det. Vi fick det när vi gjorde farliga saker eller när vi fortsatte att jävlas även om vi visste att det var fel.

I efterhand så tycker vi att vi för det mesta förtjänade vad vi fick och ingen av oss har några bittra känslor mot våra föräldrar. Speciellt nu när vi har egna barn och vet vad våra föräldrar gick igenom.

#11 tar upp ett par bra exempel där en viss hårdhänthet är befogad.

exitingsvillemo
2011-07-01 12:23
#13

Har aldrig tagit så hårt att det blivit ett blåmärke, men en rodnad i skinnet har det blitt. Jag får väl vara värdelös som förälder då isåfall, men så är det!

Det har kanske hänt 2 ggr under sonens 7-åriga liv. Precis som tidigare skrivet, ibland måste man ta till saker som man kanske egentligen inte gillar för att tex förhindra en olycka.

I mitt fall kan jag inte skylla på ngn olycka, utan sonen hade rätt och slätt retat mig under flera timmar, jag hade om och om sagt ifrån om just den saken (ritade med bläck på tapeterna, drog ner tapeterna, drog ner gardinerna… Rabiat unge alltså) och tillslut fick jag nog!!

Inget jag är stolt över, men jag vet också att det i mina ögon ALDRIG var frågan om ngn barnmisshandel!!

Annons:
[kvasthilda1972]
2011-07-01 21:04
#14

Jag kan berätta att när jag nyss flyttat ihop med min sambo skrapade hans ena son som var vid 7 års åldern sönder min platt tv, med något vasst föremål och vi hade inga pengar till att köpa ny tv..

Jag blev så arg att jag gick undan en stund för att lugna mig och sen blev resultatet att sonen inte fick något lördagsgott på 2 helger…

Han fick sitta och titta på när vi andra åt och han glömde bort sig sista helgen och då sa vi bara "kommer du ihåg vad du gjorde?"

Sen sa han inget och accepterade sin konsekvens och han har inte gjort något sådant igen på 3 år nu…

Han har också lärt sig att om vi hotar med en konsekvens så kommer den också det är inte bara tomma ord utan det händer också…

[iurochskur]
2011-07-07 09:42
#15

#14 Kan berätta att när min dotter som nu fyller 8år gjorde samma sak då hon var 6 år. Hon hade kollat på apan koko och dom hade en stavnings lektion. Min dotter tog detta med stavning väldigt allvarligt och tog något vasst och ristade in Koko på våran 2 veckor gamla platt tv. Då blev jag rasande. Jag samlade mig också en stund sen använde jag min arga stämma (dovare röst) och förklarade att man inte får rista eller rita på något föremål i hemmet. Det är på papper man ritar. Så fick hon godisförbud den helgen. Det tog hårt på henne tror jag.

Igår införde jag ett nytt system så det ska bli mindre höga röster här hemma. Vi köpte en bunt smiley magneter var till våra döttrar och gjorde en rad för var tjej på papper. När dom varit duktiga och hjälpt till hemma får dom en smiley. När smiley gubbarna är på hela raden så får dom en peng. Om dom är dumma så tar vi en. Det har hjälpt hitills. Lilla tösen på snart 6 år kämpar för att få behålla sina smileys. Men detta system leder till mindre gapande här hemma och det är lättare för barnen att förstå än en massa tjat.

[kvasthilda1972]
2011-07-07 10:37
#16

#15 Bra jobbat!

Jag tycker detta sätt är väldigt effektivt just att dom lär sig så småningom att det blir konsekvenser efteråt…!

[iurochskur]
2011-07-07 10:43
#17

#16 Ja lillan är som sagt väldigt inriktad på att tjäna så många smileys som möjligt. Att hon däremot förlorade dom tre hon tjänat igår var en annan femma. Hon slog storasyster 3 ggr varav sista gången med en sko rakt i ansiktet. Men hon har inte slagits mer idag.

Emelie-E
2011-07-07 13:54
#18

Det är viktigt att barnen lär sig att det blir konsekvenser efteråt om de gjort något dum, likaväl när de har gjort något bra.

Jag förstår inte hur föräldrar som hela tiden blir arga och "hotar" sina barn med olika saker när dem gör något dem inte får, orkar med. För det blir ju ingen förändring av det. Det blir snarare tvärtom, allt blir värre för att barnen vet att ingenting händer oavsett vad mamma eller pappa säger..

Så det kommer jag vara noga med sen när det är dags att lära min son vad som är rätt och fel.

[iurochskur]
2011-07-07 13:59
#19

#18 Men det är skillnad på att följa upp sin varning med en konsekvens och att ge tomma hot/varningar hela tiden. Då förstår ju barnen (som du sa) att mamma inte fullföljer och dom får som dom vill i alla fall.

En viktig bit i att vara förälder är att ge sina barn fasta rutiner och regler från start, annars får man odrägliga ungar som slåss och är allmänt svårhanterade. Och det kan resultera i en dålig relation mellan förälder och barn när dom växer upp.

Jag tror på att man ska ge en varning till barnen och sen bestämma lämplig konsekvens (ex. ta en smiley eller vad man finner bäst fungerar för sina barn).

Emelie-E
2011-07-07 14:21
#20

#19 Jag får verkligen inte ihop ditt första stycke? Var det inte det jag skrev i min text? Eller skrev jag väldigt konstigt? Obestämd

Annons:
[iurochskur]
2011-07-07 14:25
#21

#20 Jo precis, jag menade att du har rätt i det du skrev. Förslåt min virrighet om jag rörde till det. Glad

Emelie-E
2011-07-07 14:27
#22

#21 Då så, då är jag med ^^

[iurochskur]
2011-07-07 14:36
#23

Om man går till VARFÖR en del föräldrar slår sina barn, vad som är orsaken till det så har jag några teorier till det. Men det är som sagt inte oki att slå sina barn trots att man har det tufft som förälder. Det hjälper ingenvart och jag tror starkt på att våld föder våld.

Antingen så är en förälder så pass stressad och utbränd att bägaren rinner över och till slut händer det som inte får ske, dom slår sitt barn.

Sen har vi ju föräldrar som själva växt upp med att bli agade och då tror jag att det finns en benägenhet att följa i sina föräldrars fotspår, för dom själva växte upp med en dask i ändan eller till och med knytnävs slag. Hemskt att det förekommer över huduvtaget.

Sen finns det naturligtvis dom som växt upp med att bli agade eller slagna som bryter mönstret och jag bara säger: All heder till dom som lyckas göra det…

Hur skulle ni göra om ni såg en förälder klappa till sitt barn öppet på allmän plats? Det är nåt jag aldrig råkat ut för, men min lillasyster gjorde det en gång. Och hon skällde ut mamman och sa att hon ska tänka sig för innan hon slår sitt barn igen. Den mamman brydde sig säkert inte.

Sara
2011-07-07 16:53
#24

Sen är det väl skillnad på att ta hårt i barnet regelbundet och att göra det i hettan en enstaka gång.

Jag har inte uppfostrat egna barn än men jag vet hur trött och slut man kan vara och att då ta tag i ett barn som betett sig illa ett bra tag även efter tillsägelser är väl inte samma sak som att göra det på löpande band eller att smiska.

Sara

Upp till toppen
Annons: