Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1667 ggr
Tina-A
2011-06-09 16:40

Vatten till bebisar?

Nu är det himla varmt och värre lär det ju bli i sommar.. Funderar lite över det här med att se till att de små får i sig tillräckligt med vätska.

Som jag har förstått det är det viktigt att bebisar inte dricker sig mätta på vatten eftersom det inte innehåller någon näring, utan de ska få sin vätska främst genom bröstmjölk/ersättning så de får i sig allt de behöver.

Vi ammar timmar i sträck så hon får ju i sig vätska. Men kan man ge henne lite vatten mellan amningarna för att vara säker på att hon inte blir uttorkad? Hon svettas ju liksom. Hon är 3 månader.
Idag fick hon smaka på vatten för första gången och hon har fått ungefär 2tsk vatten idag. 1/3 tsk vid 6 tillfällen (ungefär). Vågar inte ge för mycket..

Hur ska man göra? Hur har ni gjort?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
bubbelbubbel
2011-06-09 19:14
#1

när Neo var spädis förra sommaren fick han vatten nån gång när det var riktigt varmt, men vår bvc-sköterska sa att man inte behövde ge vatten förrens det var över 30-35 grader.
jag ammade inte honom, utan gav honom istället mindre flaskor ersättning oftare, så om du bara ammar henne med lite tätare intervaller bör det inte vara någon fara.

AnnaLundin
2011-06-10 02:37
#2

Det ska normalt inte behövas mer vätska än den amningen ger, ens vid riktigt varm väderlek. Håll koll på att det kissas i blöjan, så länge det kommer ut något där är risken för uttorkning minimal…

Medlem
2011-06-10 11:08
#3

Jag skulle inte ge vatten utan kanske erbjuda amingen lite då och då.

MimmieM
2011-06-10 21:55
#4

Min pojk är född i slutet av april, och han fick inte vatten förrän han började med smakportioner, och då i små mängder.

Säger som #2, så länge som det kommer kiss i blöjan så är hon inte uttorkad :)

Carpe Diem

Upp till toppen
Annons: