Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2412 ggr
Medlem
6/8/11, 8:48 PM

Äter hon bra?

Hej

Tänkte fråga om ni tycker min tös äter bra eller inte. Hon är 6 månader gammal

Frukost: Gröt gjord på 1dl mjölk och 2 msk gröt + 2 msk fruktpuré.

Lunch: 1/2 burk mat + 1/2 burk fruktpuré.

Mellanmål: Gröt (samma mängd som i frukost)

Middag : 1/2 burk mat, ibland en hel burk+ vatten.

Där emellan ammar hon fast inte mycket. Under natten ligger hon bredvid och jag låter henne amma men jag tror inte jag har mycket mjölk kvar. Hon vägrar flaskan totalt.

Annons:
Trollhassel
6/8/11, 9:01 PM
#1

Vissa barn äter er, andra mindre.

Du får gå på magkänslan för det finns ingen bestämd mängd en 6-månaders ska äta. Är hon nöjd?

Huvudsaken är att hon följer sin kurva och det kan du ju kolla på BVC. De hjälper dig om hon skulle få i sig för lite. Min tös har alltid varit liten i maten och hon följer sin kurva fint.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Trollhassel
6/8/11, 9:02 PM
#2

Mer ska det stå, inte er.

Skrattande

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

AnnaLundin
6/8/11, 9:50 PM
#3

OM det går, dvs om barnet äter det, skulle jag nog rekommendera att du gör egen mat till henne i stället för burkmaten - se tråd om detta ämne… Koka och mixa, variera grönsaker, pasta/potatis/ris, fixk/kött/kyckling och mixa ihop med stavmixer.

Medlem
6/8/11, 10:53 PM
#4

Tack för era svar!

AnnaLundin - Jag tycker om att laga mat, har lagat mat till henne tidigare men  jag är mycket dålig på att frysa in och förvara. Jag har också ett annat problem och det är att göra köttet fint och slät. Jag har en hand mixer och det går bara att mixa köttfärs men inte t. ex köttbitar. Det blir ändå små bitar om du förstår vad jag menar. Sen detta om ris, kan jag ha risflingor (speciellt för barn som är berikat med vitaminer) efter jag purerat grönsakerna eller måste det vara kokt ris? Jag har barn tidigare men eftersom det är många år mellan dom så är det inte lätt att komma ihåg hur jag gjorde tidigare.

Jag undrar också hur mycket calsium ett barn i hennes ålder behöver. Jag tror 2 dl ersättning plus lite Amning är inte tillräckligt.

Tina-A
6/9/11, 10:03 AM
#5

Så länge hon ammar och fäljer sin kurva brukar det ju vara okej. En del börjar ju med smakisar vid 6 månader och byter inte ut mål som du redan gjort förän barnet är typ 8 månader, och de klarar sig då fint på Amning och smakisar. Det är väl främst järn man vill tillföra efter 6 månader, som de behöver mer av.

Järn hittar man mest i mörkgröna grönsaker (broccoli tex), kött, lever och blodmat (blodpudding, paltbröd).
Quinoa innehåller också massa järn! Och barngrötarna på affären också :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

MimmieM
6/9/11, 10:47 PM
#6

Fast i den artickeln står det ju också att om barnet äter gröt eller välling/ersättning så får de i sig allt de behöver.

Jag tycker det låter som att hon äter mer än väl, du känner ditt barn bäst och ser om hon växer och mår bra. Använd det som måttstock :)

Carpe Diem

Annons:
bubbelbubbel
6/9/11, 11:08 PM
#7

#6, nu står det ju iof inte vad det är för gröt ts bebis äter, men i artikeln menas väl pulvergröten? inte hemmagröt, om man då inte järnberikat den..

#4, spara burkarna från burkmaten, så har du bra burkar att förvara maten i när du fryser!
och testa att koka köttet länge, länge, så det trådar sig av sig självt, då borde det bli lättare att mixa!

MimmieM
6/9/11, 11:24 PM
#8

Plastmuggar brukar jag använda för att frysa in, fungerar jättebra här hemma.

Carpe Diem

bubbelbubbel
6/9/11, 11:32 PM
#9

smart med plastmuggar! bra idé när burkarna är slut, eller om man inte har några burkar alls, när jag gjorde smakisarna frös jag det i en såndär man fryser iskuber i, kommer för att i världen inte på vad det heter…

Medlem
6/10/11, 10:08 AM
#10

Hej och tack för era svar!

Hon äter inte färdiggröt utan jag blandar ersättning med pulver gröt utan mjölk. Det är fullkornsgröt hon får i ena måltid och hirsgröt i den andra och de är bara berikade med B1, alltså inte med järn. Jag bor i Tyskland och här finns möjligheten att antingen ge färdiggröt (den brukar innehålla onyttiga saker) och sådan gröt som består av t. ex spannmål. Jag tänkte ge henne bara en måltid med spannmål, den andra gröten är glutenfri. Hirs sägs innehålla fyra gånger så mycket järn som råris. Vet inte om den lilla mängd räcker för att hon får i sig tilräckligt med järn. Det är bara 2 mskt.

MimmieM
6/10/11, 10:53 AM
#11

2 msk är mycket i en så liten kropp :) Det låter som du tänkt efter mer än väl

Carpe Diem

Medlem
6/10/11, 11:04 AM
#12

#11 Det har du kanske rätt i :-)

Nu har jag kokt en kycklingfilé och det gick bra att purera slät och fint. Fryste in den och sparade en msk till lunch med lite grönsaker. Har som sagt bara problem med att purera kött :-(

Jag ska försöka ge henne hemlagad mat. Jag blev skrämd av artikeln om hur lite vitaminer som finns i burkmat.

bubbelbubbel
6/10/11, 1:02 PM
#13

tycker också det låter som om du tänkt på det ordentligt, hon får garanterat i sig det hon behöver :)

Annons:
Tina-A
6/10/11, 1:03 PM
#14

hirs är kanon! Det innehåller nästan 5mg järn per 100g hirs :) Quinoa kan du också testa, det kan man också göra gröt av. Det innehåller nästan 10mg järn per 100g! :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Medlem
6/10/11, 1:40 PM
#15

#13 Ja och nu misstänker jag varför min andra dotter var smal som en pinne. Hon åt bara burkmat.

#14 Är det mald quinoa man ska göra gröt på? Har aldrig testat/smakat det.

MimmieM
6/10/11, 9:51 PM
#16

quinoa är HUR gott som helst :) Helt klart värt att testa, den vita är godare än den röda om du frågar mig.

Carpe Diem

Tina-A
6/11/11, 7:59 AM
#17

#15: Köp vanlig vit quinoa och kör en snabbis i mixer eller med stavmixer så blir det bra! :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Medlem
6/11/11, 9:38 AM
#18

Super bra tips! Tack ska ni ha!

Jag ska till affären ock köpa den vita och ev mala den där. Vill också meddela att dottern tog flaskan igår. Det var mycket strul med den i hela tre månader. Hon hatade den, skrek så fort hon såg den.

Upp till toppen
Annons: