Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 4382 ggr
MagArne
2011-06-03 02:33

Hur få 1åring att sova hela nätterna?

Har en grabb på exakt ett år som aldrig sovit en hel natt och vi föräldrar börjar bli duktigt trötta på detta nu och behöver hjälp på hur vi ska få grabben att sova.

Vi lägger grabben runt kl 8 på kvällen och det är oftast inga problem alls. Bara att lägga ner honom i sängen och gå där ifrån. Han har ett eget rum.

Sen vaknar han runt kl 01.00 och gnäller lite. Är man lite allert och springer och ger honom nappen så kan han somna om men oftast hjälper det inte och han blir hysterisk och börjar skrika och vill inte sova. Ända sättet att få tyst på honom är att ta upp honom. När  vi lägger tillbaka honom i sängen blir har hysterisk igen. Han vägrar ligga i sängen. Ge honom vatten eller mat fungerar inte, han är för hysterisk. När vi väl lyckats lugna ner honom något brukar han ta en flaska välling och somna. Men då han är så gammal tycker vi att han ska klara sig utan nattmål.

Är det bara att stoppa i öronpropparna och trötta ut honom så han lär sig att på natten sover man och det blir ingen sagoläsning, tv-tittande eller promenader i mamma eller pappas famn i hallen?

Annons:
MimmieM
2011-06-03 11:27
#1

Vad händer om ni flyttar tillbaka hans säng till ert rum, så att han ser er när han vaknar?
Min pojk är 13 månader och sov jättebra i eget rum, fram tills dess att han blev medveten om att han vaknade ensam. Om han vaknade då så blev han jätteledsen och vägrade sova i sin egen säng, utan skulle ligga mellan oss i vår säng. Och försökte vi då flytta tillbaka honom så vaknade han med det samma. Så vi flyttade tillbaka hans säng till vårt rum. Nu somnar han om jättefint i sin egen säng om han skulle vakna på natten, men efter några nätter så var han så lugn och trygg med att veta att vi fanns där att han sov mycket bättre.

Carpe Diem

Kimpa
2011-06-04 09:55
#2

Tror också på något sånt.
Jag valde istället att ställa in en gästsäng i hans rum där jag la mig när han vaknade på natten, och visst var han ledsen till en början, men la sig ner efter ett tag då han märkte att jag inte tog upp honom men att jag stannade kvar i samma rum.

Barn är smarta och vet att du tar upp honom om han skriker tillräckligt.
Det är lätt att sitta här och skriva att man ska försöka strunta i det, för jag vet själv hur olycklig jag var vid de tillfällena.
Men jag låg med en hand och smekte ryggen och sjöng lite för att lugna honom, utan att plocka upp, och det tog inte många nätter innan han slutade skrika när han vaknade.

Upp till toppen
Annons: