Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 10672 ggr
Emelie-E
2011-06-02 14:14

Ersättning

Hur länge ska/kan man ge ersättning till sitt barn?

Annons:
bubbelbubbel
2011-06-02 23:27
#1

jag gav tills min son var ungefär 10-11 månader, men då fick han en flaska på morgonen av ren vana, sen bytte vi snabbt över den till en flaska välling istället. välling fick han på kvällen för att det mättade lite mer.

många slutar nog tyvärr tvärt vid 6 månader och börjar ge välling helt istället, om det går åsikterna isär och vällingen är ju aldrig "ersättning för ersättningen", utan ett extra komplement till maten och ofta mer mättande.

vissa anser ju att man ska slopa välling helt och hållet och istället ge ersättning hela tiden, men det känner man väl av lite själv.

men på det stora hela kan du ju ge ersättning lika länge som en ammande mamma skulle amma..

MimmieM
2011-06-02 23:36
#2

Jag tror du känner av det själv :) Vi bytte till välling när ersättningen började mätta sämre och mest blev kiss i blöjan. Kommer inte ihåg hur gammal han var dock, men dryga halvåret var han iaf. Om din pojk är nöjd med ersättning, så fortsätt med den om det känns bra för dig och honom :)

Carpe Diem

AnnaLundin
2011-06-03 00:23
#3

det beror ju på vad syftet är med att ge ersättning.

Som enda näringskälla tror jag inte man ska ge det längre än max 6 månader, sen behöver de nog få annan näring också för att få i sig vad de behöver.

Som tillägg, eller kanske måltidsdryck (i stället för mjölk) kan du använda det längre.

Emelie-E
2011-06-03 10:33
#4

Som det är nu får han ersättning på morgon, eftermiddag och innan han ska lägga sig. Emellan det får han ett vanligt mål mat och en portion gröt.

Och som det är nu håller han sig väldigt mätt och glad på det. Han sover hela nätterna.

AnnaLundin
2011-06-03 11:55
#5

DÅ är det nog längd- och viktkurvan som på BVC som talar om ifall det han får i sig är tillräckligt.

Skönt med nöjda bäbisar! {#emotions_dlg.kiss}

Medlem
2011-11-22 13:06
#6

Detta är en gammal tråd men jag har en fråga.

Min dotter är snart 12 månader och hon får ersättning, 3 flaskor/dag. Barnläkaren här sa att hon inte ska ha så mycket och att det är bara 330ml som hon ska ha det. Så min fråga är varför ska man inte ge sitt barn mer än 330? Hon får redan två måltider mat och frukt och annat.

Tillägger att vi inte har välling här jag bor.

Annons:
Tina-A
2011-11-22 16:28
#7

#6: Tror inte det är just mängden som är det viktiga utan att det inte blir alldeles för ofta/mycket, att hon får i sig annan mat också. Liksom "riktig mat" så att säga :)
Men att ge dom lite ersättning då och då under dagen kan man göra i flera år, lika länge som man kan amma. Det är bara att köra på - det är ju massa näring! Men långt ifrån allt som en varierad kost kan ge, så bara det inte blir för mycket ersättning och hon får mat också så behöver du inte sluta helt med ersättningen.

Min dotter är 9 månader och hon äter bara mat på dagen (frukost, mellis, lunch, mellis och middag), får en flaska välling på kvällen och sen ammar vi på natten.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Medlem
2011-11-22 19:47
#8

Tack Tina-A för ditt svar!

Hon äter mat till lunch och middag, som mellanmål får hon frukt, ost eller yoghurt och restan får hon ersättning. Hon vägrar gröt fast hon testade olika smaker som hirs, ris, fullkorn som hon får fruktpure till. Läkaren tjatar om att jag ska servera gröt till henne, det gör jag varje dag men hon spottar ut den. JAg kan inte tvinga henne äta något hon inte gillar.

Tina-A
2011-11-22 20:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8: Nej gud nej, klart hon inte måste äta gröt! Min dotter äter ingen gröt alls och har inte gjort på säkert 1 månad. Läkaren säger så säkert för att gröten är järnberikad och små barn har ett högt järnbehov, men om du ger henne järnrik mat i övrigt så tror jag verkligen att det är lugnt. Blodpudding (inte för ofta eftersom det är lite salt), kött, broccoli, jordgubbar… Klart du inte kan tvinga i henne gröt om hon inte gillar det!

Jag skrev precis ett inlägg på min blogg om hur min dotter äter på en dag om du vill se - http://hejtina.blogg.se/2011/november/minnas-matvanor-9-manader.html#comment

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AnnaLundin
2011-11-22 23:29
#10

Skälet till att läkaren vill att ditt barn inte ska äta så mycket ersättning är för att det inte längre täcker näringsbehovet vid hennes ålder. Gröt är inte nödvändigt, men försök få henne att äta annan mat. Kanske kan plockmat funka för er, om pureer inte duger? Du behöver helt enkelt introducera mer fast föda för att hon inte ska bli undernärd!

Tina-A
2011-11-23 13:20
#11

#10: Fast undernäring är nog inte något hon måste oroa sig för ännu, barnet är ju inte ens 1 år. WHO rekommenderar ju att amningen är huvuddelen av födointaget till 1 år (självklart kompletterat med mat så de inte blir undernärda), och nu äter ju det här barnet både lunch, mellanmål och middag. Kanske 2 mellanmål? I så fall är det ju bara 1 mål som består av ersättning och det är ju inga problem i den här åldern! Även om det både är frukost och dagens första mellis som är ersättning är det ingen större fara, det är inte mycket. Men det är klart att frukost vore bra att introducera tex. Det är ju en vana inför framtiden också, att sätta sig och äta frukost! Viktgt mål verkligen. Medlem, vad äter du själv till frukost? Ge dottern samma och skit i gröten. Ägg, smörgås eller yoghurt med kanske litegrukt till är en jättebra frukost.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Medlem
2011-11-23 14:23
#12

Hej och tack för era svar!

Till frukost äter vi t. ex ostmackor med surdegsbröd, äggmackor eller foul medames Hon plockar ostbitar och några tuggar bröd men inte foul. Jag har försökt ge henne äggröra men hon gillar det inte alls. Broccoli, kött, jordgubbar, böner och annat äter hon redan.

Ja alltså hon äter hemlagad mat till lunch och middag och får mellanmål men de tre ersättningsflaskor vill hon inte sluta med.

Ja jag ska strunta i gröt. Onödigt att fixa den men kasta i vasken sen. Men jag ska se om hon gillar en hemlagad hisrgröt som vi serverar honung, kanel och ghee till.

AnnaLundin
2011-11-23 16:05
#13

Då är mitt bästa tips att försöka ge fler mål om dagen med det hon äter, i form av kött och grönsaker och plocka bort ersättningen successivt. Den riktiga maten är mer näringstät och håller henne mätt bättre.

Annons:
Medlem
2011-11-23 22:30
#14

#13 Så här ser hennes mat ut:

Frukost: En flaska ersättning + lite ostbitar och lite bröd

Mellis: Yoghurt/frukt

Lunch: Hemlagad mat + frukt

Mellis: En flaska ersättning och ibland lite frukt

Middag: hemlagad mat + frukt

Sista måltiden: En flaska ersättning + en msk hirsflingor (för bättre mättnad under natten)

Ersättningen är berikad med järn och omega-3 och hirsflingorna är berikade med B1.

AnnaLundin
2011-11-24 02:28
#15

rent spontant - och ta det inte som kritik utan bara som en kommentar - så får hon väldigt mycket mjölkprodukter och väldigt mycket frukt. Inget av det är särskilt effektivt på att hålla henne mätt någon längre stund.

Jag tror att om jag vore du skulle jag försöka smyga bort en ersättningsflaska i taget och byta ut den mot något annat. Dricker hon ur pipmugg? OM inte, prova det! DÅ kan du introducera andra drycker och kanske få i henne mer smörgås och vatten på morgnarna. Jag hade försökt koncentrera frukten till ett mål om dagen, kanske byta ut eftermiddagsmellis mot bara frukt. Och haft målet att få henne att äta mer av den andra maten när den serveras.

Tina-A
2011-11-24 07:04
#16

#15: Men frukt rekommenderas att man serverar efter varje mål!

Kanske hon kan äta smörgås till frukost med något gott pålägg? Leverpastej, messmör, ost eller kanske avocado? Eller lite avocadostavar till?
Eller kanske dricka en smoothie till frukost om inget annat funkar. Mixa lite yoghurt och lite banan och lite bär, typ. Men då borde du kanske ta bort yoghurten från melliset där så det inte blir mycket mjölkprodukter i rad (eftersom mjölk hämmar järnupptaget och små barn har ett jättestort järnbehov).

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
2011-11-24 07:09
#17

Bara en tanke - har du provat att servera typ mannagrynsgröt eller färdigköpt risgrynsgröt eller risifrutti (utan sylten)? Det är väl lite socker i men det dör hon inte av.. :P Fast många har ju nolltolerans mot socker förstås, strunta då i den här kommentaren, hehe.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Medlem
2011-11-24 15:08
#18

Angånde frukt så handlar det inte om så mycket utan någon skiva och ibland en liten bägare fruktpuré. Mjölkprodukter hämmar upptaget av järn när de intas samtidigt har jag för mig.

Vad gäller matmängden så motsvarar tex hennes lunch en medelstor barnmatsburk.

Tina-A

Hon får kväljningar av gröt. Testade att ge henne hemmagjord hirsgröt imorse och det var detsamma. Hon dspottade ut den :-)

Tina-A
2011-11-24 15:31
#19

#18: Ja precis, när det intas samtidigt som något som innehåller mycket järn :) Men eftersom mjölkprodukter samtidigt innehåller så himla lite järn så borde inte för många mål bestå av t.ex yoghurt (som en hel portion alltså). Järn är bra bland annat för syreupptagningen i blodet.
Sen innehåller ju mjölkprodukter jättemycket bra saker, typ kalcium, så lite är bara nyttigt att ge.

Men ni kanske kan byta ut eftermiddagsmellisersättningen till något lite matigare? Smörgås/grönsakspure/frukt/avocadostavar eller något annat som hon tycker är gott och äter! Att ge ersättning som sista mål tycker jag ni kan ha kvar så länge ni vill, det finns ju många som ammar som sista mål långt upp i åldern och det ska ju bara vara nyttigt. Inte så mättande kanske dock.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Medlem
2011-11-24 20:52
#20

Tack för ditt svar, Tina! Ersättningen är berikad med järn som sagt.

Jag tror jag kommer att fortsätta ge henne de tre flaskor för hon äter redan två måltider med hemlagad mat som innehåller protein och grönsaker. Men jag tänker sluta ge henne yoghurt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: