Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2556 ggr
AnnaLundin
2011-05-10 14:01

Låt bäbisen testa mat!

Nu kommer det nya rön från livsmedelsverket, att man mycket väl kan låta bäbisar börja smaka på annan mat än bröstmjölk eller ersättning redan vid 4 månaders ålder.

(vilket egentligen är samma råd som man fick för många år sedan, innan WHO basunerade ut rekommendationen om helamning i 6 månader…)

Läs mer här: LÄNK

Annons:
bubbelbubbel
2011-05-10 23:34
#1

vi började ge våran kille lite gröt och smakisar vid fyra månader, med tips och pepp från bvc, och han är en matglad 13 månades nu!

men vad konstigt att de kommer åter igen och säger samma sak som innan? det enda som verkade ha ändrats var ju att man inte längre behöver börja med en smak i taget för allergin..

AnnaLundin
2011-05-10 23:42
#2

Det varierar väldigt när barnen blir intresserade av smakisarna. Min BVC-tant har väl egentligen hela tiden sagt att man kan börja med smakisar från 4 månaders ålder - två av mina har glufsat i sig direkt med god aptit medan de andra två har varit jättetröga och egentligen inte ätit särskilt bra av annan mat förrän bortåt 6-7 månaders ålder.

Det är ju egentligen så att WHOs råd om helamning i 6 månader främst vänder sig till kvinnorna i tredje världen, som inte har tillgång till rent vatten att göra ersättning på och inte heller har råd att blanda den till full dosering. Med WHOs råd i ryggen är det lättare att övertyga dem om amningens förträfflighet.
För oss svenskar, i Sverige, är rådet egentligen lite överkurs…

bubbelbubbel
2011-05-10 23:59
#3

min Neo var väldigt intresserad, men åt ju inte hela portioner förrens han var säkert 6-7 månader, nu äter han som en häst.

däremot drack han en flaska ersättning om dagen tills han var 10 månader.

undra om det är vanligare för oss här, med ersättning i affären och rent vatten i kranen, att "ge upp amningen" för flaskan?
Neo är uppväxt på ersättning, strax efter födseln fick han lågt blodsocker och orkade aldrig dra igång mina bröst, han blev tillmatad med ersättning, när vi sen åkte hem från bb fick vi olika råd, där den ena sa att vi skulle köpa hem ersättning och ge honom vid sidan av, och när vi kom på återbesöket skulle vi helt plötsligt inte ge honom någon ersättning alls, så där satt vi, med bröst det knappt kom något ur och en bebis som vägde knappa 2600g och som totalt vägrade bröstet, mjölkstockningen kom som ett brev på posten så valet då var ju inte svårt, han behövde mat och maten kom på flaska.

jag är ju evigt tacksam för ersättning, men kan ju inte låta bli att fundera på hur en kvinna i ett u-land gör, för jag kan ju inte vara den enda som inte kunde amma..

AnnaLundin
2011-05-11 12:25
#4

Jag har ju också 4 barn som är uppfödda på flaskmat, först urpumpad bröstmjölk så långt tillgången räckte och sen med ersättning. Så jag vet hur tacksam jag är över att möjligheten finns.

Jo, det är säkert så att det är lättare för oss i den rikare delen av världen att skippa amningen och ge ersättning i stället - vi har ju både råd, bra vatten och lätt-tillgänglig bra ersättning. Hade möjligheten inte funnits hade vi nog fått jobba hårdare på att få igång Amning. Du kanske hade fått pumpa igång dig (det var faktiskt så jag gjorde, alla gångerna). Och fler barn hade förmodligen dött pga näringsbrist.

Det som är skrämmande är att ersättningstillverkare (läs Nestlé… Skrikandes) för ett antal år sedan marknadsförde ersättningen hårt i tredje världen, som det bästa för barnet. Och de fattiga mammorna gick på det, köpte ersättning - som de spädde ut för mycket för att få den att räcka så länge som möjligt. Och tillredde i undermåligt vatten, för att det var det enda som fanns att tillgå. Och hoppsan vad starka och friska barnen inte blev…. Gråter

bubbelbubbel
2011-05-11 21:28
#5

jag pumpade faktiskt på bb, men det hjälpte inte, och när vi väl kom hem var det påskhelg och inte jättelätt att få tag i vad man nu behövde och jag var trött, orolig och stressad, och maten fanns ju där.
idag försöker jag att inte ångra mig, jag har nog accepterat att amningen inte var för oss två, utan att det viktigaste var att han fick mat och växte till sig, däremot är jag absolut säker på att försöka igen om vi får fler bebisar, och tror någonstans att det kommer gå bättre andra gången, jag vill inbilla mig det i alla fall :)

men det är ju guld värt, att möjligheten finns, och det är fruktansvärt det du säger om Nestlé, det är.. chockerande, att ett företag kan göra så mot människor! skrämmande!

johan
2011-05-11 21:46
#6

Vi har också testat mat från fyra månaders ålder. Det har fungerat bra. Sen är det ju kul att laga barnmat också.

En annan aspekt är ju att det blir fasiken så mycket enklare för pappan (och alla andra för den delen) också. Det är rätt stressande att vara ute eller hemma själv med en helammande bäbis när man inte vet när det blir hungrigt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
AnnaLundin
2011-05-11 23:32
#7

#6 - där är ju fördelen med flaskmatning, att pappan alltid kan mata.

bubbelbubbel
2011-05-11 23:37
#8

det är verkligen en stor fördel! att få armarna fria + att pappan får knyta lite mer kontakt också.

MimmieM
2011-05-11 23:52
#9

Redan på förlossningen var de faktiskt jätterara och frågade innan de lade pojken min till bröstet första gången om jag VILLE amma.

Jag fick själv pumpa dagligen eftersom jag själv inte var så förtjust i själva amningen och ständigt hade så fyllda bröst att han sällan fick bra tag. Varje morgon i 3 månader så pumpade jag ut 1 liter. Som tur var så tyckte även Walter bättre om flaskan och var mycket nöjdare med den. En annan aspekt är ju den som johan nämner, pappan och andra kunde vara delaktig och man var inte lika låst vid sitt barn som just matmaskin.

Sedan tackar jag alla goda makter att jag bor i Sverige för vid 3 månaders ålder så bytte mjölken karraktär, det blev diskvatten och innehöll ingen som helst näring. Vad tusan skulle man gjort då om man inte haft ersättning, trots att man fortfarande mjölkar som Arlas bästa mjölkko, men det som kommer ut ser ut som diskvatten? Inte tusan hade jag kunnat helamma fram tills han fyllde 6 månader inte?

Jag minns inte om han var 3½ eller 4 månader när vi började med "smakportioner", eller ja. Första gången han smakade så var det morotspuré och han åt upp hela burken och sken som en tandlös liten sol Glad Idag är han 13 månader och äter allt som är löst och som vi ger honom. Idag introducerades knäckebröd med leverpastej, storfavorit! Knasbarn Flört

Carpe Diem

Kimpa
2011-05-12 11:03
#10

Min första ammande jag till 6 månaders ålder och började introducera gröt och puréer vid 3 månader.
Trots att jag var rena mjölkkon verkade han inte hålla sig mätt under natten, men med ett mål gröt innan kvälles nattningen sov han sedan gottSkrattande.

Min dotter som är född med LKG kunde inte ammas hur gärna jag än ville, utan jag pumpade ur mjölken i 3 månader innan den började sina, pga att jag började slarva och pumpade för sällan.
Därefter fick hon ersättning och lite längre fram blandade jag även i grötpulver för att det skulle mätta lite mer.
Hon kunde inte börja äta smakportioner förrän vid 8 månaders ålder, då spalterna var fixade. Allt kom bara ut ur näsan dåSkäms.

Mikaela_B
2011-05-12 22:07
#11

Jag ammade min son i 6 månader och introducerade smakportioner vid 4 månader, idag är han 1 år och äter allt i alla former och konsistenser :) Han klagar inte det minsta över något…

www.blueberryhedgehogs.com

Ida
2011-06-01 22:55
#12

Vad började ni med för smakportioner? 

/nyfiken som ska prova första gången runt midsommar :)

bubbelbubbel
2011-06-01 23:07
#13

vi började med potatis, vidare till majs, morot ect…

Annons:
AnnaLundin
2011-06-02 00:11
#14

#12 - till min äldsta dotter började jag med potatis och sen gröt, men med henne tog det ett par månader innan hon åt mer än en matsked totalt. HOn var inte intresserad.

Till mina yngre har jag nog börjat med kokt morot, det har varit poppis.

Ida
2011-06-02 00:27
#15

#14 Tack för tipset! Vår lille J fyller 4 mån lagom till midsommar, så vi hade tänkt prova med lite hemodlade potatisar och kanske lite morötter. Spännande! :)

bubbelbubbel
2011-06-02 11:09
#16

ja just ja, gröt med, det var populärt! :)

Tina-A
2011-06-02 16:17
#17

Läste någonstans att ett tips var att börja med vita smakisar, sen gula, sen gröna och sen röda (eftersom vissa får lite utslag runt munnen av röda saker). Så palsternacka, potatis, majs och ärtor kan man nog börja lite med :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Upp till toppen
Annons: