Annons:
Etikett25-off-topic
Läst 4998 ggr
[iurochskur]
2011-04-29 07:28

Förbjud off. fotografering utan förälders samtycke

Det handlar i grund och botten om en man som utan tillåtelse av föräldrarna har fotat minst 3 barn. Detta är skamligt att någon medvetet får fota och bruka bilderna på ens barn som denne vill. Dags att en lag ändras tycker jag.

Annons:
[iurochskur]
2011-04-29 07:30
[YlvaP]
2011-04-29 07:46
#2

Nu har jag skrivit under. Brukar i normala fall ite skriva under såna här grejer men när jag tänkte efter så skulle jag inte vilja att någon fotade mina barn.

[iurochskur]
2011-04-29 08:10
#3

#2 Tack! Ja min systers son och hans två kompisar spelade fotboll på grannens gård (hyreslägenheter) när han kom ut med en kamera i högsta hugg. Han fotade pojkarna och sa att om dom spelade på gården igen så skulle han skicka bilden till polisen. För det första hotar man inte 11-åringar och för det andra så borde det vara olagligt att för vem som helst att fota och använda bilder på andras barn. Tänk om det hade varit en pedofil. Illa att det inte är olagligt….

AnnaLundin
2011-04-29 11:06
#4

Det är inte så enkelt som att bara förbjuda, det finns fler sidor i detta. Jag kommer inte skriva på.

[YlvaP]
2011-04-29 14:59
#5

Haha nu först förstår jag vad off. står för. Fattde liksom inte meningen men off. står ju för offentlig.

Anna varför är det så svårt med detta? Det ör ju liksom skillnad på om ett barn råkar komma med på en bild när man tar kort på sitt eget barn. Det går ju liksom inte att komma ifrån. När man gör som den där gubben som springer fram till barnen och verkligen ställer sig nära och tar kort med flit. Det är det som måste förbjudas.

Ketang
2011-04-29 21:02
#6

Som aktiv hobby fotograf tycker jag absolut inte att det borde förbjudas. Däremot tycker jag att han gjort fel som fotat barnen i detta specifika syfte dvs utpressning! Dessutom så får man inte fota människor och publicera hur som helst. Så tar jag en bild på ett barn har jag ingen rätt att göra vad jag vill med den om jag inte har personens tillåtelse.

Sen måste jag försvara fotograferna lite. Bara för att jag tar en bild av ett barn betyder det inte att det faktiskt är en skarp bild där man verkligen ser vem som är på bild. Själv älskar jag att fota dottern och hennes dagis kompisar när dom gungar. Då har jag långa slutar tider och får mycket rörelseoskärpa, dvs man ser att det är barn som gungar men det går inte att se vem som är med på bilden. Tro inte alltid det värsta om folk.

Annons:
[YlvaP]
2011-04-29 21:13
#7

Men som "hobbyfotgraf" som jag också är skulle jag inte våga att fota någon annan än min familj. Varför sitta och ta kort på andra för? Alla kanske inte vill vara med på bild. Har sett bilder i foto iFokus och på fotosidan att det är människor som tar kort på folk som dom inte har någon koppling till och publicerar dom och dom bilderna är inte oskarpa kan jag tala om. men om du fotar dina barn i lekparken så kan det ju komma med en annan människa på bilden och dom vet jag att dom kan bli oskarpa.

Jag vill inte att folk skall ta kort på mina barn utan tillåtelse. Tänker på när barnen är hos kompisar. Vad skall dom ha en bild på mina barn till? Lägga i familjealbumet eller? Helt onödigt.

Ketang
2011-04-30 07:00
#8

Men det handlar inte alltid om att det bara är en bild på någon annans barn. Jag tog här om dagen en bild på ett barn som blev riktigt riktigt fin. Det är en pojk som går från kameran (alltså med ryggen mot mig) upp på en liten kulle med presis utslägna lövträd. Ljuset var perfekt och pojken har fina kläder och långt blont lockigt hår ;-)

Kan tyvärr inte ladda upp bilder på iFokus sen den nya varianten dök upp. Men bilden ska med på utställning i sommar och har egentligen inget med pojken å göra. Man ser inte hans ansikte och känner man inte igen kläderna ser man inte vem det är.

Jag tror ingen vill att "snuskiga gubbar" ska fota våra barn. Men det finns faktiskt andra som tänker kreativt och inte snusk…. Tänk om någon tog en jätte vacker bild på ert barn och ställde ut på en stor utställning. Skulle ni inte ens bli glada av det??

[YlvaP]
2011-04-30 08:42
#9

Nä det skulle jag inte om vi inte blivit tillfrågade först.

[iurochskur]
2011-04-30 08:55
#10

Jag hade inte heller blivit glad…jag hade velat veta om mitt barn skulle hamna på utställnings foto, vare sig bilden är tagen framifrån eller bakifrån.

Ketang
2011-04-30 13:53
#11

Ja då har ni ett problem, efter som det är fullt lagligt och kommer troligtvis/för hoppningsvis fortsätta att vara lagligt att ta bilder på allmänplats.

AnnaLundin
2011-04-30 16:30
#12

För mig skulle det vara helt okej att publicera en bild på något av mina barn, så länge det inte direkt är en bild som lockar pedofiler och definitivt om det är omöjligt att se vem barnet på bilden är.

Tina-A
2011-04-30 22:02
#13

#5: Det jag kan tänka mig är svårt är vart går gränsen? Hur skulle lagen lyda?

Säg att man inte får fota andras barn.. Om man tar kort på sitt eget barn tex när man är i stan eller utomlands, och så kommer ett annat barn med i bakgrunden på bilden, måste du kasta bilden då eftersom någon annans barn är med? Eller är det bara olagligt om enbart andras barn är med på bilden men inte dina egna? Får du fota andras barn hur mycket du vill så länge någon du känner också är med på bilden?
Om man är på familjesemester med en annan familj som är vänner, får du ta kort på deras barn eftersom du känner dom? Vems barn får man fota och vems får man inte fota? Hur bra vänner måste man vara för att man ska få ta kort på dennes barn?

Alltså lagen skulle ju vara väldigt svårformulerad tror jag.. Vet inte alls hur en sådan lag skulle se ut.

Jag skulle ju dock inte vilja att någon fotade min dotter och la ut hej vilt på internet tex, men hur skulle en lag lyda för att förbjuda det? Jättesvårt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
[YlvaP]
2011-04-30 22:09
#14

Hur lagen skall se ut kan inte jag avgöra utan det får någon som är kunnig i detta avgöra. Jag säger bara min åsikt.

MimmieM
2011-05-01 23:57
#15

Jag anser att det ar okey att fota andra sa lange det inte vacker anstot eller gors i syfte att kranka personen som fotas.

Jag ser ett foto som en hyllning, att nagon annan vill fanga en sekund av mitt barns liv pa bild ar nastan lite hedrande. Vad kan det gora for skada? Vi var hos en fotograf och bilderna pa min son blev sa bra att hon fragade om hon kunde fa anvanda dem till hennes julcollage. Det var en liten stolt mammatar dar i ogonvran alltid.

Jag ar jatteledsen over att jag inte har fler bilder pa mig som liten och jag blir jatteglad om jag traffar en gammal bekant som sager att han eller hon har bilder pa mig som liten.

Allt ar inte svart eller vitt.

Carpe Diem

orsakverkan
2011-05-02 11:55
#16

Mycket bra artikel om vad som gäller för offentlig fotografering:

http://www.fotosidan.se/cldoc/vad-far-man-fotografera.htm

[Laban01]
2011-11-15 23:41
#17

Tack för en bra länk, orsakverkan. Glad

Minxis
2011-11-19 21:23
#18

#16 mycket bra länk :)

#0

anser att lägga en lag på detta skulle förstöra en del av charmen och friheten i att fotografera. Att äga ett ögonblick är ju en fantastisk sak och friheten i att välja vilket ögonblick.

KickanW
2011-12-09 10:37
#19

Jag tycker att lagen är bra som den är nu, dvs att man får fota vad och vem man vill men att det i många situationer krävs tillstånd att publicera bilden.

Det är ju dessutom en realistisk lag eftersom det är väldigt svårt juridiskt att följa upp vilka foton en person har i sin privata kamera/dator.

Det skulle dessutom ställa till väldigt mycket för mig som fotograf om det var olagligt bara att ta fotona eftersom det är barn i väldigt många miljöer där man fotar. Och som någon skrev:

"Det ör ju liksom skillnad på om ett barn råkar komma med på en bild när man tar kort på sitt eget barn. Det går ju liksom inte att komma ifrån. När man gör som den där gubben som springer fram till barnen och verkligen ställer sig nära och tar kort med flit. Det är det som måste förbjudas."

Det där är ju omöjligt att formulera i en lagtext. Är det okej att medvetet fota en hel familj? Är det okej att i efterhand klippa ut ett barn i en miljö man fotade? Är det okej att fota en viss miljö just för att det finns ett barn där, men utan att gå fram till själva barnet?

I efterhand kan jag alltid hävda att det inte var min mening att fota just det specifika barnet, trots att jag gick nära och fotade. "Hon råkade ju bara vara i vägen när jag skulle fota min hund".

Gränsdragningarna där är ju omöjliga, så enda alternativet här är att helt förbjuda fotandet av barn på allmän plats och då blir det som sagt en enorm inskränkning för alla hobbyfotografer.

Ketang
2011-12-09 12:28
#20

Om man är ex i en lekpark och där står en "ful gubbe med kamera" så kan man antingen ta sitt barn och gå därifrån eller be gubben vänligt att man verkligen inte vill att han fotar ens egna barn. Men som sagt, att bli arg osv hjälper föga efter som gubben har rätten på sin sida. Så bästa alternativet är nog ändå att ta sitt barn och lämna platsen.

Annons:
Miiiz
2011-12-12 23:42
#21

När min pojke for till dagis så måsta jag kryssa i om han fick vara med på bilder, numera har hon svårare eftersom den nya mamman som kommit dit inte vill att hennes barn skall bli fotat.

Och vi andra vill ju gärna har bilder på våra barn för att se vad dom håller på med medans vi är på jobb.

Hon är familjedagvårdare som tar hand om 4 barn som nu nästan alla är 2 år gamla.

< you gotta hold on, no matter what they say.>

<If you fail to be strong, their gonna have it just their way.>

Kimpa
2011-12-13 21:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Både igår ( i skolan) och på dagis idag tog de upp att vi gärna fick fotografera våra barn i lucia tåget, MEN att de inte fick läggas ut på facebook.
Annars var det okej.

Ketang
2011-12-13 22:08
#23

Jag tror faktiskt inte att dom kan förbjuda någon att lägga upp Bilder på Facebook så. Om jag fotar mitt barn och några andra barn kommer med tror jag ändå rättsligt att jag får publicera dom. Sen gör man ju inte det av ren respekt! Men lagligt sett tror jag inte dom kan förbjuda någon att ladda upp Bilder på Facebook osv.

Upp till toppen
Annons: