Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 1447 ggr
Ketang
2011-04-28 20:02

Läggnings problem!

Nu blir jag snart GALEN! Ella är 2år och 9månader. Hon vill gärna läsa bok innan hon ska sova, men nu den senaste tiden har hon börjat göra allt annat än önskvärt. Vi följer våra rutiner och när vi lagt oss i sängen plockar jag fram boken, men hon ska krångla och göra en massa andra saker innan. Leka med sina djur, hämta vatten, leka lite till osv. När hon hållt på ett tag tappar jag humöret och ber henne lägga sig för att vi ska sova. Men DÅ duger boken och hon blir GALEN om jag säger att vi faktiskt ska sova och inte hinner läsa boken. Hon tar ett gosedjur och pillar lite på, vänder och vrider sig och ska grejja HELA tiden…. Tillslut blir jag galen och ber henne sluta annars går jag ut. Slutar hon inte lämnar jag rummet och hon skriker som en galning. Ett par minuter senare går jag in och börjar om på nytt. Men då börjar hon grejja igen! Ibland kan detta hålla på i en bra bit över en timme!

Jag jobbar heltid nu och vi går upp kvart i fem på morgonen. Varken jag eller hon orkar med dagarna om inte läggningarna fungerar.

Vad ska jag göra??

Annons:
[YlvaP]
2011-04-28 21:18
#1

Sluta med boken för ett tag. Alltså klä på henne pyjamas eller nattlinne och sen pussas ni och kramas. Sen säger du godnatt och går ut. Låt hon skrika en stund innan du går in. Hur lång stund känner du själv hur länge du står ut med. Låt hon "leka" i sin säng om hon gör det bara hon stannar i sängen. Går hon upp så led tillbaka henne och krama igen och säg godnatt. Det kan ta några dagar innan hon fattar.

Men glöm inte att säga när ni borstar tänderna tex att ikväll läser vi inte en godnattsaga så hon är beredd på det.

AnnaLundin
2011-04-29 00:12
#2

Jag har varit stenhård i såna lägen, men det gäller nog också att vara väldigt tydlig.

Börja en stund före läggdags att tala om att "nu är det strax läggdags och då ska vi läsa en saga (som vanligt) och INTE göra något annat".

OM hon ändå börjar krångla så är svaret NEJ, vi ska inte göra det i kväll!. Det gäller att vara dödskonsekvent med dem i såna här lägen, för det hon gör är inget annat än att testa var dina gränser går. Sätt gränsen och stå fast vid den!

elsasputte
2011-04-29 17:45
#3

Min dotter är något lika din ts, fast hon är nu 5 år. Jag brukar ta in vatten och fixa allting, välja saga.

Jag skulle inte acceptera att hon börjar leka vid den tiden, utan skulle klargöra att det är dags att läsa saga. Prova med att börja läsa sagan, sitter hon och pillar på nått i sängen samtidigt gör det ju inget..

Ketang
2011-04-29 18:17
#4

Jag tänker inte lämna henne. Det är helt enkelt inte min grej. Jag har börjat att sitta jämte sängen i stället för att ligga i den. Sen kommer jag att öka avståndet osv. Men att bara lämna henne tycker jag är elakt. Visst ska hon lära sig att sova ensam, men man kan göra det på ett snällare sätt.

Upp till toppen
Annons: