Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1527 ggr
Crispig
4/11/11, 2:53 PM

Farfar, lillan och Kaffe?

  Hej, jag har nyligen fått en liten flicka som heter Tia. Snällaste lilla tjejen i världen sover bra, äter bra, växer bra och glad men nu till den som faktiskt ställer till det…

  Hennes farfar, min svärfar, pratar ständigt, glad i hågen, om att "när hon är tre månader så minsann så ska hon börja få kaffe med socker och massa grädde, för de är minsann bra för små barn så att de inte ska få ont i magen" Osv. Jag är inte alls med på detta, jag menar, tre månader? Hon kommer ju inte ens ha hunnit börja med smakportioner än. Spädbarn ska inte ha kaffe… Eller socker och massa grädde för den delen..

  När jag säger nej till kaffegrejjen så verkar det inte som om att han tar mig på allvar, att det bara är någon mammanojja jag har och han säger att hans barn fick kaffe och att det var bra för dem och att det är därför de har så bra, stadiga magar nu, alltså min man och hans syster. (att jag sedan har en alldeles utmärkt mage, trotts att jag inte fick kaffe när jag var liten, verkar inte påverka hans ställningstagande de minsta…)

  Vad ska jag säga för att han ska ta det jag säger på allvar? Vill ju att han själv ska förstå att det inte är en bra ide och samtidigt vara lite diplomatisk. Jag hittar inte några bra argument förutom att de kan få rubbad sömnryttm och att det finns en, obekräftad, myt om att barn som dricker kaffe inte växer lika bra.

  Om han inte tar mig på allvar så vet jag inte om jag kommer lita på att han inte kommer försöka smygmata henne med kaffe när han är med henne, vilket inte är så mycket av ett problem än då jag är med henne typ hela tiden, men jag vill inte att hon ska dricka kaffe när hon är sex eller nio månader heller… Jag vill kunna lita på att han respekterar det jag sagt om kaffet. Jag vill inte behöva hålla kolla hela tiden…  

Har ni nå tipps på vad jag kan säga annat än att ryta åt han?

Annons:
[YlvaP]
4/11/11, 3:14 PM
#1

Kaffe är ju rena giftet så jag skulle inte låta honom ge så små barn kaffe.

bubbelbubbel
4/11/11, 6:07 PM
#2

nääää! ryt till på skarpen, säg att det är eran dotter och  NI bestämmer vad som ska i hennes mage, och det ska han minsann inte lägga sig i.

ibland verkar det som att de där av lite äldre virke inte riktigt vill infinna sig i att vi inte gör på samma sätt som de en gång gjorde…

du får nog vara hård på din sak, och ett nej från dig, är ett nej. varesig han tycker det är rätt eller inte, så är det du som bestämmer! :)

vinteralvan
4/12/11, 11:09 AM
#3

Håller med, ryt till.  Det här är för viktigt för att försöka vara diplomatisk.

MimmieM
4/12/11, 5:18 PM
#4

Håller mer ovanstående, bara att sätta ner foten. Ingenting annat fungerade när min kära mor försökte smyga i min son godis och annat i tid och otid, eller mat, frukt, bullar… vad som helst. Redan innan vi börjat med smakportioner!

Jag försökte vara diplomatisk till en början men möttes bara av "När ni var små så fick ni minsann… och inte har ni tagit någon skada av det inte". Samma sak med saltad mat etc.

Det slutade med att jag skrek åt henne att det var mitt barn och att jag bestämde vad han skulle äta och inte. Och om inte hon var god och lyssnade på mig så skulle hon få se på annat. Hon kunde göra vad hon ville med sina barn, men My baby - my rules! Basta!Flört

Carpe Diem

Tina-A
4/12/11, 5:33 PM
#5

Din man borde stötta dig i det här och säga åt sin pappa att Tia inte ska ha något kaffe. Det kanske biter mer på farfar om hans egen son också ryter på honom?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

johan
4/13/11, 11:32 PM
#6

Låter ju så märkligt att man tror att han skämtar.

Du kanske kan köra med "på din tid så åkte man bil utan säkerhetsbälte, det var ofarligt att röka, det var okej att slå barn och pappor fick inte vara föräldralediga - det har hänt en del sedan dess…"

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Upp till toppen
Annons: