Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 2175 ggr
[YlvaP]
2011-04-11 12:43

Att ställa upp

Texten är tagen från min blogg:

Barnen går ju på fotboll och deras klubb kräver att vi föräldrar skall vara med och fixa med allt runt omkring. Jag har inget intresse av att vistas med andra människor och ännu mindre bli tvingad till det. Det är matcher hit och dit och vi föräldrar väntas sköta kiosken i tid och otid. Dessutom skall vi ställa upp på A-lagets matcher och serva kiosken. Ledarna har gjort upp listor när vi föräldrar skall ställa upp.

Sen är det vänskapsmatch i nästa vecka som jag måste ställa upp på för mannen vill inte heller. Pappor kommer lättare undan eftersom mamman inte vill att barnen skall bli ledsna. Det är inte en match utan jag måste vara med på två matcher för jag har ju två barn som spelar i olika grupper. Vill inte visa upp mig, speciellt inte när jag är tjock och har usel kondis. Nä den matchen ställer jag in.

Om inte farmor ställer upp och är barnvakt till dom två minsta så får den äldsta inte heller gå på sina matcher för jag vägrar att släpa med alla barnen till ett ställe där dom skall vara stilla. Kan inte hålla reda på minstingen som är bara i vägen och stör eller springer iväg. Det värsta är att farmor bor i Sverige så hon måste komma hit med båt och det är inte alltid lätt för henne att bara komma hit.

Vad tycker ni om att föräldrar måste ställa upp i vårt och torrt? Jag vill inte synas pga social fobi men jag ställer upp att ta barnen till sina aktiviteter men att föräldrar tvingas att ställa upp på en massa saker känns inte så bra. Visst skall man ställa upp men att bli tvingad får mig att må dåligt. Det är för det mesta jag då mannen är borta varannan vecka. Helst vill jag att barnen är hemma hela tiden så jag slipper att umgås med andra och bli tvingad till en massa saker som jag inte känner att jag klarar av.

Annons:
MimmieM
2011-04-11 15:09
#1

Att man ställer upp på sina egna barn, det tycker jag inte är fel. Men A-lagsmatcher? WTF, där ska de väl för hundan kunna hitta någon annan som står och säljer korv och dricka eller?

Carpe Diem

[YlvaP]
2011-04-11 15:12
#2

Ja det tycker jag med. Det är som om dom skulle få en slant om vi ställde upp? Obestämd Eller jag vet inte.

MimmieM
2011-04-11 15:15
#3

Då kan väl någon ur A-laget stå och sälja korv på era barns matcher ;)

Samtidigt så känns det ju fel att dina barn inte skall kunna spela match, för din sociala fobis skull, och pappas sinne för delat ansvar om du förstår var jag menar. Tråkig sits du hamnat i :/

Carpe Diem

[YlvaP]
2011-04-11 15:20
#4

Mmm. Han vill inte ställa upp så jag som mamma måste göra en massa saker fast jag inte heller tycker om det för att barnen skall ha roligt.

bubbelbubbel
2011-04-11 18:02
#5

jag vet absolut ingenting om Åland, hur saker och ting ligger till och vad som finns där, men jag måste få fråga, vad är det som håller er kvar?
det är absolut inget illa menat på något vis, men jag har läst innan att du inte fått den hjälp du behöver med din sociala fobi, och jag antar att det har med öns resurser att göra..

är det inte en möjlighet att flytta till fastlandet, förslagsvis i närheten av dina svärisar och bo där, där du förmodligen kan få mer hjälp med din fobi? och med barnen och alla aktiviteter?

jag tycker väl inte heller att det är rätt att man ska ställa upp i vått och torrt och kanske speciellt i fall som att sälja korv när a-laget har match, men för dina barns skull och för Din skull, tror jag att du kanske behöver göra en förändring.. ?

[YlvaP]
2011-04-11 18:09
#6

Jag trivs här för det är bättre med ersättning av narmbidrag, bättre mamma-/föräldrapeng Lättare att bli sjukskriven och klimatet är lugnare här än i Sverige. Skulle aldrig kunna flytta tillbaka till Sverige med den politik som finns. Helt sjukt vad är när man är sjukskriven och sånt. Svårare att få jobb och när man är arbetslös så får man inga pengar om man inte betalat något när man arbetade. Sen när man blir nollad eller vad det kallas så får man ingen ersättning medn här får man det lägsta oavsett om man jobbat eller inte innan.

Sen är det lättare att få vecka/vecka jobb här då sjöfarten är så utbrett här. Inte stora barngrupper, varken i skola eller dagis.

Annons:
AusaBausa
2011-04-11 18:34
#7

Tycker det är fel att behöva ställa upp på A-lags matcher men att ställa upp på barnens egna matcher är helt ok för mig, då turas vi om och står i kioskerna. Dessa pengar går direkt t barnens ungdomskassa så det känns bra att göra detta.

[YlvaP]
2011-04-11 18:39
#8

Har egentligen inte problem med att ställa upp men när man blir TVINGAD så vill jag inte ställa upp. Sen kan jag inte alla veckor då mannen är borta på jobb. Kan inte ha med en vilding.

AusaBausa
2011-04-11 19:05
#9

nej det är inte alltid lätt att få ihop dagarna med barnens aktiviteter när ens man/sambo jobbar kvällar/nätter/helger men ibland får man dra med hela skocken o göra det bästa av det…kanske ngt äldre barn kan passa under tiden du står i kiosken?

tyvärr är det nog så att de flesta föreningar kräver att man som förälder ställer upp på vissa saker såsom att stå i kiosken vissa dagar etc. De har ju itn eheller lika mkt pengar att röra sig på så deras verksamhet är mga ggr beoende av ideellt arbete..o det är beundransvärt att dessa tränare orkar ställa upp flera dagar i veckan utan betalning för alla barnen ..

MEN hade aldrig gått med på att stå där när inte ens egna barn spelar…

MimmieM
2011-04-11 23:49
#10

De dagar som är hopplösa för dig, försök byta med en annan förälder!

Carpe Diem

AnnaLundin
2011-04-12 09:42
#11

jag är generellt av åsikten att ärlighet varar längst.

Har du provat att tala om för föreningen att du har social fobi, att det helt enkelt inte funkar för dig att stå där. Och att barnens pappa oftast inte kan pga att han jobbar borta. Fråga dem om de tycker att barnen ska behöva sluta spela fotboll för att du ska slippa stå i kiosken…

Du måste våga ställa frågan!

Kom bara ihåg att börja med att tala om för dem att du absolut förstår varför de behöver ha föräldrar som ställer upp. Och fortsätt med att det helt enkelt inte funkar för er.

[Maine]
2011-04-12 10:03
#12

Jag förstår dilemmat. Det hade jag när man biev tvingad att vara klassmamma. Åh, vad jag hatade det! Inget som intresserade mig precis. Men försök förklara för de ansvariga, så de inte tror något annat och att det blir skitsnack om dig sedan. För det blir det lätt på mindre ställen..

[YlvaP]
2011-04-12 13:16
#13

Vill helst inte synas, höras eller vara i centrum. Sån är jag. Obestämd

Än så länge har det inte kommit upp något om A-laget men gör det det så skall jag ta upp det. Slipper att stå i kiosken nu i helgen men dom som står nu slipper a-lagets matcher senare i år.

Annons:
AnnaLundin
2011-04-12 13:42
#14

Men du behöver inte varken synas, höras eller vara i centrum bara för att du talar om för dem hur det ligger till i er familj! Prata med någon ledare i enrum. Någon av dem lär du väl ha pratat med tidigare…

Eller skriv ett brev och lämna, där du kan få fram det du vill. Inled med att tala om just att du har svårt för att kommunicera om sånt här.

[YlvaP]
2011-04-12 13:47
#15

Ja det är ju ett sätt. Finns ju mejl. Skrattande

HannaM
2011-04-12 14:28
#16

Från den andra delen av problemet då. Jag är tränare för ett handbollslag och vet ungefär hur det går till och ser ut i en vanlig idrotsklubb. Det finns inga pengar. Dvs man kan inte ha betald personal i ett fik och troligen är detta fik en viktig inkomstkälla för föreningen. Vidare så ställer i regel alla ledare upp och jobbar ideellt eller snarare så att man betalar för att vara tränare, medlemsskap i föreningen är ofta ett krav och alla resor man gör står man ju självklart för själv.

För att få ett ungdomslag att gå runt och fungera behövs föräldrar som ställer upp och hjälper till med att skjutsa till bortamatcher, tvätta tröjor, stå i fiket och liknande. Har haft två lag under min tid som tränare, i det första laget vägrade nästan samtliga föräldrar ställa upp och hjälpa till. Dom ansåg att idrotten var någon form av frtidsverksamhet där vi skulle ta hand om allt, att barnen lämnades av och togs om hand och att allt som rörde laget var föreningens och tränarens ansvar. Det var som tränare ingen kul situation, jag var tvungen att ställa upp och göra saker som inte ingår i min roll som tränare och dom typ två föräldrar som kunde övertalas att engegera sig hade betydligt mer på sin lott än vad som kan ses som okej.

I laget vi har nu finns många engegerade föräldrar och det är en så stor skillnad i hur saker och ting fungerar och flyter på på ett helt annat sätt.

Skillnaden är enorm och jag är rätt säker på att anledningen till att det är en viss brist på ledare inom ungdomsidrotten är att många lag och föräldrar tyvärr fungerar lite som det gjorde i mitt första lag och jag förstår till fullo den tränare som inte orkar med det. Tack och lov så finns det ju också många som ställer upp och alla dom är fantastiska.

Vad jag vill få ut av inlägget? Tja, alltså för att säga det rent krasst som jag ser det så är det faktiskt så att (i mer eller mindre alla fall) man har valt att skaffa barn och då bör man också ha ett intresse i dom och vilja engegera sig i deras liv och aktiviteter så länge man får för dom. Men självklart finns det undantag, jag skulle tillexempel aldrig kräva att någon med social fobi ska ställa upp och stå i fiket men det är ju svårt att gissa att någon lider av det om personen inte har berättat det. Kanske kan man ställa upp på något annat vis? Alla passar inte för alla aktiviteter, kanske kan man istället baka kakor till försäljningen eller ta hand om att tvätta tröjor eller något liknande.

Så, helt enkelt. Prata med dom och berätta om din situation så kan dom förstå att du inte klarar sådana situationer.

[YlvaP]
2011-04-12 14:44
#17

Bara för att man har barn så måste man inte behöva vara intresserad av det barnen gör. Har dom ett intresse som inte jag delar så får ju barnen fara dit men att vi som föräldrar skall behöva ställa upp på en massa också fel. Nej man behöver inte gilla det barnen gör.

Nu är det inte tränarna som gör en massa jobb här utan det är föräldrarna som är med i styrelsen som sköter allt det andra. Tränarna har bara sitt med att träna. Visst skjutsar jag barnen till deras bortamatcher för det skulle jag inte våga drömma om attt någon annan skall fixa. Sen finns det en som tvättar kläderna åt barnen.

Tycker fortfarande det är fel att TVINGA någon att ställa upp på saker för det blir bara så fel och det blir konflikter osv så barnen blir lidande. Det är en stor klubb med massor av barn som spelar så det finns alltid någon förälder som är mera intresserad av att ställa upp även om det blir lite oftare än andra.

HannaM
2011-04-12 15:02
#18

Nej barnens intresse behöver man inte dela, jag pratar om intresset för barnet. Viljan att lägga ner tid på det barnet tycker om… det ingår väl lite i att ha barn, att prioritera dom framför sig själv ibland.

Men som tidigare sagt, självklart finns det undantag.

Det här med tvingande, jag avskyr att tvinga någon men som det ser ut i våran förening tillexempel så vill ingen vara med i styrelsen, om ingen övertalas tvingas föreningen lägga ner och barnen har ingenstans att utöva sin idrott. Det är lite så den krassa verkligheten är.

Upp till toppen
Annons: