Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1265 ggr
Ninizen
2011-03-23 00:35

när får han träffa barnet själv

Jag väntar barn med mitt ex till sommaren och tänkte kolla om någon viste,

När har han rätt att träffa barnet och hur offta och länge, tänkte även kolla när han kommer få ha han sovande hos sig första gången,

Annons:
AnnaLundin
2011-03-23 11:28
#1

Han bör nog träffa barnet med regelbundenhet redan från så tidig ålder som möjligt, så att han inte blir någon främling för barnet. Det bör ske tillsammans med dig i början.

Sen ska jag försöka lura hit Cezanne som har närmare koll på hur det brukar fungera.

Cezanne
2011-03-23 12:17
#2

Hittade hit!

Har jobbat på familjerätten i många år.

Föräldrar har inte rätt till umgänge med sina barn utan barn har rätt till umgänge med sina föräldrar. Det bästa är om han kan träffa barnet kort och tätt i början, gärna tre gånger i veckan i en timmes tid. Man börjar hemma där barnet är tryggt, när det är ok kan han ta med det ut på kortare promenader. När det funkar kan han ta hem barnet till sig kortare stunder. Därifrån fyller man på mer och mer allteftersom barnet klarar det. Det är olika från barn till barn när det klarar av att sova hemifrån, det viktigaste är att det är tryggt och får sina behov tillgodosedda.

Viktigt är att han förstår att utnyttja tiden med barnet till att själv bygga upp en relation med sitt barn, inte visa upp det för släkten. Många pappor i hans situation kan bli så glada och stolta över sitt barn att de vill visa upp barnet för alla så att barnet förstår hur många som vill älska det. Men det viktigaste för barnet är att det själv blir tryggt med sin pappa, sen kan släkten komma in.

Barnombudsmannen har gett ut en bra skrift om barns boende när föräldrarna är skilda men jag kan tyvärr inte hitta den just nu, ska se om jag har bokmärke på en annan dator.

Denna kommentar har tagits bort.
Ninizen
2011-03-23 13:11
#4

okej, ja det låter ju bra, men det låter ju bra, då vet jag iaf hur vi ska göra när theo födds och hur mycket han ska träffa han då iaf:D

Upp till toppen
Annons: