Annons:
Etikett15-barnsjukdomar
Läst 11094 ggr
Trollhassel
2011-03-13 12:33

Nu ger jag snart upp!

Julia, som jag skrivit om förut, har ju problem med hård mage och gaser. Problemen kom när hon var runt 5 månader och har kommit och gått sedan dess. Majsvälling, katrinplommon och mycket vatten har underlättat något…tills nu.

Nu har hon varit hård i magen och förstoppad igen och vi har varit både inne akut (försåss på fredagnatten) och på barnmottagningen och fått några rekomendationer vi fick redan första gången…och som ju inte funkar. Även laktulos som hon ska ha på morgonen, men det får hon gaser av så hon bara vrider sig av smärta.

Problemen är störst på natten. När hon sovit en timme vaknar hon och så kan hon vara vaken i timmar! ca var 3:e minut så får hon ett knip och börjar gallskrika. Jag vet inte vad ja ska göra för inget jag gjort hjälper. Känner mig så maktlös! Till slut somnar hon av ren utmattning men ligger och krampar och gnäller i sömnen.

Får samma svar från läkarna, gång på gång, att hon är förstoppad och det gör ont…men nu har hon knip även om avföringen är lös.

Jag är så trött, ledsen och rädd! Vad ska jag göra?! Gråter

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
ladiebird
2011-03-13 13:15
#1

Hej!

Har inte läst nåt av dina tidigare inlägg så jag vet inte vad du fått för förslag. Men prova att utesluta mjölkprodukter och ge henne mer fett i kosten samt mycket mer att dricka.

Trollhassel
2011-03-13 13:27
#2

Men blir de inte lösa i magen om de inte tål mjölk? Ska prova det.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

JohannaEkroth
2011-03-13 23:00
#3

Mjölk kan även ge förstoppning. Särskilt kokt mjölk. Te likaså kan ge förstoppning. Nu tror jag ju att din tös är för liten för te, men jag nämner det ifall någon annan läser. Likaså ska man undvika ris, bananer och spannmålsprodukter som tex gröt när de är inne i en period med förstoppning.

Jag vet inte hur gammal din tös är. Men mamma blandade ner messmör i min välling när jag var bebis och hade förstoppning. Det satte fart utav bara den.

Filmjölk kan även ha lösande verkan.

Har ni testat Movikol Junior? Det är suveränt till vuxna (i vuxenförpackningen). Tänkte att det lär ju vara bra till barn. Såg nu att det är från 2 år, men att jag såg även föräldrar med barn på 6 månader som fått det utskrivet mot förstoppning.

Har du provat att ge henne massage på magen, försiktigt med handflatorna. Eller att gunga henne rytmiskt i vagnen? Eller göra cykelrörelser med benen på henne.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

AnnaLundin
2011-03-14 00:04
#4

jag tycker att du ska (be om hjälp att) försöka utreda om det är något hon inte tål. Mjälk känns ju som att det kan ligga nära till hands, men det är dumt att laborera med det helt på egen hand - kolla md BVC vad de rekommenderar.

Trollhassel
2011-03-15 22:18
#5

#3 Tack för tipsen! Messmör har vi provat, även massage och undvikit det du nämnt men inget av det har hjälpt tyvärr.

#4 Ja, vi träffade doktorn idag igen så nu ska vi börja utredningen om hon inte blir bra i magen tills på måndag. Det lär väl ändå komma tillbaka annars misstänker jag, men nu har jag gjort allt som står i min makt själv så nu bad jag om hjälp och de verkade för första gången lyssna på mig. Julia passade på att få ett magknipsanfall när vi var där så då fick ju doktorn se själv hur jobbigt det är för henne. Gallskrik tills hon nästan tuppar av.

Just nu känns det bra att de inte bara avvisat oss igen.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

JohannaEkroth
2011-03-15 22:27
#6

Har de röntgat flickestackarn så hon inte har något som hindrar passagen i tarmarna?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Trollhassel
2011-03-16 21:54
#7

#6 Vi ska börja reda ut magproblemen nu i västa vecka så jag gissar att de kommer röntga hennes mage. Jag har också tänkt på det eftersom hon klämmer och krystar även när hon inte är hård i magen.

Nu hoppas jag att hon kommer må bra i morgon för hon har födelsedag då. Hoppas vi får en lugn dag!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

JohannaEkroth
2011-03-16 22:29
#8

Åh, hoppas hon får må bra på sin stora dag! Kyss

Hoppas det hittar något på utredningen nu då och att det inte är "komplicerat"! Att det är något som är lätt åtgärdat och får henne att bli frå från sina problem, skulle ju va hennes bästa födelsedagspresent. Kyss

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Minicole
2011-03-17 09:48
#9

Fy vad jobbigt för er båda! Jag har en väninna vars dotter hade liknande besvär. Vet iaf att hon hade mycket ont i magen och ville helst inte äta alls tillslut. Det visade sig vara gluten som spökade. Så fort de tog bort det från kosten blev allt super.

Hoppas allt ordnar sig för er snart och att de hittar problemet.

Stort grattis på födelsedagen också :)

Trollhassel
2011-03-19 10:18
#10

Julia mådde skapligt på sin födelsedag men fick ont i går igen. Vi börjar utredningen på tisdag morgon. Jag vet inte riktigt vad en sådan utredning brukar innefatta men jag hoppas att det inte blir för jobbigt för henne.

Lite nervös är jag.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Trollhassel
2011-03-26 09:46
#11

Jaha, inte mjöklprotein, laktos eller gluten.

Nu får hon forlax junior i stället för laktulos och det håller hennes mage igång till skillnad från Laktulos som bara hjälpte de första dagarna. Dock har hon fortfarande ont i magen och nätterna är hemska :( Vet inte alls vad jag ska göra nu!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Trollhassel
2011-03-26 19:22
#12

Julias doktor vet inte alls vad det kan vara och trots att han själv fick beskåda ett av hennes "anfall" av magknip så verkar han ha gett upp redan nu. *suck*

Det är ju som att någon sticker kniven i henn plötsligt Gråter

Privatläkare blir det på måndag. Hoppas på att de är mer engagerade där.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[Quellii]
2011-05-12 21:09
#13

Hur har det gått?

Annons:
Trollhassel
2011-05-13 22:29
#14

Vi fick en supertrevlig läkare som gjorde en utredning. Hon fick en diagnos och en medicin som har hjälpt henne fantastiskt bra! Hon mår jättebra och sover, äter och leker som ett friskt barn! Äntligen!

Jag blir arg när jag tänker på hur länge hon fått stå ut med detta, helt i onödan. Mitt fel? Vet inte, det är väl ingen idé att spekulera i det men jag har gjort vad jag kunnat under omständigheterna ändå.

Nu håller jag tummarna för att hennes problem kommer att växa bort om några år. Tills vidare får hon äta sin medicin och det är skönt att veta att det inte rör sig om någon allergi.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

magma
2011-05-21 22:22
#15

Men vad fick hon för diagnos? Skönt att hon mår bättre nu!!

Trollhassel
2011-05-24 16:53
#16

Står kronisk obstipation i hennes journal.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

AnnaLundin
2011-05-24 21:06
#17

ag blev nyfiken och googlade - obstipation är inget annat än latin för förstoppning…

http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=54

Jag är lite nyfiken på vad ni har fått för medicin? Och är det utrett att det inte beror på någon allergi? (du väljer själv hur mkt du vill berätta)

Ketang
2011-05-25 11:55
#18

Att hon inte är hård i magen betyder inte att hon inte är förstoppad. Man kan ha "förstoppnings diarre" också. Jag vet att det finns något som gör att man kan ha liknande problem som du beskriver ända upp i tonåren och jag har för mig att det har med outvecklade eller för korta tarmar. Jag tycker att du ska kräva att få komma till en speciallist som kan gå till botten med det där för så här kan ni ju inte ha det! Hela familjen blir ju lidande och tösen lider ju uppenbarligen ständigt. Ställ till med ett jäkla liv om ingen lyssnar på er. Något är det ju som orsakar detta.

M
2020-09-13 12:27
#19

Om man har kronisk förstoppning rekommenderar jag inte laktulos, messmör, fibrer, magmassage för inget hjälper. Barnet behöver mjölksyra bakterier finns lactovitalis kids att köpa även lactovitalis pro. Min dotter har varit förstoppad hela sitt liv. Sen fick vi råd om att köpa lactovitalis pro och efter en dag sa våran dotter, mamma jag är inte lika hård i magen nu och kunde gå på pottan

Upp till toppen
Annons: