Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 2342 ggr
[iurochskur]
3/12/11, 10:57 AM

Vanlig trots?

Min dotter som är 5 ½ år nu har haft utbrott som inte är av denna värld…hon skriker, slåss och välter omkull saker och slänger iväg allt hon kommer över. Hon gör så när jag säger emot eller  säger nej. Hon är världens goaste annars, men hennes utbrott är hemska.

Är detta vanlig trots?

Annons:
AnnaLundin
3/13/11, 9:06 PM
#1

Det sägs att "lilla tonåren" infaller någonstans runt 6 års ålder… Min snart 6-åring är nog också där. Det är bara att vara dödskonsekvent och att härda ut, tills man kommer ut på andra sidan.

[iurochskur]
3/14/11, 7:51 AM
#2

Jag brukar kramas med henne efter att hon haft ett sånt utbrott, för hon skäms som attan när hon gått bärsäkargång.

Bumsibum
3/18/11, 9:15 PM
#3

jag skulle tro att de är ganska så vanligt. Så inget att oroa sig över! :)

tellus722
3/18/11, 11:12 PM
#4

Ja det är nog vanligt.

Men tänk efter hur du reagerar och vad du gör när hon får dessa utbrott. Det är ju olika från fall till fall vad som är bäst, men tänk på att det formar henne hur hon tar och bemöter liknande saker senare.

Bumsibum
3/19/11, 1:56 PM
#5

om man tänker efter går de över fort, jag menar tänker man tillbaka till tex 3 års trotsen så gick de ju över fort.. min dotter är dock bara 3 år och 4mån, men hon hade trots vid 2½ efter åt tänkte jag "äch så jobbigt var de inte de gick ju över"  nu börjar hon iofs komma in i en trots igen, men jag tänker så nu.. "de går ju över" för de gör de, även om de är jobbigt under tiden trotsen pågår.. sen är ju oftast "utbrotten" korta, av min erfarenhet. Jag tror nästan att de bästa är att ingronera.. ok, kanske beror på var trotset händer osv, men om man bara är hemma så. Sen efter åt krama osånt.. för barnet kanske ändå skäms lite, min dotter kommer alltid och säger förlåt efter hon fått ett "trots utbrott" :P
Så jag tror nog att de liksom känner att de är fel, men de kan inte hantera det som vi vuxna, vi vuxna kan ju med bli arga men vi håller ju inte på så som barn gör! :P

Upp till toppen
Annons: