Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 3655 ggr
lisette
2011-03-08 21:09

barn som "ljuger"

sonen blir 4 i slutet av månaden och han har börjat "ljuga". han kan säga att hans pappa gjorde en viss sak och det stämmer inte alls.

vi säger ju åt honom att man ska tala sanning och att man inte får ljuga. men jag tror inte han förstår att han talar osanning.

hur gör man när barnet börjar ljuga?

Annons:
Zahara
2011-03-09 14:48
#1

har en hemma på 2,5år som gör lika dant! har inget svar, kollar om det stämmer men försöker att inte göra så stor affär av det så hon inte ska se det som positivt, vet jag med en gånga att det e lögn säger jag till henne att "så e det väl inte?"….

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

KimE
2011-03-10 11:28
#2

Visa att ni har kontakt med varandra så att det inte funkar att ljuga. Barnen kan ha en annan tidsuppfattning eller rena fantasier så de tror på vad de säger.

johan
2011-03-10 11:29
#3

Tror det är en del av utvecklingen. Att hämma det blir indirekt även att kväva fantasin, så jag tror det är bra att låta det vara så länge det inte är riktigt jobbiga saker.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

t0bias
2011-03-10 14:37
#4

Vi har försökt nyansera det hela med att tex säga "neee, nu skojar du allt med oss". Då avdramatiserar vi själva "lögnen" och vi tror att det inte kväver fantasin. Så nu "skojar" både 2-åringen och 5-åringen friskt.

Men är det något allvarligt så är det andra tonfall från oss föräldrar. Då använder vi mer ordet "ljuga", så ordet får lite tyngd och allvar. Fungerar superbra än så länge.

Upp till toppen
Annons: