Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1455 ggr
Elisabeth-J
2007-05-25 23:59

Gåstol

Att använda gåstol eller inte är en fråga som ofta förekommer. Är det bra eller inte? Berätta gärna hur ni tänker angående gåstol.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Annons:
Annette
2007-05-26 00:02
#1

Vi har använt gåstol till våra barn. Men inte för att lära dem att gå, utan för de tyckte det var kul att åka runt i den.

AnnaLundin
2007-05-26 00:11
#2

Tycker det är en totalt onödig pryl… Ingen av mina barn har någonsin provat en sådan.

Det finns dessutom risker med dem och då inte bara att de ramlar nerför trappor. Barnen kan få upp förhållandevis hög fart när de sparkar sig runt i de där stolarna och tar det tvärstopp nåstans så blir det ju en knick i nacken som de INTE har styrka nog att klara av att hålla emot, framförallt inte eftersom de nog inte kan förutse att detta kommer ske…

Annette
2007-05-26 00:17
#3

#2. Det beror på hur de är utformade. Med vår hände inte en enda olycka. I vårt hus går det dessutom inte att få upp någon vidare fart och vi hade grindar vid alla trappor.

Elisabeth-J
2007-05-26 00:24
#4

Jag använde gåstol till mina barn också och det har fungerat bra. Det som har varit positivt är att dem blev väldigt starka i sina ben. Den yngsta kör cross så det var ett + för hans del.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

lisette
2007-05-26 00:30
#5

jag har ju inte använt en gåstol av förklarliga skäl.

men om vi skaffar en så kommer den bara att användas på bottenvåningen så inga olyckor händer..

reddie
2007-05-26 02:28
#6

Vi använde gåstol. Visst finns det mycket bra med dom samtidigt som det finns många negativa saker. Men Alice gillade den och med grindar och trösklar så tar det stopp + att vi hade ett litet hus på den tiden.
Så länge man använder den med måtta så är den helt ok.

Annons:
AusaBausa
2007-05-26 13:12
#7

använde läragåstol till minstingen men bara som alternativ till aktiviteter…

glöm bara inte bort att när de sitter i den så når de helt andra saker än när de ligger på golvet … farliga saker…!

floppy
2007-05-26 13:25
#8

Vi hade gåstol ti Zica. Hade den inte för att lära henne gå, utan mest som ett sätt o roa henne så jag hann göra nåt… :)

Tigrou
2007-05-26 14:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag använde gåstol till Leo och tyckte den fungerade bra. Här finns inga trappor eller trösklar och han var nöjd med att komma upp i en annan "nivå" istället för att ligga på golvet.

CBA
2007-05-28 18:05
#10

Vi hade en lära-gå-vagn istället för stolen…den har han fortfarande behållning av som 2 åring då den är ypperlig att köra runt leksaker i :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Sandra76
2007-06-04 14:48
#11

Hade inte gåstol till första barnet men till andra nuvarande barnet.

Denna stol tycker vi har varit bra.,

Den fastnar lätt vid en liten nivåskillnad mellan hallen och vardagsrummet, Så han kan inte ta sig var somhelst- vi slipper grindar.

Han kan inte få upp för hög fart pga av vi inte hat hur stora fria ytor somhelst.

Det har varit bra sysselsättning och han har kunnat vara med storebror på ett annat sätt lite tidigare.

Nu kryper och står han och går när han håller sig i saker, men han gillar att sitta i den påmorgonen innan frukost medan jag gör iordning den,då kan han slöa lite och röra sig lite men inte anstränga sig så hårt:)

JohannaMax
2007-06-04 19:46
#12

Norma har inte haft gå stol men flera av hennes kompisar har haft det och de har börjat gå mycket senare. Troligtvis blir de för "lata" för att gå själva när de vet att de kan åka runt i stolen.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

KerstinP
2007-06-05 13:16
#13

Har aldrig haft gåstol. Har inte sett någon mening med det.

Annons:
Christina
2007-07-16 00:41
#14

Visst är iFokus fantastiskt! Jag sökte på nätet efter info om Gåstolar, eftersom jag just köpt en till barnbarnet. När mina barn var små hade jag inte råd med såna 'onödiga' prylar och håller dessutom med  #10 att 'lära-gå-vagn' är en bättre investering.

Men nu blev det i alla fall en gåstol och tidigare ett babygym och lyxig barnvagn. Sonen säger att det är sådant farmödrar är till för …… Fundersam

magma
2007-07-16 01:40
#15

Röstade att jag inte tycker om gåstolar… Känns som att när barnet är redo att "gå", då går det, som ett led i utvecklingen. Är mer positiv till "lära gå vagnar".

Pimu
2007-07-17 02:19
#16

Jag tycker den var bra (till mina barn) men alla är olika .. Hade barnen där korta stunder åt taget, typ 15-30 minuter när jag lagade mat eller städade, annars trivdes dom bra på golvet ..

Helleh
2007-07-30 17:07
#17

Min dotter älskade sin gåstol & hon kunde följa med unt i lägenheten utom i badrum & sovrum, för där var det trösklar. Jag hann städa mkt mer när hon kunde roa sig själv & upptäcka saker på egen hand :)

Jag kommer absolut köpa en till min son, precis som att jag kommer köpa en hoppgunga :)

Zebben
2007-08-05 01:59
#18

Jag köpte en till vår dotter, men hon gillade den aldrig. Så den blev stående mestadels.

Dezzan
2007-08-24 15:06
#19

#2 Man har ju uppsikt över sitt barn även om dom går i gåstol. Man lämnar dom ju inte hej vilt ensam i en sån. Spec. inte om man har trappor i sitt hus.

*************************

Jag är både för och emot gåstol. Det är bra att dom får perspektiv på annat sätt och att dom får lära sig att gå upprät.
Negativa är att dom tränar fel balans, framåtlutade så när dom väl ska lära sig gå så blir det för framtungt.
Min son fick en gåstol för han ville inte vara på golvet och krypa. Han blev så mkt gladare av gåstolen.

Upp till toppen
Annons: