Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 1355 ggr
CBA
6/2/07, 2:29 AM

Påminnelse om tragisk händelse

Jag vet inte om ni minns att jag förra året vid påsktid skickade ut en varning på i stort sett alla sajter ang risken med regntunnor ??!

Hur som så kan jag fräsha upp minnet lite och för de medlemmar som är nya så blir det så klart första gången…

Det var förra året under påskhelgen som det hände en otroligt tragisk olycka i en familj där äldsta sonen går i samma klass som min son.

Det var vackert väder och hela familjen var ute på tomten, de tre barnen lekte medans mamma och pappa fixade med div bestyr i trädgården…hela tiden hade de minstingen i ögonvrån, en liten flicka på 2 år.

Små barn är som små barn är, väldigt lätt distraherade och vandrar gärna iväg dit intresset ligger för stunden.

Lilla Jullan var obevakad en tiondels sekund när hon försvann från de andras vaksamma ögon…givetvis började alla leta direkt…de letade överallt, ropade och ropade hennes namn…ingen Jullan.

Efter knappa 5 minuter gör då äldsta sonen det ohyggliga fyndet…lilla Jullan stod på huvudet ner i en halvfull regntunna…helt livlös.

Räddningspersonalen kämpade med henne i över 30 minuter men hennes lilla liv gick inte att rädda!

Hela skolan och dagiset var lamslaget i flera veckor…det är en liten byskola där alla känner varandra.

Så med detta vill jag återigen påminna alla om att på något sätt täcka över regntunnorna så inget levande kan ramla ner och drunkna…det går så fort sen är det försent!!

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Annons:
bubbelbubbel
6/2/07, 3:24 AM
#1

åh, det är så hemskt så jag bara vill gråta…

AusaBausa
6/2/07, 10:22 PM
#2

usch o fy så hemskt…

jen
6/3/07, 1:52 AM
#3

nä, fy vad hemskt!

Ja, olyckan kan vara närmre än man tror. Det gäller att se efter sina små barn…

lisette
6/3/07, 2:02 AM
#4

det värsta är nog att det inte behövs mer än några centimeter med vatten för att barnet ska drunkna.

CBA
6/5/07, 5:46 PM
#5

Nä ett litet barn kan drunkna i så lite som 2 cm djupt vatten!

Glädjande är iaf att familjen tycks ha kommit så långt i sorgearbetet att de nu väntar tillökning igen (såg det här om dagen på skolgården) :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

katix
6/27/07, 3:01 AM
#6

oh gud

Annons:
katix
6/27/07, 3:01 AM
#7

oh gud

floppy
6/27/07, 10:38 AM
#8

Nej fy va hemskt! :(

Sidentass
6/28/07, 5:32 PM
#9

o himmel så hemskt….arma stackars föräldrar och syskon…man kan nog inte ens förerställa sig hur det känns att förlora ett älskat litet barn..

Sidentass

CBA
6/28/07, 6:19 PM
#10

Hon var så söt lilla Jullan…det linblonda håret stod alltid på ända och när solen lyste på hennes hår såg det ut som en gloria :o)

Det lilla livet!

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Benjamin
6/29/07, 12:00 PM
#11

Fy jag blir tårögd och ledsen, det lilla livet. Ja vatten för respekt med sig.

Chirak-96
6/30/07, 1:54 AM
#12

Hur ska man nånsin kunna finnas där för sina barn hela tiden. Det är ju omöjligt. Man får helt enkelt hoppas att inget händer dom. Får ångest när jag tänker på hur den familjen mår. Hoppas allt går bra med tillökningen…

pippa__
7/1/07, 3:44 PM
#13

fy vad hemskt!!! Gråter

Annons:
Mysterious
7/3/07, 1:02 AM
#14

usch!!Nu vill jag bara gråta!

Stravaganza
7/4/07, 9:29 AM
#15

Jag tycker synd om familjen, och Jullan såklart. Hon var ju så pass liten!

Pimu
7/15/07, 2:51 AM
#16

VAD LÄSKIGT!! .. jag bor i hyreshus så vi har inga vattentunnor .. men de kan juh lika väl hända i nån stor grop (nu när dom gräver för olika saker) eller en pool ..

suda
9/27/07, 10:28 PM
#17

Väldigt obehagligt! Jag ska nog välta ur tunnorna hos svärmor… Jag ryser! Stackars lilla och stackars familjen!

Apropå pooler så har jag ju mina funderingar med alla populära ovanjordpooler som finns i var och varannan trädgård. Litet farligt är det allt!

AnnaLundin
9/27/07, 11:04 PM
#18

#17 Det finns faktiskt regler om staket runt såna pooler…. Fast få följer dem.

Mia-
9/28/07, 10:21 AM
#19

Jag får rysningar!!!!

CBA
9/28/07, 1:51 PM
#20

Familjen fick en till liten tös att ösa kärlek över…en liten Molly :oD

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Annons:
Elisabeth-J
9/28/07, 2:12 PM
#21

#20 Vad underbart med en till! Man kan aldrig ersätta ett barn men man kan glädjas av ett till barn i familjen! Glad

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

MaMaMade
9/29/07, 11:11 AM
#22

Käranån då! Jodå, är olyckan framme… En jobbarkompis till min syster råkade ut för samma sak fast det var en djup vattenpöl…

Vill man ha vattentunnor till trädgårdsland o rabatter kan man ställa dem på ngt så de kommer upp en bit från marken. Skruva i en kran nertill o sätta på lock upptill. Man får iofs fylla dem m vatten själv om man inte leder ner stupröret genom locket…

magma
9/29/07, 10:16 PM
#23

Ett tips är att man kan sätta galler ovanpå tunnorna också.

AlbaStiffler
10/9/07, 3:56 PM
#24

JAG höll på att drunkna i en vattentunna när jag var 4-5 år.

Mina föräldrar renoverade vid denna tid ett hus, och jag hjälpte till i den mån jag kunde (var säkert mest ivägen). Det var höst och jag och min pappa var ute och jobbade. Han var på baksidan av huset och hade en traktor igång. Jag var på framsidan och hade efter jobbet blivit skitig om händerna. Skulle tvätta händerna i vattentunnan, men liten som jag var nådde jag inte ner till vattnet, tunnan var kanske halvfull/trekvartsfull. Jag staplade därför upp tegelstenar på varann tills jag tillslut nådde. Men jag hade antagligen byggt för högt och tippade därför med huvudet först ner i tunnan.

Än i dag kan jag minnas att det var höst, för jag minns fortfarande känslan av hur vackert det var under vattnet. Jag minns gula björklöv som yrde omkring i vattnet och att solstrålarna sken ner genom det något grumligt gula vattnet. Antagligen var jag därunder rätt länge eftersom jag uppfattade det som "vackert".

Hur som haver så fick min pappa plötsligt för sig att stänga av traktorn, han hörde ju alltså inte ev oljud jag kan ha ställt till med. Han gick iaf runt huset och förbi tunnan och såg mina fötter sprattla. han lyfte upp mig och bar in mig. Väl inne minns jag hur vi skrattade hela familjen för att jag hade överlevt, och att jag var blöt från midjan och uppåt.

Något senare var min syster 6-åriga på kyrkogården med min farmor. Hon sa till farmor "Vilken tur att min syster inte dog, då hade vi fått gått här och vattnat henne". :)

Kan tillägga att vattentunnorna togs bort bums!

Jennie104
10/11/07, 12:14 AM
#25

24# Ush Läskigt : (

Upp till toppen
Annons: