Annons:
Etikett15-barnsjukdomar
Läst 7239 ggr
lisette
2007-07-08 04:01

hostigt barn?

loke har börjat hosta, det är alldeles säkert jag som har smittat honom.

vad bör jag göra? det är sällan han hostar, men det är ju likväl hosta. nu när han sover hostar han mer än när han är vaken.

kan ju inte ringa bvc förrän måndag.

Annons:
Elisabeth-J
2007-07-08 16:24
#1

Ett tips är att se till att han sover halvsittnades eller mer upphöjt iaf, det underlättar vid förkylning och hosta. När dem är väldigt förkylda så brukar man rekommendera att låta barnet sov i bilstolen där dem sover halvsittandes. Jag lade en stor kudde i barnvagnen så dem kom upp mer och det fungerade väldigt bra.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

skruttan31
2007-07-08 17:34
#2

Jag gjorde som elisabeth sa,, hade barnet lite i hög läge,, när han hostade mycket, hade jag honom på en hög kudde,, bredvid mig på natten,,

lisette
2007-07-08 19:47
#3

men att vara i bilbarnsstolen länge är väl inget de rekommenderar?

skruttan31
2007-07-08 19:52
#4

de där med o sitta i bilbarnstolen länge är ju inget man gör varje dag,, utan då dom är sjuka o behöver komma i sittande ställning,,  min son kevin var ett öron barn,, så nog har jag fått ha honom sittandes i bilstol för o underlätta hans tryck i örat..

magma
2007-07-09 23:57
#5

Jag har ibland provat med upphöjd huvudände, genom att ha tjocka böcker under benen på spjälsängen. Problemet var att jag oftast hittade ungarna som små ihoprullade bollar nere i fotänden på morgonkvisten.Skrattande Såg ganska skoj ut, men det hjälpte litegrann ivartfall. Hostdämpande har jag bara gett när hostan varit seg och slemmig, ihållande och inget verkat vilja komma upp. Och jag tror barnet måste ha uppnått en viss ålder också, men minns inte hur många veckor/månader.

Att ge vatten då och då under natten då de hostar har hjälpt en del, men bara tillfälligt. Kanske du kan ge någon form av ljummet thé på sked före läggdags??? Som är bra vid förkylning och hosta?

lisette
2007-07-10 14:46
#6

han har ju lite som en rethosta, inte slemmig alls och han är inte snorig.

te - vågar man ge det till en tre månaders bebis?

Annons:
CBA
2007-07-10 22:46
#7

#6 Nej det ska du inte ge…det är koffein i te med.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

AusaBausa
2007-07-12 18:46
#8

när vårt minsta barn fick hosta när hon var rätt så liten o det var för tidigt m hostmediciner så rekommenderade de mig o ge alvedon, inte för o dämpa hostan m för o lindra ngt. Hosta kan ju vara rätt jobbigt för en lite kropp! Jag tyckte det hjälpte henne…

lisette
2007-07-12 22:30
#9

jag ringde faktiskt bvc idag då hostan har blivit värre under natten. så vi ska dit imorgon. han kan inte få ngn medicin mot hosten, för han är för liten. som du skriver ausabausa.

har funderat på att ge honom alvedon, men det känns lite ruttet att trycka i honom sådant.

magma
2007-07-13 01:15
#10

#6 och #7: Självklart ska du inte ge vanligt, svart thé! Jag kanske skulle ha varit tydligare.Flört 

Jag blev av flera olika barnmorskor och en sjuksköterska på BVC, rekommenderad att ge min nyfödda dotter amningsthé gjort på ekologiska örter när hon hade kolik och magont- eftersom det ansågs kunna minska gaser i tarmarna. Det hade jag köpt från Minimundus.se och innehöll bl.a brännässla, anis, lucern och fänkål. Bland dessa så är det främst anis och fänkål som hjälper mot gaser.

MEN nu var det ju inte gaser det handlade om, direkt:) Men det finns förstås ekologiska, gröna theér att köpa som är tänkta att underlätta också vid förkylning, inte bara vid magbesvär! Enklast är nog att gå in till en hälsokostbutik och fråga.

lisette
2007-07-13 15:33
#11

har varit på vc nu idag. läkaren sa att det är bara att uthärda hans hosta. ge honom näsdroppar innan matning.

EwaAngantyr
2009-05-01 15:42
#12

Hej! Jag gjorde så åhär med mitt barn som hade jobbig hosta på nätterna:

Skivade en lök i ringar, la dessa i två skålar med lite vatten och ställde det i sovrummet på kvällen. Det luktar hemskt men det hjälpte mitt barn att inte hosta på hela natten!
Har gjort detta nu flera gånger och det hjälper verkligen.
Jag gav även en tesked ren honung på kvällen.
(vet inte om man kan ge det till små barn dock, min tjej var fyra år när jag fick reda på detta)

Mycket bättre än mediciner, tycker jag.

JohannaMax
2009-05-02 23:51
#13

Festligt med såna huskurer! Iof fattar jag inte vad lök i rummet gör mot hostan men funkar det så är det ju värt att prova.

Honung ska man inte ge till små barn tror inte förrens efter ett år eller nått, honung kan inehålla nån slags sporer eller svamp eller vad det varsom inte är bra för småttingar.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Annons:
EwaAngantyr
2009-05-03 10:31
#14

#13 Jag var ganska desperat när jag provade första gången för tjejen hade hostat hela nätterna i 4-5 nätter och jag var som en zombie. 
Jag antar att det finns nåt ämne i löken som gör susen!!!

JohannaMax
2009-05-03 23:50
#15

Bara det funkar så är det ju toppen!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Upp till toppen
Annons: