Annons:
Etikett13-barn-med-funktionshinder
Läst 1922 ggr
Niklas
7/10/07, 4:14 PM

Barn med bokstavshandikapp?

Har du barn med bokstavshandikapp, exempelvis ADHD, ADD, Damp och Asperger?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Cattis
7/10/07, 6:19 PM
#1

Ja, tre stycken. En med Asperger, en med ADHD och en ännu odiagnosticerad.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Milla
7/10/07, 11:37 PM
#2

jo två stycken en med asperger, tourettes och en med ADHD

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

[Sajberlena]
7/11/07, 1:31 AM
#3

Nej, ingen av dem.

Mariabullen
7/11/07, 2:30 PM
#4

En kille på 15 (normalknäpp) och en tjej på 13 med ADHD Kyss

Tatsu
7/12/07, 12:37 AM
#5

Ingen av mina barn, men ett av barnbarnen tror vi har det hon fyller snart fem år och är överaktiv och aggresiv, men otroligt lättlärd och intelligent. Vore intressant om någon med erfarenhet kunde skriva lite om detta, för ibland vet vi inte hur vi ska hantera henne. På dagis har de haft någon som har "kollat upp" henne och de har besökt sjukhuset ett par gånger för utredning men de blev inget mer med det. Vi ser att hennes föräldrar har det jobbigt och hoppas och tror att det ska bli bättre när hon börjar skolan.

Niklas
7/12/07, 1:12 AM
#6

Varför tror ni att det ska bli bättre i skolan?

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Tatsu
7/12/07, 1:41 PM
#7

Det är bara  en förhoppning, vi vill inte lägga oss i men jag tror att de behöver mer hjälp än vad de har fått.

Cattis
7/12/07, 3:02 PM
#8

#7 Min erfarenhet är den motsatta, det är i skolan det "brakar loss" och blir kaos.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Tatsu
7/12/07, 10:52 PM
#9

Blir det verkligen värre när de börjar skolan, finns det inte mer hjälp och stöd att få då. Vi är helt slut när hon har  varit hos oss i en dag.Hon brukar sova över hos oss och vi måste ständigt kolla vad hon hittar på. Det är inga vanliga bushyss utan hon förstör på ren pin kiv, eller ger sig på hundarna, men kan vara go och snäll emellanåt och i nästa sekund damma något hårt i huvudet på djuren eller oss, bits och klöser.Det är väldigt ovant och ingen av de andra barnbarnen är så vild och aggresiv. Att höja rösten och säga till henne hjälper inte, det blir tvärtom effekt. Jag skulle vilja kunna lite mer om hur vi ska hantera situationen, det är ju trots allt vårt barnbarn och vi tycker väldigt mycket om henne.

favoritkatten
7/12/07, 11:55 PM
#10

Hej

Min erfarenhet är också att det brakar loss i skolan. Lärare och andra elever förstår inte och det gör att det blir oroligheter och slitningar på alla håll. MEN skolan kan och ska gå inmed resurser/utredning om det är så att föräldrar kräver det. Om sedan inte skolan kan så kan de få hjälp av skolkuratorn med en remiss till Barn-och ungdomspsyk… Det går att få hjälp!! Men det tar tid och ork - där är kontaktnätet kring familjen viktig, att avlasta varandra och hämta ny styrka att stå emot ett tag till…

Cina

magma
7/13/07, 1:26 AM
#11

Varför "blev det inget mer" med utredningen som aldrig kom till skott? Om hon aldrig blev utredd så borde föräldrarna satsa på att få en utredning genomförd, speciellt eftersom det är lång kö innan en sådan genomförs… vad jag har hört åtminstone. MEN, å andra sidan en liten fråga: när det gäller att få tid till en utredning, gäller inte vårdgarantin på 3 månader också där? Eller är inte vårdgarantin allmän i hela Sverige utan bara i vissa landsting?

Cattis
7/13/07, 1:48 AM
#12

#11 Vårdgarantin gäller inte vid dessa utredningar…

#9 Har du tur, och det är en bra skola med bra personal kan du får hjälp. Men har du otur krävs diagnos för att man skall ha rätt till hjälp och stöd. Och i skolan blir det ofta för mkt, och man måste passa på så de inte kommer utanför gemenskap och då kan de behöva ett "hjälp-jag" tex assistent. Barn är jäkligt grymma och det går snabbt för dem att stämpla annorlunda barn, särskilt tjejer. Jag skall skicka dig ett PM strax, med ett par tips.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

magma
7/13/07, 1:49 AM
#13

Det kunde jag väl ge mig på… *morr*

Annons:
Milla
7/14/07, 1:01 AM
#14

säger detsamma som ovanstående att det brakar loss i skolan då kraven blir högre.

Tydligen krävs det diagnos nu för att få hjälp i skolan, vi var tvugna att skicka in diagnoserna från BUP till skolan för att dom skulle få fortsatt hjälp, har inte behövt det tidigare.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

JohannaMax
7/14/07, 11:27 AM
#15

Jag vet inte. Norma är första barnet och hom blir två i augusti. Vad finns det för tecken??

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Cattis
7/14/07, 3:52 PM
#16

#15 Jag tror inte du behöver oroa dig. Norma verkar inte vara ett typexempel iaf, du skall få se när vi sätter henne o Tilde bredvid varandra. När kommer Norma följa med nästa gång?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Gittan
7/18/07, 12:20 AM
#17

Den äldre har inga problem. Den lilla vet jag inte än.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


lightseeker
7/20/07, 6:35 PM
#18

Alltså har en styvdotter med adhd-dyslexi och grovmotoriska problem,samt en biologisk dotter med add-läs och skrivsvårigheter samt finmotoriska problem, samt ett barnbarn med högfungerande autism samt adhd, lillebror har grövre autism (saknar bla. språk)och är under utredning just nu. De bägge systrarna är ej fullständigt utredda, dvs. den yngre skulle fått en diagnos medans hon var gravt deprimerad, men dom hade svårt att säga om det var deprission eller add, så jag avstod diagnos. Senare bad hon själv om en kurs i ART- via social-förvalntingen, utan den hade livet varit odrägligt för både henne och familjen.  Många vuxna skulle behöva gå en sådan kurs. Hör gärna av er för fler frågor. Jag har hunnit samla på mig litet grand.

AnnaLundin
7/21/07, 12:39 AM
#19

#18 Varför inte plita ner lite om dina erfarenheter i en artikel som vi kan publicera här? Det vore jätteintressant att läsa och lära mer om!

lightseeker
7/21/07, 1:09 AM
#20

hmm, så duktig är jag nog inte, men det lilla jag kan, delar jag gärna med mig av.

Annons:
AnnaLundin
7/21/07, 1:12 AM
#21

#20 Det behöver inte vara så avancerat! Skriv ihop en enkel text om dina erfarenheter, det är inte svårare än så! SKicka det i PM till lisette eller till mig så publicerar vi det i artikelform, så blir det lättare att hitta för den som söker fakta…

lisette
7/21/07, 1:57 AM
#22

#18 ja, jag håller med anna, hade varit jättetrevligt om du hade skrivit ihop lite!

Katarinaf
7/21/07, 12:32 PM
#23

Jag har en flicka som är 19 år nu men hon har ganska svår dyslexi och mitt andra barn 17 år har lätt adhd, mitt treje barn 14 år är bara aktiv ändå…

martdat
7/21/07, 2:43 PM
#24

Tatsu, din beskrivning av ditt batnbarn är väldigt likt min dotters beteende när hon var i samma ålder,, hon har aspergers, adhd, tics, trotssyndrom, och heteretopi,,, be föräldrarna göra en utredning innan skolan börgar, med riktig menas INTE BUP,,, de missade våra diagnoser, magnetröntken visade på heteretopi i hjärnan, sen fich vi remiss till sahlgrenska i göteborg, vet inte var ni bor men det var väl värt resan,,,Lycka till-.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

lightseeker
7/21/07, 11:03 PM
#25

Min styvdotter tog kontakt med läkaren på barnmedicin, sedan ringde hon Ågrenska (alltså inte bup)  i Göteborg och beskrev den äldste pojken, samt bad om en tid. Det var inga problem för dom, att få en relativt snabb tid.

Håller också med om att man ALDRIG bör avvakta med en utredning, tvärtom, ju snabbare desto bättre. Det är till hjälp i första hand för pojken och hur han blir omhändertagen, samt vilka stödåtgärder som sätts in OMEDELBART vid skolstart, och inte långt efter det att alla är utmattade.

martdat
7/22/07, 2:44 PM
#26

#18 Vad är kurs i ART?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

lightseeker
7/22/07, 4:52 PM
#27

art=agression replacement training, dvs. att lära sig att lägga sina agressioner där dom hör hemma, att kunna kontrollera dom.

Googla gärna på det, men har man haft ett sådant mönster sedan späd ålder, vilket hon har haft tack vare add:n, så kan man behöva hjälp och stöd när man går igenom detta programmet och helst då någon utanför familjen, eftersom det redan är så infekterat och jobbigt inom familjen. Alla har fått sig olika roller tilldelade: typ, den bråkiga, den lugna, vilket oftast inte stämmer med verkligheten. En människa är ju så mycket mer än sin ilksa tex. Hon har tex, världens största hjärta, för djur, barn och människor som har det svårt.

Man kan köpa materialet för en art-kurs via internetbokhandeln, jag tror att det var ad-libris som hade kursen. I slutet av boken finns det då ett behandlings-program på ett visst antal veckor, som man kan gå igenom själv hemma.

Hade vi inte fått denna hjälpen, så hade jag varit tvungen till att avsäga mig mitt vårdnadsskap för henne, för det höll på att trasa sönder vårt familjeliv och min hälsa.

Fråga mer, vid ev. ytterligare frågor

Annons:
martdat
7/22/07, 6:07 PM
#28

tack för infon, jag har en kontakt på råd och stöd ,kan ju ta upp detta med henne, , +ledsagare och kontaktfamilj, men allt är värt att prova, problemfritt blir det aldrig med diagnos barn,,just nu mår min dotter bättre pga att hon hafft hemundervisning en tid men till hösten skall vi prova med en ny skola, så då räknar jag med att det blir fler problem ijen,,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Tatsu
7/22/07, 9:33 PM
#29

Det låter som att det är väldigt vanligt med bokstavsbarn. Jag har två kompisar vars barn också fått diagnoser fast det tog många år.   Ena väninnan har haft det väldigt jobbigt eftersom lärarna tydligen inte kunde något om detta, hon har fått tjatat och krävt hjälp under en lång tid, nu är han stor och blivit lugnare, den andras son kom det fram när han gjorde en kriminell sak och var ca 20år.
Vi har haft vårt barnbarn i helgen och som vanligt tar det på krafterna hos hela familen + hundar.
Hon har rivit sönder tapeter, slagits, skrikit och yrsat som hon brukar. Vi har försökt att hitta på roliga grejer att göra men hon ledsnar fort. Hundarna blir så glad när hon kommer,men hon kan inte vara snäll med dem, jag är så orolig att de ska bli rädd för henne och nafsa åt henne.
Jag frågade sonen när han kom och hämtade henne om utredningen och om de skulle tillbaka på Bup, men enligt honom var det mycket bättre på dagis och de skulle inte behöva någon mer utredning, det  var "nerlagt".
Min yngsta dotters kommentar var, -  hon behöver ingen sjukhushjälp, hon behöver en exorcist som kan driva ut det hon har inom sig.
Hon kan verkligen få till en blick så man blir rädd, säger man till henne blir allt dubbelt värre och hon "stänger av" och hör inget alls. Jag ser att när hon kryper upp i famnen på både sin pappa och hans sambo, ryggar de tillbaka med huvudet för man vet inte om det blir en kram eller smäll.
Hon har nyss bytt till ett annat dagis pga flytt så vi får väl se om personalen reagerar. Hon är jätteduktig på spel och vi har bakat och små stökat, men det spårar ur ganska snart.
Det är väl att en annan som börjar bli för gammal för småbarn och tålamodet  är inte längre  så långt.Jag jobbar 6 dagar i veckan och har inte samma ork känner jag. Men vi älskar henne för det, och önskar att vi kunde ha henne oftare. Min man tittade nyss in och sa - vad tyst det är här i huset.

lightseeker
7/23/07, 2:42 AM
#30

martdat, vad är heteretopi. Jag har nära kontakt med vänner som har tourettes syndrom. Men heteretopi känner jag inte till. Hur gammal är din dotter och varför kan hon inte få ett personligt stöd som är med henne så hon kan gå i en vanlig klass.

Min 11-åring har en klasskamrat med adhd och autism, han fixar det men läser inte alla lektioner. Dom har litet specialknep som att låta honom gå ifrån lektionen tidigare för att slippa bli stressad när alla skall ut samtidigt, samt att få äta i bamban, 10-15 minuter före klasskamraterna för att få ro att äta. Han skall heller inte vara utan tillsyn i kapprummet för då händer det att han slår klasskamraterna, men det funkar genom att man får säga till när någonting missas.

martdat
7/23/07, 11:42 AM
#31

#30 Heteretopi är en hjärnskade som uppkom i 5e`graviditetsmånaden, betyder lite kort att hjärnan är lite feltillverkad, vissa delar funkar inte alls medans andra funkar "fel". ,, finns info på nätet, dock på engelska.

 Vi har provat med vanlig skola med assistent men det fungerade inte alls, aldeles för många elever på samma skola. + inkompetent rektor,,(han är fälld av skolverket efter behandlingen av min dotter). vi provade liknande exempel du räknade upp men det går helt enkelt inte… nu skall hon skolas in på en resursskola till hösten kombinerat med hemundervisning, hoppas det funkar bättre,, Min dotter är 10 år,, skriver gjärna mer senare men nu skall jag gå oh jobba, tittar in i kväll elr i morgon. Glad

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

lightseeker
7/23/07, 1:42 PM
#32

jag önskar dig verkligen lycka till, det är ju så viktigt med kamrat-kontakter också. Det där med inkompetent-empatiska-rektorer, känner jag VÄLDIGT väl igen, tyvärr.

Jag skall läsa på om heterepoti, jag tycker om att förstå, så mycket som möjligt

Katarinaf
7/23/07, 2:42 PM
#33

På tal om ADHD visste ni det att nästan 80% har avikelser i hörseln ss tillexempel min son hörde bakgrundsljuden för kraftigt , eller så uppfattar dom inte all höga eller låga toner , MEN det går att träna med en special cd skiva från Björn Gustavsson i Mjölby… Vi körde med det till vår son och det vart märkbart bättre…Jag har flera kunder som jag har hjälpt med deras barn har tex haft svårigheter med talet och det har oxå varit avikelser i hörseln som har varit orsaken… kram och lycka till alla med era barn

lightseeker
7/23/07, 3:04 PM
#34

jag visste att det ofta var problem med talet, så slutledningsvis hör ju det ihop med hörseln, om man tänker ett steg till.

Skall kolla in denna skivan.

Min dotter har alltid sluddrat, pratar snabbt som om hon talar arabiska (är vän med flera), hon tappar ändelser, stickord osv.

Det märks sedan när dom börjar med att läsa och skriva och meningarna inte får något riktigt innehåll. Då åker självkänslan i botten.

Annons:
Katarinaf
7/23/07, 3:34 PM
#35

Ja ta kontakt med Björn Gustavsson i Mjölby sök i google på hans namns å hittar du honom…. Lycka till det är absolut värt pengarna ca   400 skr / cd den första lyssnar man 6 dag i 6-8 veckor så slå ut det på samma tid och gämför kostnaderna på godis eller nåot annat som barnen får regelbundet så märker man snart att det inte är så dyrt… Lycka till som skat

isnornin
7/23/07, 10:33 PM
#36

nej

MVH Isnornin

camillasigge
8/30/07, 9:43 PM
#37

Hej :) är ny här på barn sajten……. Har själv två söner ,varav den ena på 11 år har autism , utvecklingstörning och svårt med finmotoriken…..

Jag ville bara säga att jag blev så glad och nyfiken när jag läste högre upp i tråden om ART …. vi har väldiga problem med aggresioner hemma och det känns som att vi har fastnat i en ond spiral. Men nu fick jag nytt hopp Skrattande . Ska även googla på Björn Gustavsson om den där CD skivan, för August är känslig för visa ljud också, kan kanske vara till hjälp….hurra hurra tack för tippsen  / mvh Camilla

Katarinaf
9/1/07, 3:11 PM
#38

#37 du kan även söka någon beröringspedagog där omking du bor och få Taktil Stimulering till din son det är oxå bra för aggrisivitet. ändra även kosten till en helt sockerfri kost så blir oxå symtomen bättre lycka till… Björn Gustavsson kan ge svar på många frågor angående hörsel och cd skivor. KramGlad

charlie
9/2/07, 2:30 AM
#39

#29 ADHD drabbar var 1 av 10 pojkar och ungefär 4 av 100 flickor, så speciellt vanligt är det inte för flickor. Det verkar rent generellt vara så att det är lättare för pojkar att tilldra sig ADHD, asperger etc.

---

Elisabeth-J
9/2/07, 2:36 AM
#40

För flickor med ADHD är det oftast annorlunda än för pojkarna. Jag har nyligen lät en bok som heter: Flickor med ADHD. Det var intressant och tänkvärt att läsa boken och jag kunde då förstå sonens flickvän som har ADHD bättre ;)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

camillasigge
9/3/07, 3:33 PM
#41

#38   Ja jag har läst om taktil stimulering :)   Funderade ett tag om jag skulle gå utbildningen själv………jag vet inte om han skulle tillåta någon annan att beröra honom på det sättet…..och sen har han så förbenat svårt att vara still……..

 sockerfritt -åååh, jag vet !! har även hört vissa som förespråkar glutenfritt och även mjölkfritt för ett jämnare humör, men framförallt sockerfritt….att det ska vara så svårt att ta sig i kragen och följa det fullt ut, det är ju för barnets bästa…….för det måste vara jobbigt att ha så mycket aggresitivitet i kroppen :(     Tack  för tippsen och kram  / Camilla

Annons:
camillasigge
9/3/07, 3:44 PM
#42

"Katarinaf"  - får jag föresten vara nyfiken och fråga vad du jobbar med ?   Du skrev högre upp i inlägg #33 att du hade flera kunder vars barn du hjälpt som haft broblem med talet pga avvikelser i hörseln.   *nyfiken* i en strut    Kram

Cattis
9/4/07, 1:16 AM
#43

#39 Det stämmer inte riktigt, riktigt… Det är nämligen så att ADHD/Asperger är mer uppenbart på killar. Därför är det väldigt många tjejer som inte upptäcks med dessa funktionshinder. Dessutom visar sig inte problemen på samma sätt hos killar och tjejer, så det är ofta många missförstånd på vägen til lrätt diagnos. Skulle tro att de där siffrorna behöver ändras ganska reglebundet, vartefter de kommer på mer om detta.
För egen del bidrar jag till statistiken med tre "drabbade" döttrar och en "drabbad" son.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Katarinaf
9/5/07, 8:34 PM
#44

#43 jag håller med dig  det du skriver man hör ju nästan aldrig att det är tjejer som är drabbade av adhdw

Niklas
9/18/07, 4:42 PM
#45

I går öppnade en ny sajt på iFokus. Bokstavsfolk iFokus handlar om alla bokstavshandikapp.

Välkomna alla som är drabbade eller intresserade!

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
10/1/07, 1:08 AM
#46

Jag puttar upp den här igen. Det kanske är fler som är intresserade.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tixy
10/15/07, 4:38 PM
#47

Annat alternativ - jag är själv ett, diagnosticerad asperger.
Vi misstänker även att den yngre av mina två äldre bröder har asperger, alternativt annat bokstavshandikapp (men vi är så lika två bär kan bli, såå..). :)

kittyhawk
12/15/08, 4:55 AM
#48

Ja,ett med 98% säkert Tourettes syndrom som håller på att utredas just nu.Och ett med ännu odiagnosticerat,men med liknande problem som TS-pojken.Fast med mindre tics.

Annons:
Constance
12/28/08, 2:27 PM
#49

Ja, en dotter på 11 år med Aspergers Syndrom och viss ADHD problematik.

Upp till toppen
Annons: