Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2097 ggr
Annette
5/28/07, 10:31 PM

Veckopeng/månadspeng

Får era barn egna fickpengar?

Hur mycket får de vid respektive ålder? Jag tycker det är ganska svårt att veta vad som är lagom.

Annons:
CBA
5/28/07, 11:04 PM
#1

Maken hade läst i en gratis tidning a´la Metro där någon insatt i ämnet hade räknat ut att för en 8 åring är det rimligt med 110 kronor i månaden…120 för en 9 åring etc.

Våran äldsta som är 8 år har fått 20 kronor/vecka men nu får han månadspeng istället då det känns som att han får större behållning av pengarna…dom blir inte uppköpta på små skräp saker utan han kan lättare spara pengen till något större han vill ha då det ser mer ut direkt i spargrisen med 110 kr i stället för 20 kr, så nu har han då 110 kr/månad.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

AusaBausa
5/29/07, 12:22 AM
#2

10-åringen får månadspeng på 100 kr och 8-åringen får veckopeng på 20kr. Lillan får vänta ngt år…

Elisabeth-J
5/29/07, 10:22 AM
#3

Robin som är 9 (snart 10) får månadspeng 200 kr. Det är en bra träning att lära sig att spara =)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Niklas
5/29/07, 12:44 PM
#4

Emmy tjänar sina pengar själv. Hon pantar våra flaskor, går ut med sopor och byter disk. Hon har inte sagt att hon behöver några andra pengar. Hon brukar "avlöna" sin farfar när han hjälper oss med renovering. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

AusaBausa
5/29/07, 2:38 PM
#5

våra barn har också sysslor de ska göra för att få sin veckopeng..

hjälp vad snåla vi är eller?

lisette
5/29/07, 3:53 PM
#6

det tycker jag absolut inte ni är! tror det är bra att lära sig från början att man inte kan få allt utan måste arbeta för det.

Annons:
Elisabeth-J
5/29/07, 4:13 PM
#7

Mina barn får också hjälpa till för vecko/månadspeng. Min lillebror fick inte göra något hemma, kanske för att han är enda pojken. Men han tyckte att det var tråkigt så när han var 14 år flyttade han till mig och sade att han ville hjälpa till med städning, tvätt och matlagning och barnpassning. Han var jätteglad och har tackat mig många gånger sen dess. Hade han inte fått göra det så hade han inte klarat av allt när han flyttade hemifrån =) Han fick sitt första barn när han ar 19 år och är idag ensam med sina barn, sköter både barnen och hemmet galant!Skrattande

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

KajsaM
5/29/07, 10:03 PM
#8

Jag är 12 fyller 13 och får 300 kr/månad :)

MarieK
5/30/07, 12:42 PM
#9

Våra trettonåringar får 300:-/mån. Femtonåringen får 400 och tioåringen får 200. För att få full månadspeng måste de (naturligtvis) hålla i ordning på sina rum, sköta läxor, hemtider och hjälpa till med hushållet.
De har inga bestämda hushållsgöromål men hjälper till när vi ber om det. Det fungerar bra så hemma hos oss

CarlS
5/30/07, 10:52 PM
#10

#4 Cool

Mina ungar brukade också "tjäna" ihop till sin veckopeng genom att hjälpa till med hönsen, trädgården och gården…

Rebecka brukade mocka åt min häst för en liten slant….sin egen fick hon mocka åt gratis! :)

//CarlS

CBA
6/2/07, 1:21 AM
#11

Vi har provat jätte många gånger med att våran son på 8 år ska tjäna ihop till sin (då) veckopeng…det fungerade ett tag sen slutade det ha effekt och han tycktes inte bry sig att han ingen veckopeng fick på flera veckor.

Nu får han månadspeng istället och med mycket tjat kan han göra någon småsyssla hemma (han är en väldigt obstinat 8 åring just nu).
Han får i stort sett bestämma över sin månadspeng själv, tar den slut är den slut och vi bjussar inte på extra pengar bara för att.

Det är så svårt detta…

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

CBA
6/2/07, 1:22 AM
#12

Vi har provat jätte många gånger med att våran son på 8 år ska tjäna ihop till sin (då) veckopeng…det fungerade ett tag sen slutade det ha effekt och han tycktes inte bry sig att han ingen veckopeng fick på flera veckor.

Nu får han månadspeng istället och med mycket tjat kan han göra någon småsyssla hemma (han är en väldigt obstinat 8 åring just nu).
Han får i stort sett bestämma över sin månadspeng själv, tar den slut är den slut och vi bjussar inte på extra pengar bara för att.

Det är så svårt detta…

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

AliceL
6/3/07, 12:15 AM
#13

jag e 14 och får mitt barnbidrag. ska då köpa alla kläder och allt jag behöver bortsett från sportsaker, det köper föräldrarna. tex om vi ska åka skidor får jag jacka och skidor och sånt..

Annons:
Mandysan
6/3/07, 12:16 AM
#14

Jag får 260:- i m¨ånaden (13 snart 14) och behöver väl inte göra ngn dirket syssla förutom at passa brorsorna ngn gång ibland, gå med sopoprna i bland och se till att djuren sköts.

Anna
6/3/07, 9:59 PM
#15

Jag är 14 och får 500:- i månaden. Det ska räcka till allt; godis, kläder, pengar till mobilen m.m.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Cilla89
6/4/07, 6:02 PM
#16

Jag var ett extremt problembarn när jag var liten, jag skrek och skrek till jag fick som jag ville ;) Så jag fick pengar, saker, mat m.m när jag ville. Det var mer jag som styrde mina föräldrar än dem som styrde mig ;) Fast nu är jag 17, så nu har jag slutat med sådant, för det mesta i alla fall ;)

Cavello
6/4/07, 7:06 PM
#17

Jag är snart 15 år och får 500kr i månaden. Det ska räcka till allt i princip förutom kläder x)

Morrhoppan
9/29/07, 11:28 PM
#18

Lyfter denna tråden, då jag just upptäckt detta forumet.

Har en 7 åring som får 20kr/vecka, ibland mer om han hjälpt till med nått eller städat sitt rum.

Vad jag funderar på är vad ska pengarna räcka till? Ska han köpa lördagsgodis för veckopengen, så blir det ju inget kvar att spara, om det är något han vill spara till, man får inte så mycket godis för 20kr!

Nu tycker jag egentligen att det skulle vara 40kr, men att han då får hjälpa till med något varje vecka, men vad är rimligt att kräva av en 7 åring?

AusaBausa
9/30/07, 12:33 AM
#19

våra barn får inte längre ngn veckopeng/månadspeng. Det funkade inte, de gjorde inte de sysslor vi kommit överrens om så då struntar vi i det ett tag…får se om det funkar längre fram, när de mognat ngt mer…inget arbete= inga pengar! ;-D

Jenka30
9/30/07, 12:56 PM
#20

Mina barn får 200 kr / mån å dom är 5 å 7 år…men då hjälper dom till å kastar sopor å måste hålla sina rum städade…

Annons:
Morrhoppan
9/30/07, 11:03 PM
#21

#20 Okej det blir ungrfär 50kr/månad. Men hur gör ni med lördagsgodiset, om ni har det, får de i så fall köpa det för sina pengar eller bjuder ni på det?

Upp till toppen
Annons: