Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 3672 ggr
[Anna-N]
7/23/07, 11:56 PM

Gå bort med barn- Vett och etikett

Om man är borta hos andra männsikor på tex. fika med barnen. Hur vill eller tycker du att barnen skall uppföra sig. Var går gränsen.

Är det okej att låta dem riva runt i andras grejor, flyga på fikabrödet utan att man sagt varsegod, lämna mat kvar och springa runt o gör en massa annat när det är mat eller fika?.

Vem ska säga till?- föräldrarna eller de som bjuder?. Jag personligen skulle tycka det var jättesvårt att ryta i trots att man helst av allt skulle vilja det när det verkligen spårar ur o föräldrarna säger ingenting. Säger ingen till blir det ju lätt rena rama vildavästern innan en bjudning kan vara klar! Generad

Annons:
lisette
7/24/07, 12:13 AM
#1

beror ju helt och hållet på om man känner barnet eller inte.

jag är inte ett dugg rädd för att säga till ett barn. varesig jag bjuder eller är där som gäst.

Annette
7/24/07, 12:19 AM
#2

Jag är dålig på att säga till andras ungar om jag inte känner föräldrarna ordentligt. Endel föräldrar är otroligt slappa och låter ungarna härja vilt. Nu är ju mina barn lite större, så deras kompisar är ju här utan föräldrar. Det jag förvånas över är att så få föräldrar har lärt ungarna att säga tack. Äter vi så får gästen också mat, det är sällan man hör ett tack för maten. Dessutom är många otroligt kräsna, de äter inte ens de vanligaste grönsakerna.

Mot mina egna är jag ganska hårt, de skall vara artiga och tacka. Om de lever rövare hemma är en sak, men borta skall de ta mig sjutton uppföra sig.

Linda
7/24/07, 12:23 AM
#3

Jag är så stolt över mina barn, jag vet att det aldrig innebär några problem att gå bort.

De är så lättsamma att de aldrig knappt hörs att de är med.

jag inbillar mig att det är för att de alltid fått följa med och att vi alltid haft klara regler med att när vuxna pratar så stör man inte.

För mig är det viktigt att barnen vet att de ändå får uppmärksamhet om det skulle behövas.

Mvh Linda

TacoBelle
7/24/07, 12:59 AM
#4

Barn är också människor och ska enligt mig bete sig väluppfostrat borta men även hemma. Jag är allergisk mot ouppfostrade ungar.

"Är det okej att låta dem riva runt i andras grejor, flyga på fikabrödet utan att man sagt varsegod" *Nej det är inte okej, man väntar tills man fått ett varsågod.

"lämna mat kvar" *Ja orkar barnet inte äta upp så ska man inte tvinga i barnet maten. 

"springa runt o gör en massa annat när det är mat eller fika?" *Nej det är inte okej, barnet ska sitta kvar vid bordet tills alla är klara eller frågar och får lov att gå ifrån. 

"Vem ska säga till?- föräldrarna eller de som bjuder?". *Givetvis är det föräldrarna som ska säga till sina barn. Men är inte föräldrarna där så får man ju själv göra det.

Jag är också lite feg att säga till andras barn men jag gör det om jag måste. Jag är också glad över att min dotter sköter sig när vi är ute. Att äta ute, handla i affärer, vara bortbjudna osv, sånt är viktigt att "träna" på redan från början. Jag "tränar" också min dotter att säga tack. Och ska hon till någon kompis själv så påminner jag alltid henne om att hon ska sköta sig och hjälpa till att plocka undan osv.

Jag låter kanske lite hård men jag klarar verkligen inte av sjövilda och respektlösa barn.

[Anna-N]
7/24/07, 1:16 AM
#5

Men förstår inte föräldrarna att säga till barnen när de är med så har jag svårt att tro att föräldrarana förstår en själv om man tar saken i egna händer och talar om HUR det ska vara för andras barn. Reaktionen? Att man förblir ovänner resten av livet!Oskyldig

Jag är också fruktansvärt allergisk för ouppfostrade barn. Är barnen borta ska de sitta still och inte springa fram o tillbaka mellan leksaker och matbord och tacka för vad de får och uppföra sig med respekt gentemot andra.

AusaBausa
7/24/07, 3:28 PM
#6

gillar absolut inte när barn, mina eller andras beter sig illa. Säger till andras barn om inte föräldrarna gör det. Allra helst om det är hos oss de beter sig illa o ingen säger åt dem.

Tycker nog att våra kan bete sig. Men ibland är det som f*n forit i dem..helt hopplösa o bara bråkar m varandra(skulle inte få för sig o riva o rota i andras saker). Då skulle det inte falla mig in att INTE säga till dem! Spelar ingen roll var vi är!

Annons:
[Sajberlena]
7/24/07, 10:02 PM
#7

Vi är  ganska hårda vad gäller vett och etikett när vi är hemma, d v s barnen drillas i hur man uppför sig när bara familjen fikar/äter middag o s v. Alla sitter kvar till alla ätit klart, man börjar inte förrän någon sagt varsågoda, ingen tar den sista av någonting utan att kolla om någon annan vill ha, pratar inte med mat i mun o s v. Däremot behöver man inte äta upp allt om man är mätt eller inte tycker om - jag äter inte heller mat som jag inte gillar. Men smaka måste man!

Att det är så hemma har inneburit att de automatiskt uppför sig likadant borta. Det blir så självklart och naturligt så det är aldrig några problem.

Sen har alla tre ungarna varit väldigt lugna av sig, så något rusande och springande har aldrig varit på tapeten.

Andras ungar brukar jag inte lägga mig i - är föräldrarna med så är det deras problem tycker jag. Var och en får uppfostra sina ungar själv. Är vi hemma hos oss brukar jag tala om vilka regler som gäller här, och hur man uppför sig - det brukar funka jättebra.

Men faktum är att de allra flesta av barnens kompisar uppför sig jättebra.

Linda
7/24/07, 10:59 PM
#8

#4 Jag har astma och klåda mot hemska barn..antar att det är därför jag bara gillar mina egna…:/

Helleh
7/30/07, 2:19 AM
#9

Jag känner igen mig i #4 & #7. Min dotter brukar hjälpa till att hålla koll på sina kusiner & kompisar när de är här. Hon brukar ofta tillrättavisa dom om inte jag är bredvid eller hör. Värst är hon med en av hennes äldsta vänner, som ofta glömmer att säga tack, hon äter med munnen öppen & är väldigt kräsen… Värst var kompisen hos min bror, där hon roffade åt sig av köttet, det var det enda som dög & det inte skulle räcka till alla som kke ville ha mera, fast då fick jag säga till henne & be henne äta potatis oxå  *S*

I vår familj äter vi sånt vi inte gillar, om det är nyttigt eller om vi bjuds på det. Vi slipper bara undan om vi får kväljningar, så här äts det inte varma räkor,vårrullar eller kåldolmar…

 Jag tycker att det är viktigt att man ber om lov,tackar,tvättar händerna osv, men många struntar i sånt. Jag tex neg tills jag var 14 tror jag, men ta i hand är iaf viktigt när man hälsar på nån ny..Nu ska jag inte skriva mera, för jag börjar snart svamla av trötthet  *S*

Chirak-96
7/31/07, 1:24 AM
#10

Om barn hemma hos oss gör något jag inte gillar och föräldern inte säger till så gör jag det. Man kan ju ha olika regler men här hemma gäller ju våra. Ibland biter det ju bättre om en annan vuxen ryar ifrån, så med mina nära vänner hjälper vi varandra att säga ifrån när det behövs.

Men barn är barn med spring i benen och myror i brallan, dom menar ju inget illa med att fara runt mitt i fikatOskyldig, men visst finns det gränser.

Dezzan
8/23/07, 10:05 AM
#11

Tycker det är upp till föräldrarna att se till att sina barn sköter sig då dom är borta.
Dom man är och hälsar på tycker jag mycket väl kan säga till barnen om dom inte får rota runt, att inte öppna luckan där eller inte göra så. Vill du vara snäll att ställa undan den.
Barnen bör lära sig att det inte alltid är samma regler hemma som det är hos andra.
På förskolan är det inte riktigt samma regler och dom flesta barnen följer dom reglerna

Upp till toppen
Annons: