Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 47512 ggr
mans
2007-07-18 10:48

När är det OK att sova på mage?

Min yngsta son (3 mån) har precis börjat vända på sig själv. Nuförtiden är ju jag och de föesta föräldrar vettskrämda för att låta spädbarn sova annat är på rygg, men nu har Max börjat vända på sig i sömnen.

Ska jag vända tillbaka på honom när jag upptäcker det?

Annons:
[Anna-N]
2007-07-18 11:29
#1

Känner igen mig i din beskrivning. Min lille är 7 veckor o har börjat rulla från sida till sida och ibland hamnar han på magen. Man är där och försöker vända tillbaka honom då det känns "otäckt" att han sover så.

Vad jag fattat är - om barnet är så pass starkt att det kan vända sig själv så är det inte alls lika stor risk att de hamnar på magen och inte själv kan vända sig tillbaka. Deras styrka i nacken kommer mer o mer och huvudet kan lyftas i sidled.

Min lille får ligga på mage under uppsikt och han har tränat bra på detta att vända sig, själv.

Loove
2007-07-18 20:49
#2

När min son (nu 18) var bebis var rekomendationen tvärtom… uppånervändavärlden..

L

Cattis
2007-07-18 21:54
#3

#2 Samma för mig. Mina två äldsta barn sov bara på mage, på den tiden var det "totalförbjudet" att lägga dem på rygg, de kunde kvävas av spyor och gud vet vad annars. Min mellandotter föddes under modet "sidläge". Då fick de inte ligga på annat än sidorna och man var tvungen att palla upp dem med filtar både fram och bak. Jättejobbigt, för de kasade alltid över på antingen mage eller rygg.

Jag har låtit mina barn sova som de sover bäst. Så "oansvarig" har jag varit. Min yngsta måste ha läst senaste rönen, för hon sov bara på rygg. :-)

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annette
2007-07-18 22:54
#4

Det var sidoläge som gällde med min förste också. Vi rullade ihop en filt och lade bakom honom, då låg han still så. Med barn nr 2 vet i sjutton hur vi gjorde, hon gjorde nog som hon ville. Då hade vi mer vana och var inte så oroliga som man lätt är med första barnet.

Pomperipossa
2007-07-19 12:43
#5

Min dotter har sovit på mage sedan hon började vända sig själv….

Gullan402
2007-07-19 23:06
#6

Eftersom mina barn har varit mkt förkylda samt kräkts mkt har de faktiskt sovit på mage båda 2! Jag struntade i rygg rekommendationen eftersom de verkade vilja sova helst på mage. Själv sover jag i nån korsning av framstupa sidoläge o mage Glad

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Annons:
floppy
2007-07-19 23:25
#7

Zedrica ha oxå sovit på mage från det att hon va 3 veckor. Före det sov hon på sida, ha aldrig sovit på rygg.

Pga att hon kräktes väldigt mycket så kände jag mig inte trygg me att hon sku sova på rygg, o sen sov hon bäst på mage, så därför fick d bli så…

AnnaLundin
2007-07-20 05:04
#8

När barnet börjar vända sig själv så ÄR det okej att de sover på mage. Skrattande

Det är ju så att man har konstaterat en betydligt lägre frekvens av PSD när bäbisarna sovit på rygg de första månaderna, därför har man ändrat rekommendationerna.

lisette
2007-07-20 11:54
#9

#6,7 är det inte så att de rekommenderar att barnet sover på rygg just för att de kräks? sover de på mage så finns väl risken att de kvävs i kräket?

Pomperipossa
2007-07-20 12:03
#10

Ett barn som sover på rygg slår ut med armarna och drar på så vis in luft i lungorna igen…ligger dom på mage så kan dom inte det. Min dotter sov på mage sedan hon kunde vända sig själv och pojken lika så…..

PS När jag sa att jag ville att lillan skulle sova på rygg eftersom jag var lite rädd för PSD så fick jag höra att det var bara skitsnack och det fanns inget som hette det….Avskyr henne!! DS

floppy
2007-07-21 02:18
#11

#9, jag slet upp Zedrica flera gånger dagtid då hon låg på rygg på golvet o kräktes o sen inte fick luft, så därav vågade jag inte ha henne att sova på rygg… Inte roligt kan jag tillägga… :(

lisette
2007-07-21 03:00
#12

#11 nej det kan jag förstå. men oftast så klarar barnet det själv. skulle loke kräka och han får det i halsen så brukar han fixa det själv. ytterst sällan som jag bankat honom i ryggen. men alla barn är ju olika =)

mazze
2007-07-25 02:17
#13

Min pojke fick sova på magen redan efter några dagar eftersom att han knappt kunde sova. När han fick sova på magen så sov han hela nätter utan problem.

Annons:
Niklas
2007-07-25 12:59
#14

#3: Sånt där kommer inte jag ihåg. Minns bara att vi pratade om att något sätt var fel. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Labolina_73
2007-07-26 22:43
#15

Alla mina barn har alltid sovit på mage.. så enkelt är det med det..

Dom har sovit så dåligt på rygg att jag helt enkelt inte haft hjärta att tvinga dom till det..

Nu säger dom ju att barn inte dör i psd mera för att dom ligger på mage, däremot dör dom mera sällanom dom ligger på rygg,, kan tyckas som motsägelsefullt men, förklaringen till detta är att barn som sover på mage sover skönare, därför går dom in i en djupsömn på ett annat sätt det är där vissa slutar att andas. Eller rättare sagt inte tar upp andningen igen (alla barn gör ju andningsuppehåll) medans barn som sover på rygg inte kommer in i denna djupsömn lika ofta /lika djupt därför klarar sej flera barn från att dö i psd än barn som sover på rygg.

Mina har som sagt alltid sovit på mage utan några som helst problem,

Men för att svara på din fråga ;-) dom säger oxå att barn som vänder sej själva när dom sover är redo att kunna avgöra deras sovstil. Dom blir mer störda i sin sömn om man hela tiden pillar och vänder dom så fort dom vänt sej.

Ps, en sak till dom nu säger istället är ju att när man har barnen sovandes på rygg måste man hela tiden reglera sidan på huvudet hos dom annars blir dom platta i bakhuvudet vilket kan resultera i ett väldigt brett huvud sett frammifrån och bakifrån..

/Linda

Helleh
2007-07-30 01:55
#16

Min son får sova på rygg,men han brukar sussa på sidan om han ligger i min säng & har ammat tidigt på morgonen & jag är trött.Han lägger sig dock på rygg  sen.MAge gillar han inte alls att sova på längre, men han fick göra det på Neo,när han hade larm & så. annars kan han ligga på mage på min mage & sova kortare stunder om jag kollar på tv i soffan, men det är sällan.

Att bebisar slutar andas osv, det gör ju vuxna med. När jag led av min apné, så slutade jag ju andas när jag sov & då spelade ingen ställning roll.

Dezzan
2007-08-24 15:10
#17

Är dom starka i nacken och kan vända sig själva så tror jag inte att det är större fara. Men man blir ju orolig.
Jag gjorde som så att när jag nattade min son så gick jag efter en stund och kollade till honom då det blev tyst i rummet.

Man kan ju vända tillbaka dom oxå om man vill det

Upp till toppen
Annons: