Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1097 ggr
lisette
6/14/07, 7:12 AM

babysim?

igår anmälde jag loke till babysim. börjar i slutet på augusti.

ser framemot det, han älskar ju att bada i sin balja. kan tänka mig hur han blir i en bassäng..

har ni gått på babysim med era barn? hur gick det?

Annons:
Annette
6/14/07, 8:25 AM
#1

Vi har inte gått på babysim.

Pomperipossa
6/14/07, 1:54 PM
#2

Inget babysim för någon av dom. 5 av mina kompisar som gick på babysim fick senare problem med öronen. Vet inte om det har något samband…

AnnaLundin
6/14/07, 4:09 PM
#3

Mina barn har gått på babysim alla tre. Vi har inte haft några som helst problem efteråt och de har alla älskat det!

TacoBelle
6/14/07, 5:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Min dotter gick på babysim i många år. Det var otroligt lärorikt och dottern som är ett riktigt vattendjur fick en bra syn på vatten och simning redan vid tidig ålder. Hon tog sitt första simmärke när hon var 2 år gammal.

Jag har aldrig hört om någon som fått problem med öronen efter babysim.

TacoBelle
6/14/07, 5:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

En undervattensbild…

AusaBausa
6/14/07, 8:02 PM
#6

har gått på babysim m äldsta o yngsta barnet! Felix var inte så glad över det medans Tindra fullständigt älskade o är fortfarande ett vattendjur o bara slänger sig ut i vattent t oss utan ngr som helst funderingar på om det är farligt! Medans felix till sättet är lugnare o alltid varit det…

Annons:
lisette
6/14/07, 9:27 PM
#7

#5 nej gud vad häftigt!

tycker detta ska bli superroligt faktiskt½ =)

TacoBelle
6/14/07, 10:36 PM
#8

#7 Det är superkul, du kommer inte att ångra att ni började. När bebisen är så liten (tror det är upp till 1 år) så stänger dom näsan och håller andan automatiskt (som i magen) när de hamnar under vattnet. Därför kunde man ta undervattensbilder.

[Anna-N]
8/12/07, 1:20 AM
#9

Funderar på om jag skulle prova det med lillen. Han fullkommligt älskar badbaljan o vatten så det kanske skulle uppskattas.

Vid vilken ålder är det lagom att börja?

AnnaLundin
8/12/07, 2:58 AM
#10

Det är aldrig för sent att börja. Och det går bra att börja när barnet är ca 2 månader, väger över 4 kg, naveln har läkt och om Ni anser att barnet verkar vara fullt friskt. (om inte, kontakta läkare innan start!)

[Anna-N]
8/12/07, 8:37 PM
#11

Förstår jag naturligtvis att barnet ska vara friskt. Vem drar med ett sjukt barn till simhallen!Förvånad Tänkte mest på ålder o om det är några andra krav.

Zebben
8/13/07, 1:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Min dotter gick på babysim, hon älskade det. Började när hon var 5 mån och sen gick vi två kurser. Hon tyckte mkt om det, även om hon inte gillade dykningarna så mkt.

Zebben
8/13/07, 1:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Härligt!

Annons:
AndersE
8/13/07, 2:16 AM
#14

Jag har gått med två av barnen (1990 och 1999). Verkligen härligt!

Vi hade turen att få vara i en bassäng med nästan 37-gradigt vatten.

Med dottern fortsatte jag dessutom direkt på annan simskola/familjesim.

lisette
8/13/07, 2:18 AM
#15

#9 kolla på www.babysim.org o läs lite där… jag har för mig att de rekommenderar från tre månader.

AndersE
8/13/07, 2:23 AM
#16

"Vi rekommenderar att man väntar med att börja med babysim till dess att barnet är 3-6 månader gammalt."

"Efter 2 års ålder tar minisim vid."

AnnaLundin
8/13/07, 9:54 AM
#17

Och i Socialstyrelsens normer, som man kan hitta på samma sajt, står följande:

"Babysim kan påbörjas då barnet väger 4 kg och vid ca sex veckors ålder. Huden måste vara intakt med läkt navel."

Sen är det oftast rent praktiskta skäl som gör att man börjar när man börjar, dvs hur babysimmets terminer ligger…

paronskrutten
8/15/07, 5:01 AM
#18

Jag gick inte på babysim pga kloret, mina föräldrar ville inte att jag och min tvillingbror skulle bada i klorvatten så tidigt. Jag lärde mig simma i en sjö när jag var fyra år.

Helena

t0bias
8/15/07, 11:59 AM
#19

Min lilla dotter ÄLSKADE babysim men blev ofta sjuk/förkyld efteråt. Så numera åker vi bara då och då till äventyrsbad, men jag tror det är bra att dom får plaska och vänja sig vid vatten ganska tidigt. Dessutom verkar de flesta babysim ha övningar och lek vars syfte är att lära barnen att greppa kanter och hålla sig över ytan med egen kraft. Det tycker jag är kanonbra!

AnnaLundin
8/15/07, 12:20 PM
#20

#19 Meningen med babysim är att ge barnen vattenvana och att de ska lära sig ta sig fram i vatten. Och att vara en mysig stund tillsammans…

Det är säkert olika, men mina barn har aldrig blivit sjuka efter babysim.

Annons:
Lullan1
8/15/07, 1:26 PM
#21

Vi gick inte på babysim, fick inte plats i gruppen. Det är jättesvårt att få en plats, man får nästan anmäla barnet innan det är fött!

AnnaLundin
8/15/07, 3:58 PM
#22

#21 Här har de börjat med "första anmälningsdag" inför varje termin, just för att det ska vara lika stor chans för alla att anmäla.

Det är synd att det finns så begränsat med platser.

Lullan1
8/15/07, 5:14 PM
#23

#22 Vad bra! Då har alla samma förutsättningar! Vi sitter lite i samma sits nu när vi vill att sonen (6 år) ska gå på simskola…  När jag ringde, så sa de bara att han kunde komma när han fyllt 9 år eller nåt, det är sån kö…. *suck* Skulle alltså ha anmält honom för några år sen, men inte tänkte jag på det då!

Upp till toppen
Annons: