Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 4140 ggr
AnnaLundin
8/8/07, 3:53 AM

sängvätare?

Min dotter som är 5½ är inte torr nattetid än. Hon var sen med att sluta med blöjan på dagtid också (har skrivit om det i potträningstråden) men nu är det nog nästan 1½ år sen vi slutade med dagblöja - och då hade hon gått på toa som om hon hade trosor på sig ett bra tag, dvs alltid torr blöja på (men panik o mman tog av den…).

Nåväl, vi har provat att låta bli blöja nattetid några gånger, men om vi inte tvångsväcker henne mitt i natten och sätter henne på toaletten, så är det garanterat lakansbyte på morgonen. För hon känner inte när hon blir kissnödig, utan det bara rinner på henne, stackarn. Och det är inte alltid hon vaknar av att hon kissat i sängen heller, utan det har hänt att vi upptäckt det långt efter att hon stigit upp - de första nätterna vi testade utan blöja, vilket är länge sen nu.

Hennes 2 år yngre lillasyster är i princip helt natt-torr och det gör ju så klart att storasyster gärna vill också.

VI sätter inga krav på henne, hon vår själv välja varje kväll om hon vill sova i trosor eller nattblöja. Och hon alternerar glatt! Det känns inte som att hon tycker det är något problem, faktiskt, men nog sjutton vill man ju att hon ska kunna få sova utan blöja snart, hon börjar ju bli stor….

OM jag har fattat saken rätt så är det nåt hormon som styr det här med kisseriet på nätterna, och att detta inte alltid funkar hos barnen. HUR gör man då för att få det att fungera?

Någon har sagt nån gång att man inte gör något åt kissebarnen före 6 års ålder, är det så? Hur tänker man och hur funkar det?

Alla tips är välkomna!

Annons:
[Anna-N]
8/8/07, 12:45 PM
#1

Läste det här Sängvätning för några dagar sedan. Du kanske redan har läst det själv, men det står ganska bra information där på ett o samma ställe.

martdat
8/8/07, 3:06 PM
#2

Gå till BVC och be att få MINIRIN utskrivet, värt att prova, är tabletter som smälter i munnen så hon slipper att svälja vanliga tabletter,, måsste vara jättejobbigt för din lilla tös. det finns även ett nässpray man kan prova, doch har jag ingen egen erfatenhet av detta, det finns även en madrass man kan få låna som piper när hon kissar så att hon vaknar, , Lycka till!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

kanin
8/9/07, 12:11 PM
#3

Det fins larmmatter som pipper när det kommer en droppe kiss på.

Elisabeth-J
8/9/07, 12:24 PM
#4

Min son har provat sprayen och den fungerar fantastiskt bra för honom.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

AnnaLundin
8/9/07, 5:26 PM
#5

tack för era svar

Det är egentligen inga stora nyheter ni kommer med, man blir bara så himla frustrerad. Men det verkar ändå som att vi lyckats dölja frustrationen från dottern, för hon tar det hela med jämnmod… Kissar hon i sängen så byter vi nattlinne och sängkläder utan att knysta. Och vi fortsätter uppmuntra henne att försöka sova med trosor i stället för blöjan, trots att det ju egentligen är enklare för oss om hon håller sig till blöjan….

martdat
8/9/07, 8:44 PM
#6

Gå till BVC och rådgör kring detta, tror det är jobbigt för din dotter, åldern kan de inte säga nått om, klart hon ska ha hjälp, Jag fick hjälp med min dotters kissproblem i ca samma ålder, (kommer inte ihåg exakt).

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
AnnaLundin
8/9/07, 10:44 PM
#7

Vi ska till BVC i höst nån gång för sista kollen innan skolhälsovården tar över ansvaret, jag avvaktar tills dess och tar upp det då. Möjligen ringer jag och pratar med BVC-sköterskan innan vi kommer så att vi slipper ta det inför dottern.

Helleh
8/11/07, 1:32 PM
#8

Jag var både säng & dagvätare länge. Syrran & 2 bröder var sängvätare upp i skolåldern & jag vet att min pappa oxå var sängvätare.  Min dotter däremot var torr på natten när hon just fyllt 2 & sen blev hon torr samma sommar dagtid, så jag vet in te om det är ärftligt eller bara psykiskt?

Asagard
8/14/07, 1:24 AM
#9

Min sambos dotter var sängvätar till långt efter hon var 6 år gammal. Jättejobbigt för henne, men samma sak här - hon kände inte av att hon var kissnödig, det bara kom. Vi började ta upp henne på nätterna, men ibland hjälpte det inte, hon kissade ändå. Det var som om hon var inställd på att kissa trots att hon egentligen inte var full i blåsan.

Till slut orkade vi inte med längre. Vi kände att det inte fungerade och hon var så ledsen över att hon hela tiden kissade i sängen, så vi började med blöja på henne igen. Det fungerade jättebra för hon slapp bli ledsen och upprörd av att det blev blött i sängen. Vi fick också ett vätlarm av läkare som vi skulle prova. Det komiska är att innan vi fick själva "mattan" som skulle ligga i sängen, så blev hon torr. Så vi behövde aldrig använda vätlarmet.

Egentligen tror jag att det bara är att vänta. Vissa är tidiga andra sena. Tror det är svårt att skynda på det och det bästa för min sambos dotter var faktiskt att ha blöja nattetid så hon slapp bli upprörd över att hon kissade i sängen. Det stärkte inte direkt självförtroendet att det blev blött i sängen.

Sanondra
8/17/07, 1:31 AM
#10

Hej! Jag själv var sängvätare när jag var liten. Jag minns att jag skämdes otroligt mycket över det eftersom jag har två yngre bröder som var helt torra. Min mamma gjorde att jag kände mig bättre till mods då hon sa att jag lär mig i sinom tid och bytte lakan varje gång utan att höra en suck.. men min pappa blev ofta arg och det gjorde att jag skämdes otroligt mycket.
Bra att ni inte får er dotter att känna att det är fel på henne. Det är viktigt.

Förklaringen jag fick till varför jag kissade i sängen var för att jag inte var fullt utvecklad där nere. Det kanske inte är samma sak som din dotter har?

AnnaLundin
8/17/07, 1:51 AM
#11

Nej, det verkar inte som att hon tar illa upp av att hon kissar i sängen, vi gör ingen affär av det helt enkelt. Varje kväll väljer hon helt utan påverkan från oss ifall hon vill sova med blöja eller trosor.

Natten till idag har hon faktiskt lyckats sova hela natten, utan att vi ens tagit upp och kissat henne runt midnatt, utan att kissa i sängen! Kyss Hon var jätteglad när hon klev upp i morse och informerade om detta! Jag själv visste inte om att hon inte hade blöja och maken sa inget heller…

lisette
8/17/07, 2:32 AM
#12

#11 vad roligt för både hon och er! =)

ett sån här sängvätar larm, hur fungerar det egentligen?

AnnaLundin
8/17/07, 3:14 AM
#13

Det väcker barnet, typ väckarklocka, vid minsta dropp-läckage. Tror att meningen är att man ska trimma in signalen "vakna när du blir kissnödig" i barnets undermedvetna, på något sätt…

(det gick inte riktigt lika bra i natt, för övrigt…. Kyss Tur vi har gott om lakan, så man slipper tvätta hela tiden Oskyldig)

Annons:
lisette
8/17/07, 3:23 AM
#14

en dum fråga då:

om barnet kräker - då måste dne ju larma med. eller om barnet dregglar ovanligt mycket? eller?

*generad*

aja, men en gång ivf. det är ju ett steg i rätt riktning.

AnnaLundin
8/17/07, 3:24 AM
#15

om jag fattat rätt så är det nån fuktkänslig typ "dyna" som läggs under lakanet på rätt plats i sängen.

Lägger man det under kudden så reagerar det säkert på dreggel också… :P

lisette
8/17/07, 3:44 AM
#16

ahaa jag trodde det var en hel madrass. så den täcker bara en liten del av sängen då?

tänkte på en sak (tror inte jag läst det någonstans). när dricker hon på kvällen? kan ju vara som så att hon dricker för sent och därför kommer det när hon sover.

aja, ni lär väl ha tänkt på detta tidigare. ;)

AnnaLundin
8/17/07, 10:56 AM
#17

#16 Hon dricker inte så sent men man kan ju inte förbjuda henne att dricka alls från sen eftermiddag…

Men det spelar ju inte så himla stor roll, det som är viktigt i sammanhanget är ju att hon måste lära sig att vakna när hon känner att hon behöver kissa och att kunna "knipa igen" medan hon sover.

Asagard
8/17/07, 4:17 PM
#18

Ett vätlarm går till som så att man får en dosa som man kopplar in i väggen. På den kan man sen ställa in hur högt den ska låta när det blir vått. Sen får man beställa en slags "metallduk" som kostar några hundra. Den är induviduell, så den får man "behålla" medan själva larmdosan måste man lämna tillbaka. Sen kopplar man dosan till duken som man lagt i sängen mellan madrassen och lakanet. Larmet ska reagera på första minsta lilla droppe kiss. Den reagerade även när man satten en peng på den…. Funkar jättebra enligt barnavdelningen på lasarettet här, men vi hann som sagt aldrig prova den. :-/

MaMaMade
8/19/07, 2:14 PM
#19

Du har redan fått flera tips men jag vill ändå berätta om mina erfarenheter.

Börja m att prova vätlarmet. Fungerar inte det när hon närmar sig skolåldern tycker jag att ni ska be att få Minirin.

Vår son hade *stora* problem m sängvätning o det höll fortfarande på när han skulle börja FSK-klass. Han sover oerhört djupt på nätterna (vi bar honom sovandes till toan mitt i natten o höll fast honom där, när vi skulle träna honom. Det blev ohållbart för min rygg till slut,) så han vaknade inte förrän sängen var helvåt o iskall. Jag höll på att tvätta ihjäl mig, en maskin sängkläder varje natt…o två sabbade sängdynor innan vi fick hjälp!

Vi fick Minirin nässprey o det har fungerat klockrent! Han hörde till de barn där "kontakten" mellan hjärna o njurar inte utvecklats i tid o först vid 10 års-åldern blev han helt torr på nätterna. Vi fick också underlägg för att skydda lakan o dyna o de var guld värda! Mjuka o sköna att ligga på o lite mindre tvätt de ggr de olyckades.

Tänk bara på att man *inte* får dricka ngt minst 1 h innan läggdags om man tar Minirin. Det för att inte överbelasta njurarna. Man kan också samla på sig vätska. Det gjorde vår son o han blev rejält knubbig, såpass att skolsköterskan tyckte att han var överviktig. Det försvann dock i ett nafs när han slutade ta Minirinet. Bli inte skrämd av det nu, testa iaf…man kan alltid sluta. I övrigt är det helt oskadligt för kroppen.

Lycka till!

AnnaLundin
8/19/07, 3:11 PM
#20

#19 TACK för dina tips!

Vi använder oss av plastad frotte under lakanet för att i alla fall skydda madrassen under. Och vi brukar försöka ta upp henne en gång runt midnatt, då brukar det klara sig sen.

Jag ska, som sagt, till BVC med henne i höst nån gång, ska ta upp det med dem då så får vi se vad de rekommenderar att vi ska göra. Men jag är jättetacksam för alla tips! Det är bra att ha lit ekoll själv på vad det finns för alternativ eftersom man ibland blir nonchalerad…

Annons:
MaMaMade
8/19/07, 4:38 PM
#21

#20

Jotack, vet en del om det där m nonchalans! Bl a fick jag tjata mig till en träff m logoped för sonens stamning. När vi kom dit fick vi höra att han hade flera konsonantproblem…stamningen fanns inte ens med i remissen!

Dotra har visat sig vara laktosintolerant…jag vet att man inte kan säga ngt säkert förrän de är i 4-årsåldern men ngn hjälp m diet o hennes magsmärtor har vi *inte* fått. Himmel så uppgiven man blir…särskilt när hon låg skrikandes på golvet o vred sig i smärtor! Ska ha fått en remiss till dietist men nu har det gått 5mån o vi har inte fått ngn tid. Tack o lov är man ju inte tappad bakom en vagn när det gäller matlagning utan mjölkprodukter men lite stöd skulle vara skönt att ha.

Nicka
8/21/07, 3:45 PM
#22

Hej på Er…

Nu har Jag inte läst allt i denna tråd !! Själv skulle Jag satt på en blöja iaf. ett tag framöver. Alla barn är olika !! Och det görs väldigt bra blöjor, nu för tiden. Tänker på Er, att Ni måste få sova i lugn & ro..på nätterna.

Min äldsta dotter hade väldigt svårt att kissa vid 6-7 års-ålder..Ibland när Vi var ute, så var det färdigt liksom. Hmm? Bara att åka hem, Om Vi var någonstans. Eftersom hon var äldst av Mina tre..Så förstod Jag att något var fel..Kontaktade Läkare, och en massa prover & röntgen gjordes..Utan resultat !! Inga fel !! Jag gav Mig inte…Så De skickade Oss till Uppsala, för koll pga. envis mor…så stod det i papperet. Tänkte ?? Vad har Jag gjort nu ?? Vi kom till Uppsala och där gick De igenom henne ordentligt, under narkos m.m. Jag sitter & väntar utanför, när en Läkare kommer ut från operationsrummet, frågar Om det är flickans mamma ?? Javisst sa Jag !! Sen kommer svaret…Puh !! Om Jag inte kommit just då ?? Då har hon inte överlevt, det var nära en urinförgiftning. PUST !! m.m..

Nu skriver Jag detta för: Att Vi mammor VET BÄST om Våra barn. Och alla, som sagt är olika. Jag har ett barnbarn 1 år och 8 månader..han bajsar på pottan redan !! Hm? Om Jag var Du ?? Så skulle Jag, utan att prata Om det..på med blöjan bara. Sen ta upp det med Läkare i höst..Tycker inte Du behöver vara orolig pga. ålder. Det löser sig, snart !!

Kram på Dig och försök Sova GottFlört

Elisabeth-J
8/22/07, 1:32 AM
#23

#22 En moders instinkt!!! Vilken tur att du inte gav upp! Ja vi föräldrar vet när det är något med våra barn, en överdriven oro kan många gånger vara en befogad oro!

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Helleh
8/22/07, 8:39 AM
#24

Jag & brorsan fick ha blöja i en familj & väcktes varje natt för att byta & gå ut & slänga de nerkissade blöjorna i 3 års tid. Syrran fick ha en larmmadrass som dom inte gillade eftersom den tjöt när hon redan var klar. På henne & mig växte det bort så småningom, jag var väl 10 år ca, men brorsan fick spray i tonåren som funkade för honom. För våran del var det både ärftligt men för mig & brorsan psykiskt oxå.

Jag kan förstå oron & frustrationen, men jag är säker på att det växer bort så småningom  :)

Min dotter var dock ingen sängvätare, hon blev torr på natten innan hon blev torr nån månad senare på dagtid när hon var 2 år.

lilleman
11/10/07, 9:07 PM
#25

Är det bara på natten hon "läcker"?

 Jag har en dotter som kissar på sig på dagarna, men är helt torr på nätterna. Hon kan komma hem från förskolan och vara våt i trosorna. Tror inte hon märker det själv. Mer än de gånger hon kissat ner sig helt förståss.

 Vi har fått tid hos läkare, men i hennes fall är det nog mest psykiskt tror jag. Har inte tid helt enkelt. Men ibland hoppas man att det ska vara nått "som går att bota" så man slipper vara rädd för att det ska hända bland kompisar mm. (för hennes skull alltså)

pyrst
11/11/07, 11:17 PM
#26

Hej svejs!
Min Linni fyller 6 om nagra veckor och kissar fortfarande i sangen. Bryr mig inte sa mycket - har frote plast under vanliga lakana och byter bara om hon kissar. Oftast kissar hon runt 5 - 6 tiden pa morgonen. Och ofta hjalper det om vi kissar henne vid midnatt - da blir det val mindre tryck och hon klarar sig. Men ibland hjalper det inte heller utan det bara blir av.

Hon verkar inte bry sig, sa jag forsoker att inte gora nagon stor sak av det. Har oxa markt att om hon ar stressad, som nar hon borjade ny klass i hostas, sa kissar hon mer. Sa kanns som annu viktigare att inte gora stor grej av det, sa det inte blir stress forknippat.. Tanker att det slutar nog en dag av sig sjalv..

AnnaLundin
11/13/07, 12:42 AM
#27

Detta är ju en några månader gammal tråd, fast det har väl egentligen inte blivit nån större skillnad.

Jag frågade om det på BVC, men de hänvisade bara till läkare på vårdcentralen. Har inte tagit tag i det än, utan vi har återgått till att använda nattblöja. VI gör ingen affär av det än.

#25 - hon är "snustorr" på dagtid, det är bara på nätterna hon inte vaknar.

Annons:
magma
11/13/07, 12:57 AM
#28

Anna: tror att när barn börjar närma sig sex år och inte är torra, så brukar BVC kunna lotsa vidare så man får hjälp.

Jag har inte läst hela tråden så kanske någon redan sagt det? Men att barn inte är torra nattetid hänger ihop med ett hormon som drar tillbaka och koncentrerar urinen. Om inte det hormonet har börjat bildats, så kan inte barnet bli torr, och man kan tillfälligt behöva tillsätta det hormonet på konstgjord väg. Det finns även andra hjälpmedel, som väcker barnet samtidigt som det kissar i sängen så att barnet lär sig att fysiskt känna när det är kissnödigt.

Tala med BVC, det vore ju skönt för er dotter att få hjälp med detta? Och för er också förstås!

AnnaLundin
11/13/07, 5:07 PM
#29

#28 - Nej, vi fick inte mer hjälp än så från BVC, vi var där för sista gången tidigare i höstas. Vi får själva ta kontakt med vordcentralen i frågan.  På BVC trodde hon att vi ville ha hjälp med blöjor - dem kan jag köpa själv, det funkar utmärkt med största Up&Go-varianten. Utan jag tog upp just detta med hormontillförsel. Och det är det jag ska ta kontakt med Vårdc om, enligt BVC.

Har bara inte haft tid att ta tag i det, det känns inte direkt panikartat…

MaMaMade
11/14/07, 9:14 AM
#30

#29

Herreminje! Ibland undrar man vad de är till för egentligen! Vi har en sjukt överbelastad VC här hos oss o förmodar att det är så på de flesta hållen här i vårt avlånga land. Vår tid m BVC, när det gäller flickorna iaf, har fungerat bra på det sättet att om ngt behövts skrivas ut på recept så har sköterskan talat m dr om det. Hittills har vi inte behövt besöka läkare själva…tid sparas för alla.

Minirinet är inte farligt på ngt sätt o väl värt att prova…alla kommer att bli mkt piggare o gladare när man slipper stiga upp mitt i natten, ständigt tvätta, vara trött dagtid o måste duscha i tid o otid. Lycka till!

Linda
11/14/07, 1:18 PM
#31

jag har det samma med min son 4,5 år som inte kan vara torr men än har jag inte börjat oroa mig nämnvärt annat än att det börjar bli svårt att få tag på blöjor som sitter bekvämt till lillkillen.

Mvh Linda

Upp till toppen
Annons: