Annons:
Etikett17-juridik-försäkringar
Läst 2095 ggr
johan
8/20/07, 12:50 AM

Mer jämställd föräldrapenning

Idag är det oftare tjejen som tar ut mer föräldraledighet än mannen. Ett stort skäl till det är löneskillnader.

Enkel lösning: basera föräldrapenningen på föräldrarnas gemensamma inkomst istället. Då skulle det ju inte spela någon större roll vem som är hemma. (under förutsättning att den sammanlagda inkomsten hamnar på max 58 000 kr / mån)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Cattis
8/20/07, 12:56 AM
#1

Smart idé!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

lisette
8/20/07, 1:00 AM
#2

det tyckte jag var en väldigt bra idé… du borde kanske bli politiker o driva genom detta? ;)

johan
8/20/07, 1:06 AM
#3

Bli politiker och fördärva alla enkla smarta idéer? Nej tack. :)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Cattis
8/20/07, 1:10 AM
#4

Annars är ju en bra idé att man helt enkelt höjer kvinnans lön till den samma som sambons (eller mannens i mer sällsynta fall), då är det problemet ur världen :-P
Så mkt trevligare sen efter föräldraledigheten. :-)

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

johan
8/20/07, 1:24 AM
#5

#4: Och införa enhetslön för alla yrken? :) Det låter som en våt dröm för vissa partier…. hehe.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Cattis
8/20/07, 1:26 AM
#6

#5 Nej nej, men för mig. :-) Jag tar gärna min mans lön istället.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annons:
MaMaMade
8/20/07, 1:33 AM
#7

Jättesmart idé! Det hade inte gynnat oss då jag ändå är hemma men det verkar ju helt klart mest rättvist…ingen förlorar ekonomiskt på det iaf. Fast frågan blir väl då istället vem som vill vara hemma m barnen…står karlarna för 50%? Vill de? Vill kvinnorna dela med sig 50%? Ibland tror jag att man skyller på ekonomin fast det egentligen är viljan det sitter i…tyvärr.

Vi har retat oss på att Guben inte fått överta mina obligatoriska dagar…får ju lägsta ersättning o han hade gärna varit hemma mer.

Med sonen (äldst) var jag hemma då jag var arbetslös. Han var hemma 1½ år med äldsta dottern o har sedan arb 70% ingt år för att gå upp på heltid (för lönen) innan vi skulle få yngsta dottern. De senaste 3 somrarna har han haft "långsemester" ca 3 månader varje år o arb ca 85-90 %.

Det har varit guld värt att få vara hela fam tillsammans så mkt o jag är mkt tacksam för att vi kunnat ha det så bra. Tycker det märks på ungarna att det varit fördel m att vi kunnat spendera så mkt tid tillsammans allihop. Önskar att alla fick den förmånen.

magma
8/20/07, 2:14 AM
#8

En bra idé! Visserligen ammade jag vår yngsta tjej tills hon var nästan två år, men sista halvåret bara sporadiskt tre, fyra ggr/dag och jag nattarbetar. Men tills hon var 9 månader så helammade jag henne så gott som, så om vår föräldraledighet bara skulle ha varat 12 månader istället för 20 månader så vete sjuttsingen… Nu "hann" min man också vara hemma några månader, så länge ekonomin tillät.

didis
8/20/07, 8:15 PM
#9

Genialt enkelt men risken är ju att familjen tjänar ännu  mer på att mamman är hemma - hon kanske får mer i föräldrapenning än lön.

Vi har i Sverige en mycket generös föräldraförsäkring och jag tycker det är självklart att dela den mellan föräldrarna. Att skaffa barn kostar pengar och tycker man att spädbarn kostar är det inget mot tonåringar…=)

AlbaStiffler
8/22/07, 4:07 PM
#10

Har inga barn än så jag är inte så insatt. Men hur funkar det med färäldrapenningen, räknas den ut av ett maxtak av lönen? Dvs om man tjänar mer än ett visst belopp räknas inte den överskjutande delen in i beräkningen? (precis som vid a-kassa). Är det därför männen missgynnas, iom att kvinnornas löner ligger under gränsen många ggr och det därför är lättare att välja att ha hela mannens lön…?

Själv tjänar jag antagligen över taket (om nu ett sådant finns) och är därför intresserad av hur det funkar…

Annars tycker jag förslaget i #0 är utmärkt! Mycket jämställt och smart! Förstår verklgein att många måste välja att kvinnan är hemma för att ekonomiskt överleva.

johan
8/22/07, 6:19 PM
#11

#10: Ja, jag tror gränsen går vid 29 000 kr/mån. Det är ju visserligen rätt generöst, men man behöver ju inte direkt vara topppolitiker eller vd på ett stort börsbolaget för att tjäna mer än så.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

AlbaStiffler
8/22/07, 6:26 PM
#12

#11> Nej, en vanlig akademiker kommer ju upp över denna lön, så jag förstår att problemet uppstår.

Känns lite dumt att man ens har denna gräns, eftersom man ändå har en begränsad tid man får föräldrarpenningen för. Alltså har den som har högre lön redan betalat in en större skatt för att kunna få tillbaks lite av denna under den begränsade tid man har småbarn. Är ju inte direkt så att man betalar skatt upp till ett visst tak, då hade det vart en annan fråga… menmen, nu blev det lite mycket skattepolitik.

johan
8/22/07, 6:45 PM
#13

#12: Nej precis. Med skatt är det snarare precis tvärt om. :)

"Rättvist" är ett rätt luddigt begrepp ibland…

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
charlie
8/23/07, 12:18 AM
#14

Jag fattar inte, det skulle ju ändå vara mest ekonomiskt fördelaktigt ifall personen som tjänade minst var hemma med barnen? Om man baserade bidraget på den gemensamma inkomsten, säg 15.000 kr och 25.000 kr så skulle bidraget vara baserat på 15.000 + 25000 / 2 = 20.000 kr.

Om då den personen som tjänar mest drar in 25.000 kr så skulle familjens bruttoinkomst vara på 20000 * 0.8 + 25000 dvs 41000.

---

MsAriel
11/27/10, 2:18 PM
#15

Nä, fattar faktiskt inte heller. I ovanstående exempel är skillnaden mellan föräldrarna 10.000 och den sammanlagda inkomsten 40.000. Föräldrapenningen skulle då baseras på 20.000 och alltså bli 16.000 kr oavsett vem av föräldrarna som är hemma.

Exemplet som #14 visar är beräknat på att den som har den lägre inkomsten är hemma, då får familjen in alltså 41.000 kr.

Om den vi då också gör beräkningen på att den som har högst inkomst är hemma ser det ut såhär:

F-penning 0.8x20000 + Lön 15000 = 31.000

Fortfarande 10.000 som skiljer, eller?

Enda skillnaden ser ut att bli, att om den som tjänar mindre är hemma så får familjen in 1000 kr mer än innan föräldraledigheten.

Om vi antar att anledningen till att mammor är mer föräldralediga än pappor är att mamman oftast har den lägre inkomsten och att det därför är mest ekonomiskt fördelaktigt för familjen att just mamman tar ut föräldraledigheten, så skulle ju då en föräldrapenning som baseras på familjens sammanlagda inkomst (precis som #9 konstaterar) endast förstärka ekonomin som argument till varför mammor skulle vara mer föräldralediga än pappor.

Föräldrapenningen som sådan blir förvisso bli helt jämställd, men detta skulle som jag ser det inte göra någon större skillnad för familjens ekonomi vilket det ytterst torde handla om (ifall man nu vill anföra ekonomin som grund till hur man fördelar föräldraledigheten).

MimmieM
11/28/10, 12:25 AM
#16

En fin tanke, absolut!
Men hur skulle man lösa det om den ena parten var arbetslös eller liknande och hade lägstanivå? Skulle den totala utbetalningen minska då eftersom den ena parten då kanske tom nolltaxerar?
Eller, om man valt att inte vara sammanboende, kanske rent av besöksförbud? Samma sak? Och eftersom det är samma dagersättning som skulle betalas ut utifall att man blir sjuk, så skulle det i så fall behövas ett separat, privat system samt ett kollektivt för båda parter.

Jag tycker det värkar rörigt!

Carpe Diem

Upp till toppen
Annons: