Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1600 ggr
lisette
2007-08-20 12:02

plattskalle

loke ligger oftast på reygg o sover. har ju medfört att han har blivit platt i bakhuvudet.

om vi lägger honom på sidan, med kudde bakom, kommer det att rätta till sig då eller?

Annons:
AnnaLundin
2007-08-20 13:46
#1

Det kan nog fortfarande ändra sig, om du låter honom ligga på en bra bäbiskudde, som ger stöd åt huvudet. Inte ligga på sidan, då är risken att det blir snett i stället….

Cattis
2007-08-20 14:44
#2

Barn skall ju inte ha kuddar som är speciellt tjocka. Jag växlade med min son som också blev lite platt i bakhuvudet, så han låg på olika sidor då och då. Det gick tillbaka.

Sen lär det fixa sig, snart rör han ju mkt på sig då han sover själv. Rullar runt och byter sida osv. Kolla med BVC vad de säger om kuddar… det kan ju ha kommit nya rön om det sen mina barn var så små.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

lisette
2007-08-20 16:35
#3

läste på en plansch på bvc. där står det att barnet ska ligga på en platt kudde, med både huvud och axlar på kudden. loke läggs så, men när han vaknar så ligger han längre ner.

#2 tror på det du säger, sova på olika sidor. men man får ju palla upp med en kudde bakom så han inte rullar över.

Cattis
2007-08-20 18:20
#4

#3 Det jag tyckte var enklast att palla upp med var en fleecefilt som jag rullade ihop. Då kunde jag forma den precis som jag ville. Testa dig fram.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

CBA
2007-08-21 00:28
#5

Vi köpte en kudde som är tryckavlastande som ska motverka platt skalle.

Den är bara någon cm tjock och får tillbaks sin riktiga tjocklek och form så fort trycket mot den försvinner.
Vi köpte även en madrass i likadant material att ha i hans vagga.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

lisette
2007-08-21 02:03
#6

påminner väl om tempur då va?

Annons:
Helleh
2007-08-21 02:06
#7

Charlie har oxå fått en "platta" i bakhuvudet där han oxå tappat lite hår, men så fick min dotter oxå. Jag började lägga henne på sidorna,men stöd bakom ryggen & sen fick hon ligga på mage & träna nacke & rygg när det var dags, så då försvann "plattan" , så nu har jag börjat göra samma sak med Charlie. 

De får ju platta eller sneda skallar när de ligger bara på rygg eller på en viss sida, men det försvinner ju om man lägger dom tex på sidorna, mage eller andra sidan. Deras skelett är ju mjukt & växer,så det försvinner rätt fort ändå.

Charlie har blivit platt pga att han varit för liten för att ligga tex på mage & träna nacke & rygg, han har inte orkat & för att han varit för liten för tex bärsele & babysitter iom att han föddes 7v för tidigt.

Jag tror inte kudden spelar så stor roll, bara den är platt.

Upp till toppen
Annons: