01 - Allmänt om barn

plattskalle

2007-08-20 12:02 #0 av: lisette

loke ligger oftast på reygg o sover. har ju medfört att han har blivit platt i bakhuvudet.
om vi lägger honom på sidan, med kudde bakom, kommer det att rätta till sig då eller?
Anmäl
2007-08-20 13:46 #1 av: AnnaLundin

Det kan nog fortfarande ändra sig, om du låter honom ligga på en bra bäbiskudde, som ger stöd åt huvudet. Inte ligga på sidan, då är risken att det blir snett i stället....

Anmäl
2007-08-20 14:44 #2 av: Cattis

Barn skall ju inte ha kuddar som är speciellt tjocka. Jag växlade med min son som också blev lite platt i bakhuvudet, så han låg på olika sidor då och då. Det gick tillbaka.

Sen lär det fixa sig, snart rör han ju mkt på sig då han sover själv. Rullar runt och byter sida osv. Kolla med BVC vad de säger om kuddar... det kan ju ha kommit nya rön om det sen mina barn var så små.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Anmäl
2007-08-20 16:35 #3 av: lisette

läste på en plansch på bvc. där står det att barnet ska ligga på en platt kudde, med både huvud och axlar på kudden. loke läggs så, men när han vaknar så ligger han längre ner.

#2 tror på det du säger, sova på olika sidor. men man får ju palla upp med en kudde bakom så han inte rullar över.

Anmäl
2007-08-20 18:20 #4 av: Cattis

#3 Det jag tyckte var enklast att palla upp med var en fleecefilt som jag rullade ihop. Då kunde jag forma den precis som jag ville. Testa dig fram.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Anmäl
2007-08-21 00:28 #5 av: CBA

Vi köpte en kudde som är tryckavlastande som ska motverka platt skalle.

Den är bara någon cm tjock och får tillbaks sin riktiga tjocklek och form så fort trycket mot den försvinner.
Vi köpte även en madrass i likadant material att ha i hans vagga.

Anmäl
2007-08-21 02:03 #6 av: lisette

påminner väl om tempur då va?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.