Annons:
Etikett11-samlevnad
Läst 5785 ggr
Hannah0211
8/20/07, 11:25 PM

Ensamvårdnad.

Min mamma och pappa har nu sett till att mamma har ensamvårdnad över mig. Men vad är det för skillnad egenkligen på ensam och delad vårdnad?

Jag var gravid (gjorde abort) för killen ville inte ha barn och han ville inte betala för ett barn som han inte ville ha, men jag skulle väl kunnat ha ensamvårdnad fast han skulle väl ändå fått betala underhåll?

Annons:
AnnaLundin
8/20/07, 11:33 PM
#1

"Vårdnad" är väl egentligen rätten att fatta beslut som rör barnet, den som bestämmer över barnet och som har huvudansvaret för barnet. Vid gemensam vårdnad måste föräldrarna fatta i princip alla viktiga beslut om barnet gemensamt, t.ex om skolgång och sånt. Vid enskild vårdnad fattar vårdnadshavaren själv dessa beslut.

Det korta svaret på din andra fråga är att JA, pappan måste betala underhåll för barnet oavsett om det är gemensam eller enskild vårdnad, om inte föräldrarna bort ihop.

skruttan31
8/20/07, 11:54 PM
#2

Jag har själv ensam vårdnad av min son,, o haft sedan han var 5 månader,,  de som gäller med ensam vårnad är att JAG kan ALDRIG kräva att pappan ska träffa sin son,,  Men jag får ALDRIG neka honom umgänge om han inte blivit dömd til o hålla sig undan,,  Men de innebär dock INTE att pappan kan/ska bara dyka upp o säga när som att nu ska jag träffa barnet,,  utan de är viktigt o ha regelbundet i så fall,,

Men underhåll måste han betala ändå,,  så vidare han inte tex skulle adoptera barnet till mammans nya,,

Hannah0211
8/21/07, 12:49 AM
#3

Så om jag skulle råka bli med en kille som absolut inte vill ha barn, varför jag skriver råka är fall tex p-pillrena inte skulle funka eller något. Så måste han betala underhåll? Finns det inte på något annat sätt man kan lösa det? Nu har jag ABSOLUT inga planer på att det ska hända för jag tycker barnet ska vara önskat av båda , men OM det skulle så vill jag inte va med om en till abort :(

Elisabeth-J
8/21/07, 1:12 AM
#4

#3 Du tvingar honom inte till att betala underhåll, du ansöker om underhåll till försäkringskassan om du själv vill det. Annars kan man komma överens om den ekonomiska biten så det är valfritt.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Helleh
8/21/07, 1:59 AM
#5

Jag har ensam vårdnad om båda mina barn, men jag & min dotters pappa hade gemensam först. Men han blev helt olämplig & träffade henne inte pga psykisk sjukdom, så han skrev över vårdnaden på mig.

Min 4 mån gamla sons pappa ångrade sig tidigt i graviditeten efter massa velande & bråk, så honom har jag oxå ensam vårdnad över.Han har "flyttat" till annat land långt bort pga jobb,men han tror att han slipper undan underhåll & faderskap, men så fort han dyker upp i Sverige så blir han betalningsskyldig efter att faderskapet är utrett.

Jag vet att min pappa slapp betala underhåll för mig & min bror när vi var små pga att mamma inte ville ha några pengar av honom. Hon ville att han skulle ställa upp på oss & hjälpa till att ta hand om oss istället.

Hannah0211
8/21/07, 2:08 AM
#6

#4 Så om vi säger att jag skulle få barn med nån och han inte vill bli pappa, så kan jag ha ensamvårdnad och han behöver inte betala något underhåll?Och han behöver inte ha med barnet att göra? Och om jag förstått rätt så skulle jag inte i såfall kunna tvinga honom att träffa barnet men jag skulle samtidigt inte kunna hindra honom?

Annons:
Helleh
8/21/07, 2:16 AM
#7

Om du vill ha underhåll, så begär du  det av försäkringskassan, som skickar krav till pappan. Om han inte har inkomst så betalar försäkringskassan så länge & han får betala tillbaka till dom när han får inkomst. Om du inte vill ha underhåll, begär du inte det heller.

Man kan inte tvinga nån att träffa sitt barn, men heller inte neka utan "giltigt" skäl… Om du skulle bli gravid, pappan skulle vägra, du uppfostrar barnet själv , barnet vill träffa sin far som vägrar & så dyker pappan upp efter några år & vill träffa ert barn eller ha ert barn varannan vecka, så kan du inte neka honom det, om det inte innebär fara för barnets liv , hälsa eller utveckling…  Lite surt, men så är det dessvärre :/

lisette
8/21/07, 3:02 AM
#8

du behöver inte heller ange ngn som pappa till barnet om du inte ivll.

Hannah0211
8/21/07, 4:03 AM
#9

#8  Men vad jag har hört så kan det ställa till problem i framtiden om pappan skulle vilja ha kontakt med barnet eller vad det var?

AnnaLundin
8/21/07, 10:31 AM
#10

#8 Nja, det där är väl en sanning med modifikation, för jag tror att man får ganska hårt press på sig från socialen att leta reda på pappan. Om det så är att man presenterar fem alternativ till pappa så ser de till att alla dessa utreds om saken. De är liksom skyldiga att göra en faderskapsutredning. Och Vet du vem som är pappan så tror jag att du får VÄLDIGT svårt att hålla det hemligt.

Även för barnets skull bör barnet veta vem som är pappan.

Och även för mammans skull så är det i de allra flesta fallen bäst att ha en pappa! Dels för att det faktiskt ger ett ekonomiskt tillskott och dels för att pappan kanske är en jättebra pappa som gör vad han kan för att ta sin del av ansvaret. Det gör att mamman får en CHANS till eget liv, att göra NÅGOT annat än att bara vara mamma dygnet runt.

Det är måhända gulligt med en bäbis, men jag kan berätta att det är verkligen inte någon dans på rosor. Min man veckopendlade till jobb när vi fick vår första dotter, så jag levde som ensamstående mamma 5 dagar i veckan… Det var tufft, trots att vi hade ett barn som sov gott på nätterna…

Så, tänk inte ens tanken att pappan ska "slippa" sitt ansvar! Det är mitt bestämdaste råd till ALLA som sätter sig i den situationen, att bli oplanerat gravida!

Det bästa är att göra ALLT man kan för att skydda sig mot graviditet…

lisette
8/21/07, 5:10 PM
#11

#10 det är säkert så att de trycker på hårt, men jag tror att om du inte vill säga vem som är pappan så behöver du inte. det är ju upp till var och en. vill ma ninte ha med pappan att göra kan man ju säga att det var ett engångsligg. finns nog gott med sådana fall.

men det är klart det är viktigt för barnets skull att veta vem pappan är.

Linnda
8/21/07, 8:44 PM
#12

Självklart har ett barn rätt till att veta vem som är pappa!

Helleh
8/22/07, 8:46 AM
#13

Man får nog rätt svårt att få underhåll av försäkringskassan om man motarbetar faderskapsutredningen genom att inte säga vem pappan är. Men sen finns det fall där man inte vet alls vem som är pappan, pga att man haft sex med olika killar under samma ägglossningsperiod. Då blir det ju klurigare.

Annons:
Elisabeth-J
8/22/07, 9:28 AM
#14

#13 Man får inte något underhåll om det inte finns någon som är skriven som pappa.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

AnnaLundin
8/22/07, 3:51 PM
#15

13 Har man haft sex med flera killar under den aktuella perioden så får man nog snällt se till att alla dessa lämnar DNAprov…

Tror faktiskt inte att man slipper undan.

Helleh
8/23/07, 2:17 AM
#16

Finns dom som inte kommer ihåg namnet eller annan fakta om den de haft sex med.. Har en väninna som inte hittat pappan till ett av sina barn än..

Jag får underhåll trots att pappan till min son flyttade till annat land pga jobb innan vi fick reda på att jag var gravid & han vägrar  komma tillbaka,så här blir det ingen faderskapsutredning förrens han är tillbaka. Han har inte skrivit på några papper alls.

AnnaLundin
8/23/07, 2:31 AM
#17

#16 Visst kan det vara så att pappan verkligen ÄR okänd, men jag skulle ändå tro att det är svårt att "hitta på" att pappan är okänd om det är någon man vet vem det är…

Även om det nog finns en och annan nybliven mamma som insett sitt misstag att låta just den karln bli pappa, som gärna skulle låta bli att berätta vem pappan är…

MIRJAMI
12/10/07, 12:35 AM
#18

Min kompiss som råkade bli gravid när hon hade varit ute och festat och kom inte ihåg vem hon varit med var inte familjerätten glad på. De försökte med alla möjliga sätt att ta reda på vem pappan var och tyckte nog att min kompis hade varit oansvarig. Man måste ha en pappa på papperen i dagensläge säger de….barnensrättigheter. För så kunde man komma undan med att säga jag vet inte vem pappan är.

Jag hamnade i en svår situvation med min stora sons pappa. Han ville inte skriva på faderskapspapperet fast det var bevisatt att han var pappan. Han blev till slut tvungen att skriva på.

Efter ett tag fick jag ett brev från försäkringskassan där det stog att den delen som pappan skall betala ut av underhålsbidraget skall jag och pappan komma överens om. Ja…en fråga som kom up då var hur skall man komma överens med en som man inte vill prata med. Månaderna gick och jag fick inga pengar från pappan. Han kontaktade inte ens mig angående den delen som han skulle betala för pojken. Jag ringde försäkringskassan och förklarade hur det låg till. Efter många om och men fick jag dem att förstå att det bästa var att pojkens pappa skulle betala till dem först så får de sedan betala underhålsbidraget till mig.

Enligt papperna har jag ensam vårdnad på min son……skilnaden är på ensam och delad vårdnad då att när man har ensam vårdnad bestämmer man bla. viken skola barnet skall gå i, om barnet behöver att opereras att det är ok att genomföra den operationen, m.m.

Om man har delat vårdnad ska men kunna komma överens om alla sådanna saker som rör barnet.

White_Trash
12/10/07, 2:25 AM
#19

Ensam vårdnad i all ära, men en sak som vissa faktiskt missar när de ansöker om ensam vårdnad är vad det egentligen handlar om. Många mammor tror att de på så sätt ska bli av med pappan, men istället så slutar det med att pappan bara får rättigheter och inga skyldigheter. En förälder som inte har vårdnad har inga som helst skyldigheter att hjälpa till med barnet, eller ställa upp om problem tillstöter men har rättighet att träffa sitt barn och vårdnadshavaren måste fortfarande delge den andra föräldern all information som är av betydelse för att ett bra umgänge ska kunna äga rum. Dessutom, OM någonting händer med vårdnadshavaren och barnet måste placeras om, så hamnar barnet i första hand i fosterhem istället för hos den biologiska föräldern om inte gemensam vårdnad föreligger. Tragiskt men sant. Och saker kan hända.

Säger inte att gemensam vårdnad alltid är till det bästa, men där det finns en aktiv och bra far och mor så ser jag ingen anledning till att bara en förälder ska ha vårdnaden.

AnnaLundin
12/10/07, 9:27 AM
#20

Jag tvivlar på att det finns särskilt många separerade föräldrar där den ena har vårdnaden, i de fall det är väl fungerande föräldrar.

Det är ju när relationen mellan de separerade föräldrarna absolut ínte fungerar och/eller om den ena inte är kapabel att ta hand om barnen, som enskild vårdnad är överlägset. Det kan ju bli riktigt besvärligt om ena föräldern bestämmer sig för att motarbeta den andre, t.ex genom att vägra skriva på papper om dagisplats och sånt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: