Annons:
Etikett09-familjehem
Läst 2688 ggr
Gasoline
2007-08-03 14:47

Tvångsflyttat barn

En granne till mig äår tillsammans med en tjej som snart är 20 år, hon fick barn när hon var 19 år men vart av med barnet 4 dagar efter födseln. Vilka anledningar kan soc ha för att ta ifrån barnet ifrån sin mor, vid en sådan tidig ålder? Fick inget riktigt svar utav henne utan det lät msåhär "soc är bara dumma i huvudet"
Hon sa oxå att om hon flyttade in på ett gruppboende så skulle hon få ha ungen.

Någon som vet vilka anledningar man kan ha för att ta et så litet barn ifrån mamman?

Annons:
lisette
2007-08-03 16:34
#1

kan det inte ha med hennes beteende innan hon fick barn att göra? om hon har haft mycket problem själv osv så kanske de bedömmer henne okapabel till att ta hand om ett barn. ?

TacoBelle
2007-08-03 16:38
#2

Det kan vara droger, alkohol eller något sådant med i bilden.

Gasoline
2007-08-03 17:53
#3

Jo, jag tänkte på dessa saker men hon verkar inte andvända droger eller dricka onormalt mycket. Men en aning fjortis.

[Anna-N]
2007-08-03 22:19
#4

Föräldrarnas missbruk, psykisk sjukdom, misshandel, övergrepp eller stora brister i den dagliga omvårdnaden är några av orsakerna till att många barn tvångsomhändertas. Oftast har föräldrarna o socialen försökt komma överens om en bra lösning men går det inte så måste det ibland gå så långt att det sker en tvångsomhändertagande.

Pimu
2007-08-05 19:25
#5

De kan juh var mkt som spökar bakom historien .. bästa svaren skulle man juh få av soc. tror personligen på att hon inte var kababel till att ta hand om barnet på egen hand, för inte äns soc. kan juh bara ta ifrån ett barn från mamman utan anledning ..

Gasoline
2007-08-05 21:14
#6

#5 Nej, jag vet att det måste finnas en anledning och inte "för att soc är dumma i huvudet". Vilket till viss del stämmer men knappast ang de

Annons:
Pimu
2007-08-06 15:28
#7

De klart att de måste finnas en anledning, de finns de juh till allt ..

Jag vet några stycken som skulle kunna komma upp på tapeten som inte kan ta hand om sina barn, fast dom har fått klagimål av omgivningen att dom inte kan ta hand om sina barn, men ändå har dom hemma hos sig ..

Pomperipossa
2007-08-07 21:54
#8

Min väninnas styvdotter är ett utmärkt exempel. Hon är inte riktigt 100 och klarar inte av att sköta en kattunge. Hon har bott på anstalt fram tills hon blev myndig och efter det så fick hon problem med droger. När soc tog hennes barn vid födseln så var det en artikel om henne och hennes pojkvän (narkoman) för att det var sååå synd om dom….. Jag blev skitförbannad och skrev ett elakt brev till tidningen och frågade vad dom sysslade med. Tjejen har lika gärna kunnat lämna bebisen ensam hemma och dragit på krogen och inte funnit nåt fel i det…så pass illa är det..

Gasoline
2007-08-08 19:52
#9

Ja, det finns många väldigt dåliga föräldrar och ibland så tas FEL fall upp. Har tänkt på det här oxå, en unge kan födas in i vilken familj som hellst. Men ifall man ska adoptera en unge ska man ha allt! Räcker det inte med ett ungen får tak över huvudet, mat, kärlek osv? Borde inte det räcka? Medans det finns barn som föds in bland knarkare som knappt bryr sig alls?

Helleh
2007-08-11 14:08
#10

Hon kan ju vara lite "efter" oxå & därför ingen lämplig förälder? Efter är lite fel ordval, men jag tror du försår vad jag menar.Omogen kke är bättre ord.

Gasoline
2007-08-12 19:48
#11

#10 Jo, jag förstår =P Ja, omogen verkade hon iaf vara, så det kan ju vara de kanske

Kittentotts
2007-08-13 10:23
#12

Verkar som hon har en utvecklingsstörning, kan vara som min pojke som är 10år har typ, den syns knappt, då anser de inte henne mogen klara ett barn. I dessa fall kan en pappa med normal begåvning hjälpa till, men som ensam mamma utan stöd av föräldrar så kan man inte klara allt

MIRJAMI
2007-12-09 23:45
#13

Kan vara att hon har haft svårt att läsa av typ barnens signaler…inte varit tillräcklig mogen för att bli mamma. Haft någon form ut av missbruk m.m.

Att de ville ha henne på ett gruppboende kan ju var för att hon skulle få extra stöd i sin mammaroll för att hon kanske har någon form ut av handikapp.

Annons:
Faxlin
2007-12-10 06:00
#14

Socialtjänsten är alltid tvungen att jobba för att föräldrar och barn ska leva ihop i så stor mån som möjligt. Lagen om barns rättigheter och socialas skyldigheter i detta har förstärkts väldigt bara de senste åren. Så om socialtjänsten har tagit barnet finns det således säkerligen en riktigt allvarlig anledning.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Gasoline
2007-12-15 16:02
#15

#12 Ja, det kan ju så vara, för hon verkade inte spec mogen för sin ålder.

#13 Ja, det kan ju oxå vara möjligt..

Men nu va detta ett tag sedan, i sommras. Har inte träffat henne sedan jag skrev detta inlägg. Skumt va det ju iaf, men men. Jag är som de flesta männsikor, alldelles för mycket nyfiken..

Upp till toppen
Annons: