Annons:
Etikett28-om-barnifokus
Läst 1685 ggr
Sessan1
9/2/07, 9:42 PM

hur skulle ni göra i detta fallet??

Hej!

Jag var ut och gick idag på en liten promenad!

På väg hem så mötte jag en ca 7-9 åring som kom med en barn/sittvagn, med sin troligen lilla/e bror/syster som jag gissar inte var äldre än 10-12 månader gammal/ung.  Jag tycker det är oansvarigt av föräldrarna att låta sin 7-9 åring gå ut min sitt syskon. Tänk om det skulle hända ngt, hur skulle 7-9 åringen göra då? Ett barn kan ju inte hantera saker och ting i den åldern om det skulle hända ngn olycka.

Vad tycker  ni??

/Sessan1

Annons:
Elisabeth-J
9/2/07, 10:02 PM
#1

Det är en svår fråga då jag tycker att det beror på vart dom gick, om det var nära hemmet och så är det så individuellt hur pass mogna barnen är i den åldern. Själv fick jag min näst yngsta syster när jag var 10 år och jag var ute med henne varje dag och även mammas kompisars små bebisar var jag ute med och var barnvakt till korta stunder. Min syster var 10 år då jag fick barn så när hon var 10-11 år gick hon ut med honom barnvagnen i bostadsområdet, det har aldrig varit några problem.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Sessan1
9/2/07, 10:27 PM
#2

#1    iofs så har du rätt, men jag menar att barn kanske inte tänker på vad som kan hända om det t.ex kommer en moped i full fart eller ngt liknade. Detta hände på en gångbana iofs, så det var ju ingen  bilväg direkt. Häromkring så åker det mopeder i full fart ibland :(   Då kan man ju undra vad det skulle hända om det hände on olycka.  Dom ungdommar som åker moped häromkring är inte alltid så försiktiga av sig tyvärr :(   Jag skulle nog inte tillåta mina barn om jag hade småbarn vill säga (nu har jag inte det) att gå ut med sina småsyskon helt själva. Jag tycker det är oansvarigt!

AusaBausa
9/2/07, 10:34 PM
#3

hade inte vågat låta mina barn gå ut m varken småsyskon eller andra småbarn..men det beror ju på hur mogna o ansvarsfulla de är!

MaMaMade
9/2/07, 10:55 PM
#4

Det hänger nog på omgivningarna. Här hemma är flickorna ute ensamma o leker, fast vi håller ju koll på dem regelbundet ändå. Vi bor på landet efter en byväg där det ej är genomfart o "stora vägen" tar slut vid byn. Sonen gick emellan till kompisarna ensam när han var 3 år.

Sonen är äldst o har alltid varit mkt lillgammal o ansvarsfull. Han fixade frukost o mellis själv fr o m han började FSK-klass. Han var hemma ensam i några h efter skolan ett par ggr/v då vi åkt till stan för att handla, så länge han vet var vi är var/är det OK. Fördelen är att det alltid finns ngn hemma här på byn. Visst kan det hända saker men man måste ju lära sig ta ansvar också o han var mogen för det väldigt tidigt. Tar dock igen det nu när hormonerna börjat att svalla! ;)

Kanske den där killen/tjejen var likadan som min son? Fast inne i ett samhälle m högre trafikfrekvens…svårt att säga, kanske inte.

lisette
9/3/07, 11:48 AM
#5

beror helt o hållet på mognaden hos det barn som passar.

Pomperipossa
9/3/07, 12:06 PM
#6

Om det äldre barnet klarar av att ta ansvar så är det ju ingen fara… Min son (10 år)brukar vara ute och gå med lillasyster i vagnen. Visserligen bara strax ovanför huset. Brukar funka bra..

Annons:
Dezzan
9/12/07, 10:41 AM
#7

Jag skulle väl kolla upp om föräldrarna var i närheten om inte skulle jag fråga 7-9 åringen vart hans föräldrar var och att han inte borde gå ensam med en sån liten bäbis

Sessan1
9/13/07, 1:27 AM
#8

Det låter nog vettigt Dezzan. Häromkring åker det ofta mopeder i full fart. Alla 7-9 åringar kanske inte är beredda på att det kan komma ngn moped i full fart,  när dom är ute och går med sitt lilla syskon i vagn som är ca 10 -12 månader och då kanske bli påkörda eller ngt. Undrar då om dom kan hantera sådant? Vad tror ni? Dom kanske står där oxå och blir rädda.?

Dezzan
9/13/07, 9:20 AM
#9

Ja dom lär säkert bli chockade om något sånt skulle hända.
Barn har inget som helst trafikvett. Det om förhoppningsvis kan är att se sig för då dom går över en gata, men dom har inte den där uppfattningen om hur fort en bil närmar sig eller moped/cykel.
Det är väl först i 14 års ålder har jag för mig som det utvecklats klart.

Om han nu var ensam med en sån liten i vagnen så kan han ju bara få för sig att vända om utan att se sig för och någon kommer och kör in i honom, eller bara går ut på gatan med vagnen före för att se om det kommer någon bil. Barn tänker nog inte på att det är det första som sticker fram då dom ska korsa en väg.
Näe huvva får rysningar.
Framförallt att föräldrarna tillåter det med en sån liten.

kanin
9/13/07, 2:58 PM
#10

Jag håller med #6

Dezzan
9/13/07, 5:09 PM
#11

Jag skulle då aldrig släppa iväg mitt barn med en sån liten. En annan sak om man har koll på dom hela tiden

Sessan1
9/14/07, 1:52 AM
#12

#11 Håller med dig Dezzan, det skulle ALDRIG jag heller göra!

jag såg inte ens några andra vuxna i närheten där jag gick, ifall det skulle ha hänt ngt just då :(

angepangepuff
9/14/07, 11:39 AM
#13

Känner att det är så lätt att säga hur vi skulle agera i en viss situation. Si å så skulle jag aldrig göra osv. Sen sitter man där och har gjort precis det man inte skulle. Vi har ingen aning om vad som ligger bakom, vi utgår hela tiden ifrån oss själva som referensram.

Annons:
Elisabeth-J
9/14/07, 12:50 PM
#14

#13 Det har du så rätt i :) Hur många gåner sa man inte innan man skaffade barn t.e.x att si och så skulle jag aldrig göra men hur blev det? Jo det var mycket som man sa till sig själv att man aldrig skulle göra men det blev så ändå :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Upp till toppen
Annons: