Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1288 ggr
lisette
2007-09-18 02:29

annorlunda namn?

satt och tittade på filmen 300 igår. kom fram till att om vi får ytterligare en pojke någongång så ska han döpas till xerxes. är väldigt svag för udda namn, min sambo likaså.

 undrar lite hur lätt det är för barnen att uttala udda namn dock? med svåra stavningar osv.

någon som har erfarenhet?

Annons:
[mingdie]
2007-09-18 09:49
#1

Vad tror du att han kommer att kallas. Ofta är det väl så att om namnet blir svårt så får man ett smeknamn. Jag har inte hört det namnet men tror att det uttalas "serkes". Är det rätt?

Eddie

Elisabeth-J
2007-09-18 10:11
#2

Visst kan det bli svårt med uttalet i början eftersom barnen ska börja säga ks…. men det brukar ju alltid ordna sig, smeknamnet kanske blir serses eller sesse till att börja med :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

[Anna-N]
2007-09-18 10:21
#3

X brukar vara svårt för barn att uttala. Blir ofta "sch" - ljud som Alexander, Axel osv….

Linda
2007-09-18 11:39
#4

Mina barn Nova och Neo var några av de första i sverige med de namnen, båda betyder "NY" på latin.

lisette
2007-09-18 13:05
#5

#1 ja exakt så.

#3 min brorson som heter alexander sa sandor till sig själv i början då han inte kunde uttala x:et.

#4 har glömt att berätta för dig. i lokes babysim grupp finns en flicka som heter nova. och hennes bror heter neo. gissa om jag blev paff när jag hörde det? =)

Linda
2007-09-18 13:40
#6

#5 Men mina är äldre eller hur;)

-Så de är de som härmas;)

-Jo jag har faktist oxå sett at det är många som döper sina syskonpar till det. hi hi vad konstigt ig..

-Hälsa dem:)!

Annons:
Elisabeth-J
2007-09-18 19:33
#7

Jag har en son som heter Sammy, flera barn har kallat honom Bammu när dom har haft svårt med S :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

AusaBausa
2007-09-19 00:03
#8

vår äldsta heter ju felix o han hade rätt mkt problem m uttal när han var yngre så han hette först "DE" sen "DELIS" Sen "FELIS" och till slut "Felix"enlligt sig själv! gissa om vi ångra att vi tog ett namn m "x" i, även "F" kan ju va svårt o uttala…blir mga ggr ett"D"?

MaMaMade
2007-09-19 10:30
#9

Här har/har vi samma problem fast tvärtom m sonen. ;)

Han har ett spanskt dubbelnamn o det andra namnet är det bara vi som kan uttala rätt så alla kallade honom enbart det första. Det namnet är absolut ingen favorit hos mig så vi gav honom snabbt ett smeknamn o han föredrar det själv numer. Vi bad skolan att kalla honom för det o vill han fortfarande heta det när han blir 15 anmäler vi det som tilltalsnamn o så får han behålla sitt Colombianska namn som mellannamn.

Tror f ö att han själv skulle ha stora problem m att uttala sitt orginalnamn då han har talproblem.

lisette
2007-09-19 11:55
#10

så mao rekommenderas det itne att ge barnet ett alldeles för svårt namn?

Mia-
2007-09-19 20:52
#11

Mina Heter Liam Och Zack

AusaBausa
2007-09-20 00:43
#12

Precis ;-D

men samtidigt behöver det inte bli ngt problem…men man gör det kanske smidigare för dem om ifall…

Joel o Tindra är ju ngt enklare utan de svåraste bokstäverna..lärt av mina misstag… MEN de hade istället aldrig ngr problem m tale t ;-D ALLRA minst Tindra, hon har verkligen talets gåva…pratade bra, tidigt o MYCKET!!!

Upp till toppen
Annons: