Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2137 ggr
Elisabeth-J
9/13/07, 1:51 PM

Inskolning

Daghem och förskolor har ju olika sätt på hur inskolningen ska vara. Hur upplevde ni inskolningen och hur lång tid pågick den?

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Annons:
MaMaMade
9/13/07, 2:20 PM
#1

Skolan hade planerat att Mellis skulle göra 4 inskolningsdagar v 1 o efter det skulle vi se hur det gick. Vi följde m henne första dagen på ett besök a 1 h. Nästa dag var jag o Mellis där i ca 2 h. Nästnästa dag körde vi 4 h o jag gick o handlade en stund. På fredagen var hon där ensam i 4 h (jag hälsade på syrran som bor bredvid FSK) o det gick bara bra så sedan körde vi på.

Det var således inga problem men hon är en mkt social o kontaktsökande liten person så för henne passar FSK som hand i handske. Kanske det underlättade det när hon visste om att hon bara skulle vara där 2 dagar/v o att vi är hemma o skjutsar dit henne för hennes skull, så hon får träffa kompisar. Vem vet.

Nu ser vi fram emot att Minstan ska fylla 4 (el att det går igenom för 3 åringar) så att vi blir av m henne 2 dagar/v också. Hon är *mkt* aktiv, gillar fart o fläkt o har börjat att surra lika mkt som storasyster…*hjälp*! :)

Annette
9/13/07, 5:35 PM
#2

Inskolningen på dagis var två veckor.

AnnaLundin
9/13/07, 5:51 PM
#3

På tal om det…

Mina barn går ju inte på dagis och har aldrig gjort. Jag funderar bara på om ifall de kommer behöva inskolning när de börjar förskoleklassen eller om man då anser att de är stora nog att klara av det ändå?

Jag måste nog ta tag i det där med skoleriet nu, känner jag. Det är dags för "ettan" att börja nästa höst.

Annette
9/13/07, 6:43 PM
#4

Hos oss finns ju något som heter Pandagruppen. Det är en grupp för de blivande skolbarnen som börjar redan hösten före och håller alltså på två terminer. De träffas en gång i veckan och hinner på så sätt lära känna varann innan skolstarten. Lokalen de träffas i är på skolan, så de hinner även vänja sig vid miljön. Provätning i matsalen ingår också. De får träffa sin lärare och sin fadder. Detta fungerar väldigt bra.

På fritids däremot, har det varit en kortare inskolning på ca en vecka.

AnnaLundin
9/13/07, 6:54 PM
#5

#4 Aha, det har jag aldrig hört talas om men det var ju en smart idé! Jag ska nog, som sagt, ta tag i detta med skoleriet nu…

[Sajberlena]
9/13/07, 8:39 PM
#6

Inskolning på dagis i två veckor, men med lite modifiering beroende på hur bra det går.

I min gamla hemstad Karlskrona var det två veckor basta!

Annons:
melia
9/13/07, 10:49 PM
#7

Hej hej :)

jag håller precis som bäst på att skola in min lilla ettåring :) vi är inne på hmm vad kan det vara 4:e veckan nu :) men det beror mest på att hon inte kan äta än, så hon kan ju bara gå där korta stunder, och jag fick skjuta upp arbetet en månad till för att göra en låååång inskolning. Förutom matproblemet så går det jätte bra för henne att vara där Glad det är en helt underbar personal också och mina andra barn går/har gått på samma dagis med så det känns jätte bra! Men nu är det snart dags för mig att börja jobba, 1 okt.. känns jätte jobbigt för mig, men det kommer säkert gå bra.. blir mest jobbigt att få träffa henne så korta stunder varje dag när hon är så liten Gråter

angepangepuff
9/14/07, 10:34 AM
#8

Jag har skolat in våra barn på två ställen. Hur det går till beror nog mycket på vilken förskola det är, men även på personalen och på barnen. På det första stället skolade vi in vår dotter i en vecka.Efter två dagar skulle vi smyga ut till fikarummet så att hon fick vara själv en stund. Jag ville dock berätta för henne var vi skulle gå och inte bara "försvinna". Detta ansåg personalen inte vara någon bra idé, men vi sa till dottern var vi skulle ändå. Näst sista dagen fick hon vara där helt själv. Det gick jättebra, men jag tyckte att det var svårt att lämna mitt barn i händerna på främmande människor, då vi levt i symbios i över ett år. På den andra förskolan skolade vi in vår son i två veckor. Han var otroligt ledsen när vi lämnade honom. Han var ledsen i ett halvår. Personalen berättade detta för oss och sa att de inte varit med om ett barn som även var ledset efter att föräldrarna gått och även längre fram under dagen. Jag uppskattade dock att de var ärliga. Men det var tungt och hjärtslitande. Viktigt kan nog vara att försöka visa ett yttre lugn för barnen, men det känner ju oss utan och innan. Är mamma/pappa ledsen känner barnet det på sig trots fasaden.

MaMaMade
9/14/07, 9:11 PM
#9

Man känner ju ofta sitt barn bäst själv. Som adoptivförälder har man ju hela tiden i bakhuvudet att ens barn redan har upplevt 2-3 separationer o man vill ju inte göra det värre för barnet.

Linnda
9/16/07, 6:59 PM
#10

På vårat dagis har det varit två veckors inskolning.

AusaBausa
9/16/07, 9:58 PM
#11

Daghem och förskola är för mig samma sak! Daghem det gamla namnet på just förskola;-D

På vår förskola har vi en inskolning på 2 veckor. MEN skulle det inte funka då så har man självklart tid för längre inskolning.

Vi kör inte m den taktiken att smita ifrån barnen utan här tar man ett riktigt farväl o sen blir de ledsna får personalen ta det! Aldrig gå tillbaka eller stanna lite till för att de blir ledsna…det gynnar inte barnen…de blir ju lika ledsna nästa gång o osäkra på när man ska gå eller ej!

När barnen här börjar skolan även förskoleklass så har man inte ngn inskolning så som fsk har. Utan läraren kommer först o hälsarpå barnen på fsk sedan kommar barnen t skolan ngr gånger på våren och sen börjar de skolan på hösten som alla andra… mamma eller pappa är kanske m första dagen!

Pomperipossa
9/17/07, 3:25 PM
#12

Skulle ha 2 veckor på oss men det var klart efter en. Dottern har inga problem med nya människor utan tyckte det bara var jättekul att börja på dagis. Mamma och pappa var helt ointressanta. Andra dagen gick vi och drack kaffe (sa givetvis till innan just för att hon inte skulle fundera vart vi var) Funkade lysande och grät när vi hämtade henne och sa att vi skulle hem..:)

Upp till toppen
Annons: