Annons:
Etikett08-nybliven-förälder
Läst 1880 ggr
[Sajberlena]
10/3/07, 12:57 PM

Förberedd; mycket eller lite?

Hur väl förberedde ni er när ni fick barn? Jag menar, med prylar och kläder och sånt. Och hur olika var det mellan barnen?

En del möblerar hela barnkammaren och lägger kläderna i byrålådorna så att allt är klart när barnet kommer, andra väntar till man kommer hem och en del gör det medan man är kvar på BB.

Med vårt första barn köptes allting in nytt men låg kvar i affären till allt var klart. Maken hämtade allt och gjorde iordning medan jag låg på BB.

Andra barnet var ingenting förberett. Han kom två veckor före utsatt tid, så dagen efter födelsen stannade vi på väg hem från BB på Maxi och köpte blöjor och allt sånt. Vi brukar skoja om att hans första kontakt med yttervärlden var Maxi, och att det är därför han avskyr att åka med och handla… Men vi hade ju en hel del kvar sedan nr 1, så det var snabbt fixat när vi väl kom hem.

Tredje barnet var jättelugnt, nu hade vi ju massor av grejer kvar sedan de två första och tvättade och gjorde iordning allt men lät det ligga i förrådet till vi kom hem ändå.

Annons:
Elisabeth-J
10/3/07, 1:38 PM
#1

Jag har förberett med alla mina 3 barn. Kläder i byrån, barnvagn inhandlad och sängen monterad. Även filtar, salvor, m.m. har inhandlats. Allt har funnits färdigt när jag har kommit hem med barnet.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

AnnaLundin
10/3/07, 2:23 PM
#2

Jag är nog nånstans mitt emellan. Hade väl inte förberett särskilt jättemycket till något av barnen, men barnvagnen fanns här hemma när ettan kom och ett lass med begagnade bäbiskläder + några enstaka nya. Jag har haft mycket begagnat till dem medan de var små.

Till tvåan och trean fanns allt redan.

(och jag har det mesta kvar sparat - hamster….)

lisette
10/3/07, 3:15 PM
#3

faktiskt inte så mkt till loke. visst, vagnen stod hemma, vaggan med. men inte mer än så.

kläderna låg kvar i lådorna, hade plockat upp det som var neutralt bara.

tycker inte om att fixa och dona för mkt innan om ngt skulle hända.

Pernilla
10/3/07, 3:39 PM
#4

Hmmm… här förbereds det rätt väl ska jag säga. Vagnen är redan inköpt - hade tur och hittade utgående modell prisnedsatt - och kläder och lakan tvättas i detta nu. Säng är kvar att köpa, och salvor och sådant där som jag inte riktigt vet att man behöver ännu… men det är ju tio veckor kvar. Så vi hinner nog… Jag tänker nog också att allt ska vara klart när jag kommer hem. Vem orkar gå ut och köpa amningsbehå nyförlöst? Nää, går nåt åt pipan är det hemskt ändå, och gör det det inte är det bra skönt att det är klart.

lisette
10/3/07, 3:42 PM
#5

#4 det fick min sambo göra. köpa en bh alltså. =)

Andy
10/3/07, 4:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Första barnet var inget förberett, förutom att vagnen var beställd. Kevin kom desutom 2v förtidigt så vi hade inget hemma! Sambon var ute o handlade med de nyblivna mormor o farmor i babyaffären….det hade jag gärna velat sett…..

När Leo kom till världen hade vi ju allt, förutom lite smågrejor som vi handlade på apoteket innan vi åkte hem.

Bilden, storebror byter blöja på lillebror i smyg!

Annons:
[Anna-N]
10/3/07, 5:58 PM
#7

#5: Hehe, det gjorde min också. :-)

Jag packade BB-väskan två dagar innan det var dags att åka. Vagnen var beställd men stod kvar i affären ( den hämtade min sambo dagen efter). Spjälsäng och alla andra tillbehör var hemma, men inte bäddat sängen. Hade tvättat alla kläder och lagt dem i byrån samt plockat med babykläder i BB- väskan.

Blöjor och småsaker var inköpta samt babyskyddet som vi tog in till BB när det var dags att åka hem. Hade förberett allt men inte plockat fram så mkt ifall det skulle gått på tok.

Kan bara säga att man dock köpte allt för mkt kläder i småstorlek, mer än hälften har jag lagt undan nu  - oanvänt.

MaMaMade
10/4/07, 10:36 AM
#8

Vi fick ju som sagt lite extra tid på oss att ordna m saker o ting…sisådär 4 år fr o m att vi anmält oss för adoptionsutredning. :)

Nu vet man ju inte vad man får…även om man fått ett åldersmedgivande från socialen så kommer det inte alltid att stämma. Vi hade 0 till ej fyllda 2 år. Det blev sedan uppskrivet i Colombia till ej fyllda 3 år. Vi kunde således inte köpa varken vagn el kläder då vi kunde få vad som helst mellan nyfödd o 3 år. :)

Spjälsäng hade jag iaf gjort iordning för den kan man ju använda länge. Ett rum fanns tomt som väntade på barnbesked. När det sedan kom köpte vi en sittvagn men kläder vågade jag inte köpa…hade noll koll på vad som skulle kunna passa, så det köpte vi i Colombia. Väskan packades dagarna efter att barnbeskedet kommit. Alla retade mig för det för det tar ju oftast ngn tid innan man får åka iväg för hämtning. Men vi hade tur el hur man ska se det. Socialnämnden var inte fulltalig pga semestrar  men det året hade det fastslagits att de måste kalla in tillräckligt m folk för att kunna klubba ett adoptionsgodkännande. Så vi hade alla papper klara o tillbaka i Colombia inom ett par v.

Onsdag em 2 v efter barnbesked ringde telefonen när jag var i Umeå o handlade. Det var vår adoporganisation som sa att Colombia hade faxat dem. Socialchefen i sonens hemstad skulle ha 4 v semester o undrade om vi vill vänta tills hon kom tillbaka el om vi kunde vara där efter helgen så skulle vi göra bort adoptionen innan hon gick på semester. *"Vi kommer*! Så Guben fixade flygbiljetter från jobbet samma em o på fredagafton åkte vi iväg…så inom adoptionsvärlden var det en snabbförlossning. :)

[Sajberlena]
10/4/07, 11:43 AM
#9

#8

Tycks fungera ungefär som "vanliga" förlossningar då! Man vet aldrig, och plötsligt händer det! Jag åkte till BB på lunchen för att kolla varför det läckte fostervatten. Datorn och radion lämnade jag på, låste inte ens. Men inte fanken kom jag tillbaka inte. Fast man brukar ju kunna förvänta sig nyfödda bebisar i alla fall… Glad

Vad blev det?

MaMaMade
10/4/07, 5:06 PM
#10

Det är ju lite olika mellan olika länder. Första barnet tog vi genom ICBF, dvs den colombianska motsvarigheten till vår familjerätt, så vi visste ganska säkert att vi inte skulle få en nyfödd. Det är mer omhändertagningar där jämfört m de privata barnhemmen som många ggr även driver kvinnokliniker.

Sonen var 1 år o 9 mån enligt papperen men vi insåg rätt så snabbt att han nog var äldre…nu gissar vi på ca 1 år äldre.

Flickorna kommer från Kina o där är pappersgången väldigt strikt o de (har iaf) ett tidsmål som de går ut med. Amerikanarna är duktiga på att ta reda på saker o ting så håller man sig på en sk månadslista på internet kan man hålla bra koll på var man ligger i hanteringen.

Vi hade medgivande 0-2 år m Mellis o hon var 1 år o 1 v när vi fick henne. Då hade vi fått gå "över tiden" pga SARS. Vi borde ha fått BB senast i april, visste att några BB hade börjat ramla in i amerika i april så vi väntade oss att få i maj. Så kom den obligatoriska lediga v första v i maj i Kina o *alla* sa att BB skulle komma efter den. Istället fick vi ett brev från vår adoptionsorg som berättade att Kina beslutat hålla inne alla BB tills de fått lite hum om varthän det barkade m SARS. Gissa om det var ett slag i ansiktet! :( BB kom den 9 juni  istället, tack o lov bara en månad senare o vi reste ner sista v i auguste. Började m 5 dagars semester för att se på lite historia o kultur i Beijing o sedan flög vi ner o fick Mellis i Sichuan första v i sept.

Med Minstan hade vi också medgivande 0-2 år o hon var 14 mån när jag hämtade henne. Den ggn fick vi vänta i 13 mån tror jag, från det att vi skickade papperen till Kina o fick barnbesked. Sedan tog det 1½ mån innan jag fick åka.

 Du hann aldrig bli nervös den ggn alltså? ;)

Mia-
10/6/07, 4:25 PM
#11

Jag köpte nästan ingenting (bra vagnen) förän sista veckorna. Trodde att det kanska skulle hända något om jag tog det för givet och köpte en massa saker i förväg……

magma
10/6/07, 10:47 PM
#12

Första gången vi väntade barn så förberedde jag en hel del i förväg- köpte kläder etc. Sedan när vi då miste vår pojke i v20, så kändes det enbart som en bra sak att ha dessa kläder och prylar hemma. För mig var det som en bekräftelse- jag hade varit gravid, jag hade väntat ett barn och fött detta barn under en sex timmar lång förlossning. Kläderna, mjukdjuren etc blev som ett fysiskt minne, något som gav mig "rätt" att synliggöra det vi varit med om, det gav mig möjligheten att ha något påtagligt att vara nära när inte min son fanns där.

Linnda
10/10/07, 9:15 PM
#13

#11 Jag gjorde som du, vagnen köpte jag en vecka innan inget annat

Annons:
[Sajberlena]
10/11/07, 3:47 PM
#14

#12

Så har jag aldrig tänkt på saken, att det faktiskt kan vara en positiv sak att ha sakerna hemma. Man ser bara tragiken av att behöva rensa undan… Bra att få höra!

magma
10/12/07, 12:12 AM
#15

#14: Tack för de orden. Nu i november skulle han ha blivit sex år, så för tillfället är det en smått jobbig tid som närmar sig.

Upp till toppen
Annons: