Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 2788 ggr
AnnaLundin
8/11/07, 12:20 AM

välja skola

Det är fortfarande ett år kvar tills min äldsta dotter ska börja i förskoleklass. Men jag har väl egentligen redan nu rätt bra koll på vilken skola jag vill att hon ska hamna i. För man har ju rätt att välja skola och vi bor dessutom mitt emellan två skolor, så efter vad jag har förstått så kan jag välja fritt mellan dessa två - en B-skola på landet och en "vanlig" skola inne i tätorten.

Jag tror nämligen att den lilla skolan på landet har några fördelar

  • Mindre klasser = lärarna hinner SE alla barnen mer än när klasserna är större
  • Geografiska läget = eftersom skolan ligger på landet, där ingen naturlig träffpunkt finns, så tror jag att man kan fördröja vissa saker när barnen blir lite större. Det blir inga naturliga tillfällen att hänga kvar på stan efter skolan.
  • Jag har fått för mig att man i B-skolesystemet kanske har ännu större vana av att göra individanpassade planer för lärandet. För de har ju alltid haft två klasser parallellt. Min dotter läser och räknar för glatta livet redan nu och det vore ju trist om hon hamnar hos nån trög lärare som ska tvinga in henne i nån mall - för jag tror att såna lärare kan hänga kvar i systemet, även om man officiellt gått ifrån detta.

Vår dotter har inte gått på dagis, så för henne blir nog året i förskoleklassen snarast en social skolning, men jag tror inte det blir några stora problem.

Att hon inte gått på dagis och dessutom bor på landet betyder att hon inte har några kompisar från något av områdena och därför inte är "bunden" till någon av skolorna av detta skäl.

jag har för avsikt att besöka den skola som känns mest aktuell, för att kolla läget, om den är så bra som jag hoppas… Det är inte aktuellt riktigt än, men det är nog bra om man kan kolla upp detta förhållandevis tidigt.

Någon som har några synpunkter på detta? Några tips om vad man ska titta efter? Annat?

Annons:
Annette
8/11/07, 1:15 AM
#1

Tröga lärare kan lika gärna finnas i skolan på landet.

Vi valde den skola som ligger på gatan där vi bor. Ser ingen anledning till något annat.

AnnaLundin
8/11/07, 1:27 AM
#2

#1 DET kan jag förstå. VI har 7 km till skolan, oavsett vilken vi väljer, bor mitt emellan… Och lika smal och liten väg att cykla på om det skulle vara aktuellt… (fast till landsortskolan skulle jag kunna köra och hämta med häst o vagn Oskyldig, det går nog inte inne i stan)

Ja, visst kan det finnas tröga lärare på landet också… Absolut! Det är bland annat därför jag har för avsikt att besöka skolan ifråga, men alla jag har pratat med som haft barn där har varit jättenöjda…

TacoBelle
8/11/07, 1:31 AM
#3

Jag har nyligen valt skola för min dotter börjar till hösten.

Vi har här tre skolor man får välja mellan. Den ena valde jag bort för det var en Montessori och den låg rätt långt bort.

Av de två skolorna som blev kvar valde jag den skolan som hade minst klass, minst skola med minst antal elever sammanlagt, bra lokaler, trevliga fröknar, bäst rykte i byn, mindre stök och bråk, högre betyg i medel på eleverna jämfört med den andra skolan, där flest av hennes dagiskompisar ska gå och att det är flera barn här i området som ska gå i samma klass, och så måningom kanske dom kan ha följe till skolan.

Enda minuset med den skolan är väl att den också ligger väldigt långt bort så det lär dröja många år innan dottern själv kan börja ta sig till skolan. Dessutom (även om var okej) skulle lokalerna behövas renoveras, fräschas upp och nya möbler och leksaker inhandlas.

lisette
8/11/07, 2:17 AM
#4

jag hade nog valt skolan på landet till mina barn. de är ute i naturen på ett helt annat sätt än de kan vara i tätorten.

[Anna-N]
8/11/07, 10:17 AM
#5

Här har vi inget val- det finns bara en skola inom vårat område. Det är dock på landet och vi har ca 5 km dit. Det är förskola, fritids och låg-/mellanstadie i samma byggnad.

Ska barnen gå tex. Montessori så får vi åka 3,5 mil o det är inget alternativ för oss. Men, men det hinner gå många tåg innan det är aktuellt med skola för våran lille.Flört

[mingdie]
8/11/07, 10:35 AM
#6

Om du inte har så besök dom olika skolorna. Prata med lärare och elever. Titta på barnen när dom har rast osv. Det kommer att ge dig en känsla för hur dom olika skolorna är. Prata också med andra föräldrar som har barn i dom olika skolorna.

Eddie

Annons:
[Ponny]
8/12/07, 5:25 AM
#7

Har haft barn i skolan i 9 år och nu ska minstingen börja.

Har valt en skola 4 mil bort, måste bussas och vi får stå för den kostnaden själva.

Varför???

Den enda skolan som finns inom avstånd är för dålig, Har kommunens sämsta medelbetyg på avgångsklasserna, har haft i alla år. Min älsta gick där i 7 år. Att lära i egen takt innebar att man fick lära så långsamt man vill men inte hinna före dom andra. Ingen får sticka upp och vara bättre än någon annan bra studieresultat mobbas.

I den skola vi valt uppskattas en bra prestation av alla. både lärare och elever. All personal har rätt kompetens och har adekvatutbildning. Stora resurser läggs på resurstid även för svaga elever.  Nära och tätkontakt med hemmet, Inriktning hälsa och friluftsliv. Mina älsta har gått där två år och stortrivs trots längre resväg, därför får även minstingen börja där  trots oron för resvägen, storebror är ju med på vägen dit i alla fall.Det mesta av detta saknas tyvärr i den skola vi har valt bort.

Vad är då viktigt för mig när jag väljer skola: Kompetent personal, resurser, inriktning, god utbildning, förmågan att skapa studielust och motivera eleven, att alla elever blir uppmärksammade och får den tid som behövs. Tät kontakt med mentor och lärare.

AusaBausa
8/12/07, 11:38 AM
#8

Har mina barn på en skola som är helt underbar! Den ligger på landet o har ca 50 elever i klasserna 0-6 och i 7:an åker de till en skola m barn från 0-9 i klasser. Är så tacksam att slippa sätta mina barn på den skolan från början. Tror att de hinner hitta mkt av sig själva i en liten skola innan de ska upp t den stora skolan där det finns så mkt som påverkar en t det negativa tyvärr i allafalla i denna skola.

Det negativa m en liten skola är att den är mer sårbar, färre lärare pga färre elever. Kanske inte lärare för slöjd o dyl. vilket innebär att man får åka t annan skola för detta= mer tid på vägarna…samt att den kanske som vår ständigt har varit på tapeten när ngn skola ska läggas ner…=alltid ett orosmoment iallafall för lärare o föräldrar samt även för barnen som läser av de vuxnas oro.

Att titta på:

-har man alla ämnen i denna skola? om inte finns det bälte i bussarna (inte självklart, vi har fått kämpa för våra!)

-är skolan nedläggningshotad?

-vart kommer maten ifrån (mindre skolor får mat fr annan skola alt storkök, hur långt har den åkt)

-hur ser deras verksamhetsplan ut? vad har de för mål för enskilda barn o gruppen? Bra o ha att jämföra m om du åker t fler skolor

-åk dit när barnen är där…prata med dem o få en egen bild av hur det funkar mellan barn o lärare.

Skulle aldrig byta bort vår skola mot ngn annan. Finns ingen bättre/min åsikt;-D samt att lärarn ser alla o tar var på allas egenskaper! Lärarna är väldigt engagerade o vi har en bra sammanhållning mellan föräldrar o personal och barn!

Lycka till i ditt sökande efter en bra skola! Det är kanon o vara så engagerad och det är så viktigt!

Vi har inte så mga val av skolor utan detta är vår närmsta skola så vi har haft en grym tur bara utan sökande..dock hade vi koll på skolan innan barnen började där! Litet område =alla vet allt;-)

CBA
8/12/07, 11:50 PM
#9

Vi valde en liten byskola till våran son trots att vi bor inne i "stan". Han har ca 9 km till skolan och jag kör honom dit varje morgon och när jag börjat jobba igen kommer han gå på fritids som oxå ligger där.

Vi valde den skolan därför att den är liten, lugnare, engagerade lärare föräldrar och rektor, nära till naturen som de nyttjar mycket, alla eleverna syns och får sin tid med lärarna och alla känner alla i stort sett.
Det är en stark och sammansvetsad lärarkår i den här skolan.

Våran närmsta skola hade varit endast 5 minuters gångväg MEN den skolan har ett fruktansvärt hårt klimat redan i lågstadiets skola,med upp till 30 barn i varje klass (min son har 16 st i sin klass).
På högstadiet som ligger ett stenkast ytterligare lite längre bort blir patrulerat av polis med jämna mellanrum pga klimatet bland eleverna.

När min son börjar i 6:an (de går från 6-års till 5:an i hans skola) får han börja i en annan skola som även den är liten men som ligger mer centralt.

Jag tycker det är jätte bra att man i dagens läge har möjligheten att välja skola till sina barn och man är inte tvungen att ta den som ligger närmast hemadressen, även fast kommunen försökte ändra oss.

Enda nackdelen dock med hans skola är att de inte har en egen gympa sal så de får åka buss till en skola i grannkommunen, men barnen ser det mest som ett äventyr då det är stora fina bussar de får åka med + att de blir borta i stort sett halva dagen.

Nä vi kunde inte ha valt bättre…därför känns det så svårt nu när det förhoppningsvis blir dags för flytt och vi inte är helt säkra på om vi vill bo kvar i kommunen.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

bubbelbubbel
8/20/07, 6:27 PM
#10

tacobelle, jag blev nyfiken nu, varför välja bort montessori ?

i min klass mellan 1-5an så var vi tre personer :D

MaMaMade
8/20/07, 7:33 PM
#11

Vi bor i en liten by i en mindre kommun men barnen här går i grannkommunens skola i grannbyn 8 km bort. Det är helt OK, då barnen annars skulle behöva åka 3mil enkel väg m skoltaxi. Vår kommun köper låg- o mellanstadieplatser av grannkommunen o sedan köper grannk. högstadieplatser av vår kommun.

Vår skola är liten o 2 klasser delar klassrum upp till sexan, sedan börjar de sjuan inne i "stora samhället" 3 mil bort. Fördelen är att man har koll på nästan alla de andra barnen o deras familjer…blir det ngt strul stoppas det redan i lindan sas. Vi har relativt unga o *mkt* engagerade lärare + en suverän mattant o vaktmästare. Vaktis kör dessutom skoltaxin till o från småbyarna runtomkring "storbyn". Han ser också till att alltid ha utejobb på rasterna så han kan ses som en extra rastvakt.

Fråga hur de ställer sig till individuell studietakt. Min son är väldigt duktig i matte o har fått pyssla m annat som han behöver träna på när matteuppgifterna tagit slut. Det har sporrat honom ännu mer då han sluppit göra en del läxor hemma istället.

Tyvärr är skolan nedläggningshotad, det blir bara 40-talet barn till hösten men det verkar, ta i trä, som om den får vara kvar. Nedgången håller i 2 år men sedan ökar barnantalet igen.

Fördelen m att barnen får gå inne i stora samhället är att de där får tillgång till regelbunden simträning, stor fin träningshall + ishall samt musikskola. Skolan där är relativt ny o enligt bekanta är lärarna jättebra. Enda nackdelen är avståndet.

Gör ett studiebesök. Fråga om individuella studier, utelektioner (våra har varit ute jättemkt), finns möjlighet till musikskola, gympan; simträning…guld värd när man bor långt ifrån simhall själv o jobbar kvällar. Intervjua andra föräldrar, finns det ngn Hem o skola-förening o hur aktiv är den?

Tja, du har redan fått så bra råd…lycka till!

Ove-D
5/5/08, 12:08 AM
#12

Jag tycker också att du ska göra studiebesök.

Jag kan jämföra lite med min lillpojk som nu är 7,5 år. Han har bytt skola.

1. Stor skola med både låg- och mellanstadie och förskoleklass på "landet". Ganska stor klass, en lärare. UNDERBAR engagerad och positiv personal särskilt på resterna!!! Väldigt bra koncentration på lektionerna. Barnen trivdes både inne och ute. Alla barnen respekterade regler och varandra och umgicks och spelade spel på skolgården och klättrade i träd.

2. Liten skola i "förort". Liten klass med 15 barn (2 fröknar plus ev resurs). Hm… Tjatig och gnatig (negativ) personal, min son trivs inte 100% varken på lektionerna eller rasterna ute. Har problem med koncentrationen, särskilt i Matte som var han favoritämne i gamla skolan. Hoppas att få dåligt väder så han kan sitta inne på rasterna. Har inga riktiga "bästisar" som i gamla skolan.

Behöver jag säga vilken skola jag tyckte var bäst? Men eftersom jag flyttade 7 mil så var det inte ett alternativ att låta honom gå kvar i gamla skolan.

Håller med #7 "förmågan att skapa studielust och motivera eleven, att alla elever blir uppmärksammade och får den tid som behövs." Utan motivation och engagemang kommer inte eleven framåt oavsett vad läraren har för utbildning…

Håller även med #8 "-åk dit när barnen är där…prata med dem o få en egen bild av hur det funkar mellan barn o lärare." Se om barnen är glada och livfulla!! Men också om PERSONALEN är MED och leker ute elelr om de står i en klunga på skolgården och bara pratar med varandra.

AnnaLundin
5/5/08, 2:17 AM
#13

Skolvalet är klart i mitt fall, det blir landsbygdsskolan, jag hittade inte något enda skäl att välja skolan i stan…

För att reflektera över AusaBausas frågeställningar.

  • Alla ämnen? - Allt utom slöjd, tror jag.
    Vad gäller skolbussar till slöjdsalar så är det nog ett par år framåt i tiden och jag är rätt bra på att strida - det är dessutom tydligen ny upphandling av skolskjutsar till 2009…
  • Nedläggningshot? Det har diskuterats om flytt av mellanstadiet in till stan nu under våren, men beslut är fattat att inte röra landsbygdsskolorna. Sen känns det faktum att min dotters klass blir den största på skolan på mååånga år som en viss garanti att skolan ska kunna leva kvar.
  • Skolmaten? Lagas på plats i ett nyrenoverat kök! Kommunens kostchef (en av mina gamla kompisar) jobbar dessutom på att maten till pensionärerna i den delen av kommunen också ska kunna lagas på skolan för aatt dels slippa transporteras så långt och för att få ett ännu bättre utnyttjande av ett befintligt och nyrenoverat kök…

Vi var på information på skolan häromdagen och det kändes helt okej. Dessutom ska jag ta med barnen dit och träffa de blivande klasskamraterna som finns hos dagmammorna i byn där - för dessa brukar nämligen träffas på skolans fritids-avdelning och pyssla, tillsammans med den lärare som kommer ha förskoleklassen för min dotter.

Det känns som att det kan bli bra.

Annons:
Lorita
5/6/08, 8:29 AM
#14

#0 man har rätt till en skola, dom andra får man välja i mån av plats. Det är alltså inte självkart att få plats i den skola man vill även om den är kommunal.

#12 varför flyttar du inte honom till Kärna (friskola)? Där går min pojke och tösen har gått där, max 16 elever i varje kalass och jättebra lärare, bättre kan det inte bli.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




AusaBausa
5/6/08, 9:50 AM
#15

#13 det låter ju kanon!

Hade ett uttalande från ngn från barn och utb om att landsbyggdsskolans elever hade mindre kunskaper men efter att ngn gjort en undersökning angående hans uttalande så visdade det sig vara precis tvärt om;-D som om inte vi visste det..hihi! Trots att vi inte sitter på hans höga stolar m massor av pengar i fickan,grrr.. Hoppas nu att alla andra inom kommunen får honom på andra tankarså inte våra fina byaskolor försvinner..bättre o skicka ut stadsbarnen till dem skolorna än att våra ska in t stan(samma sträcka eller???).

AnnaLundin
5/6/08, 10:55 AM
#16

#14 - i mitt fall är skolledningen på den skola jag valt bara glada för att jag vill hjälpa till och höja elevantalet på skolan ifråga.

Vi kommer ju dessutom - om skolan visar sig så bra som jag hoppas - att sätta två yngre syskon där också.

Nehalia
8/28/08, 10:37 PM
#17

Alltså … välja skola är de viktigaste när de gäller till ens barn.. själv valde vi skola och sen letade vi hus i området…. Det viktigaste vi tyckte va mindre skola.. där de är mycket ute.. som de är i okome skolan.. de är ute jämt.. har lektioner ute.. alltså det lättaste är när man väljer skola är att besöka skolorna man är intresserade av och besöka de en heldag innan man väljer… för man får en lite minde uppfattning.. Vi valde skola på landet :) det ångrar vi aldrig…

kitty
8/29/08, 10:24 AM
#18

ja jag undrar med, varför välja bort montessori?

jag ska själv sätta mina barn både på Montessori dagis oh skola.

AnnaLundin
8/29/08, 7:35 PM
#19

#18 - en skola är inte automatiskt bra för att Montessoripedagogiken används som grund.

En av mina vänner hade sin son på Montessoridagis här i kommunen och där var det - enligt kompisen - mycket hos personalen som brast, t.ex normalt säkerhetstänkande och bristfälligt utnyttjande av naturen och gården utanför dagiset. (Man ställer inte en vattenkokare så att 2-åringar man dra ner den från bänken, det är klart olämpligt att ha 2-åringar sittande i höga matstolar vid bordet när inte en enda personal finns i rummet och ett dagis bör nog ha höga skåp och liknande förankrat i väggarna, för att ta de mest basala exempel som jag minns….)

För övrigt, eftersom jag startade denna tråd för ganska länge sedan. Dottern har nu börjat förskoleklassen i landsbygdsskolan och det fungerar bra hittills. Hon trivs som fisken i vattnet.

Lorita
8/29/08, 8:46 PM
#20

#19 det är det som är det viktiga att barnen trivs Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Upp till toppen
Annons: