Annons:
Etikett25-off-topic
Läst 3493 ggr
AnnaLundin
2007-10-06 16:53

Övertaliga gosedjur...

VI är väl ganska många som har en översvämning av gosedjur som barnen aldrig ägnar en blick - eller?

Jag fick i alla fall ett tips om var de skulle kunna komma till nytta!

Kolla med Polisen i Er närhet ifall de behöver påfyllning, för de har ofta små gosedjur med sig i bilarna som de kan få barn att fokusera på vid t.ex trafikolyckor eller andra otrevlgheter där deras föräldrar kan vara inblandade…

En bekant till mig har precis lämpat iväg en hel IKEAkasse full med gosar som de inte använder - mycket uppskattat!

Annons:
Annette
2007-10-06 17:50
#1

När dagispyromanen härjade här samlades det in leksaker och gosedjur som ersättning för de innebrända. Det var en man som drog igång detta och han fick in massor.

[Anna-N]
2007-10-06 17:55
#2

Bra idé - att de kommer till nytta istället för att ligga och skräpa på någon vind.

lisette
2007-10-06 18:25
#3

jag kan inte skiljas från mina nallar. när jag flyttade hemifrån tog jag med mig de som betydde mest för mig. sedan visade det sig att mamma har sparat ALLA mina nallar och har dem i en sopsäck på loftet.

tack o lov har loke inte fått så många nallar.

men, verkligen en bra idé. ska ringa dem och fråga!

man kan även skänka dem till olika organisationer.

AnnaLundin
2007-10-06 21:33
#4

#3 Fast man har ju ofta ett antal som INTE är så viktiga för en, de som bara ligger och samlar damm i nån sopsäck eller på nån hylla… DE kan ju komma till nytta.

Jag ska göra en rensning här när barnen blir lite större…

Cattis
2007-10-06 23:57
#5

#0 Smart idé! Jag har säckvis med gossedjur efter fem barn…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

magma
2007-10-07 01:28
#6

En annan idé är att skänka dem till ett kvinnohus! Var i kontakt med ett sådant för ett par år sedan eftersom jag hört att de kunde behöva barnkläder. Kvinnan jag talade med sa att kläder hade de faktiskt en del av, medan det däremot fanns ett skriande behov av leksaker, mjukdjur osv. Kvinnor som kommer dit flyr ju oftast hals över huvud med sina barn, och just leksaker är viktigt för barnen att ha när de är i den svåra situation de är. Kan kanske göra sitt till så barnen kan få vara barn…

Vi fick ju ett barn till och använder fortfarande våra leksaker, men varje gång en leksak läggs undan så lägger jag den i en speciell påse- och när jag fått ihop en del ska den få gå iväg till ett kvinnohus.

Annons:
AnnaLundin
2007-10-07 01:32
#7

Är det kvinnojouren och sånt du menar då?

Jag lägger också undan urvuxna leksaker i en särskild kasse.

Jag ha rsjälv många gånger funderat på var man ska göra av dem, för jag vill inte sälja dem och inte heller skänka dem till någon organisation som tänker sälja. Utan jag vill att de ska komma direkt till någon som kan ANVÄNDA dem.

Detsamma gäller alla våra urvuxna barnkläder!

magma
2007-10-07 12:57
#8

Ja precis- i närmaste större staden där jag bor, där heter det "Kvinnohuset" men det kanske är annorlunda på andra ställen, jag vet inte:)

lisette
2007-10-07 16:41
#9

var kan man få reda på att det finns kvinnohus i staden där man bor?

parsley
2007-10-07 17:00
#10

Kvinnohus kallas kvinnojourer i en del städer och de flesta kommuner har en. Koila i telefonkatalogen efter t ex kvinnojour, så tror jag att du hittar det då söker.

Mariana-clarissa
2007-10-07 19:51
#11

Vad bra ide..men varför tycka synd om gosedjuren…dom är ju av tyg..jag tycker mer synd om mina gamla tröjor som blir aldeles slitna av att snurra runt i tvätten

magma
2007-10-07 22:16
#12

Jag kollade bara i telefonkatalogen, i Örebro heter det "Kvinnohuset" men när jag sökte på "kvinnojouren" på hitta.se kom det upp massor av träffar.

Nu när julen närmar sig känns det som en extra god idé, med tanke på barnen på dessa "hus" som sitter där och kanske inte kan få några julklappar eller (bra) överraskningar i år…

Linda
2007-10-07 22:34
#13

Tack för tipset!!

Annons:
Annette
2007-10-07 23:09
#14

Våra barn har i flera år köpt presentkort i en leksaksaffär och gett till Frälsningsarmén. De delar sedan ut dem till barn som inte får några julklappar.

magma
2007-10-07 23:42
#15

Vilken bra idé!

Cattis
2007-10-08 00:10
#16

Jag berättade för mina barn att vi skall ge bort de gossedjur de inte behöver/vill ha till barn som inte har några eller behöver lite extra tröst. De är nu redo att skänka bort alla sina djur o leksaker. Givmilda och generösa. Men jag tvivlar på att de är det efter ett tag då de saknar grejorna. Så jag fick bromsa insamlandet en aning. :-)

Men två sopsäckar med gossedjur blev det iaf.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Cattis
2007-10-08 00:10
lisette
2007-10-08 01:51
#18

#17 tack cattis!

Linda
2007-10-08 10:12
#19

#14 Oj vilka "gudsfridiga" barn..Det skulle aldrig mina barn få göra.

Jag betalar skatt, vilket mina barn gör via mig men att ge bort sina nallar de växt ut eller inte vill ha längre är en helt annan sak.

/Linda

Wikstr_m
2007-10-08 11:19
#20

Jag har 4 stora svarta sopsäckar proppfyllda med mjukisdjur. Och dom ligger ganska så packar i påsarna.

Har ett mjukisdjur som jag vägrar ge bort eller sätta undan.

Annons:
Annette
2007-10-08 17:37
#21

#19. Jaså. Vad är det för fel att de lär sig att dela med sig till de som har det sämre? Det kallas empati.

AnnaLundin
2007-10-08 21:23
#22

#21 Man kan dela med sig på olika sätt….

Jag skulle aldrig heller göra det på ditt sätt. Jag väljer mina egna vägar… Utanför kyrkornas….

Cattis
2007-10-08 21:55
#23

#22 Spelar det verkligen ngn roll om det är Frälsningsarmen, Lions, Röda Korset eller ngn annan som har hand om insamlingen? Huvudsaken är väl att man ger till de som behöver/inget får?

Hur mkt skatt man än må betala själv, så finns det de som hamnar utanför systemet och en massa barn som inte får julklappar. Om det är kyrkan som ligger bakom att de får sina presenter struntar jag helt i, jag är inte ett dugg troende men är likväl glad att de bryr sig.

#14 Jag har låtit mina barn lägga varsitt presentkort från BR i Lions stora insamling.  De känner sig glada över att ha kunnat ge något utsatt barn möjligheten att själv gå in och välja en leksak senare. Jag tycker det är viktigt att de får lära sig att det finns många som har det sämre. Särskilt när de ibland rasar över att vi inte köper dem allt de vill ha. :-)

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annette
2007-10-08 22:04
#24

#22. Men så bra att du har hittat ett sätt som tilltalar just dig och dina principer.

Håller med Cattis där, strunt samma vem som har hand om insamlingen. Mottagarna blir säkert lika glada oavsett var ifrån det kommer.

AnnaLundin
2007-10-09 00:22
#25

#23 och 24

Men snälla rara! Ni får göra precis som ni vill, men JAG håller mig borta från kyrkornas välgörenhet! Jag är väl för sjutton inte en sämre människa för det???

Och jo, jag VÄLJER vilka jag stödjer vad gäller välgörenhet. Jag kan inte tänka mig att stödja "vem som helst" bara för att de gör bra saker.

Cattis
2007-10-09 01:42
#26

#25 Nä att du skulle vara en sämre människa har verkligen ingen antytt. Men jag poängterade att det inte spelar roll för alla VEM som anordnar insamlingen, bara det blir gjort alls. Man kanske tar det som finns närmast till hands. I mitt fall Lions som står i Täby C varje år.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Cattis
2007-10-09 01:56
#27

#25 Tillägg. Jo det "spelar roll" vem som gör det på sätt och vis. Men bara för att jag inte är troende behöver jag inte rata allt som har med kyrkan att göra, eller så använder jag mig av ex Röda Korsets insamlingar - någon som gör ngt gott för utsatta. "Vem som helst" får du gärna missuppfatta på rätt sätt tack.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annons:
Upp till toppen
Annons: