Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2118 ggr
Elisabeth-J
10/2/07, 2:00 PM

Håret

2 av mina 3 barn har lockigt och ljust hår, jag har också haft det sen jag föddes men det verkar vara väldigt jobbigt för pojkar. Mina syskons pojkar har också upplevt det jobbigt. Dom blir retade i skolan och försöker på alla sätt att få håret rakt. Robin har också blivit retad nu i den nya skolan och han har varit jätteledsen, medan vuxna säger att han ser ut som en liten ängel, men hur kul är det att höra att man ser ut som en liten ängel när man är en kille på 10 år :) Igår var han hos frisören och klippte sig korthårig. Han var så glad imorse när han gick till skolan och tog med sig frisyrgelen, det är skolfotografering idag :) Har ni erfarenheter av barn med lockigt hår?

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Annons:
zzaga
10/2/07, 2:17 PM
#1

Ingen erfarenhet, men kan inte han Mojje tv 4:as barnprogg vara någon form av förebild?

Elisabeth-J
10/2/07, 2:32 PM
#2

#1 Hahaha ja det har du rätt i, han är perfekt som förebild! Glad

Sen finns ju Magnus Uggla också Glad

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Annette
10/2/07, 2:44 PM
#3

Vår son har så långa vackra ögonfransar. Nu vid 10 års ålder tycker han inte alltid det är så kul.

AnnaLundin
10/2/07, 3:01 PM
#4

Åh, jag ÄLSKAR mina barns lockar….

Fast de själva kommer förmodligen inte göra det när de blir större…

Lösningen på lockiga pojkar är väl att hålla dem kortklippta, kan jag tro. Då syns ju inte lockarna i alla fall…

Vad jag däremot funderar på ibland är varför föräldrar så ofta envisas med att flickor ska ha långt hår? Jag hör varje vecka i simhallen små flickor vråla när deras mammor ska kamma deras hår efter badet. (ja, det är bara mammor i damernas omklädningsrum :P) och undrar varje gång VARFÖR de ska utsätta barnen för det?

Här hemma tjatar maken om att flickorna ska ha långt hår, men min stora flicka tvärvägrar - det tycker jag är sunt! Fast det är klart, hon blir ju inte mindre pojkflicka med kort hår… :P Men så ömhårad som hon är så ska det inte vara långt.

Mellanflickan vill ha långt hår säjer hon och hon är inte alls lika håröm, så det går säkert bra…

Elisabeth-J
10/2/07, 4:21 PM
#5

#3 Det har mina pojkar också, det är ju så fint men när man är 10 år vill man inte vara gullig och söt längre :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Elisabeth-J
10/2/07, 4:23 PM
#6

#4 Jag tycker att det är viktigt att barnen får bestämma själva, både tjejer och killar om dom vill ha långt eller kort hår. Var och en vet ju bäst vad man trivs med :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Annons:
[Anna-N]
10/3/07, 12:26 AM
#7

#3: Så har min lille också. De är riktigt långa så de ligger halvvägs på kinderna :-) Undra hur det ska bli när han blir äldre?

Elisabeth-J
10/3/07, 12:28 AM
#8

#7 Min äldsta son har fortfarande långa och täta ögonfransar :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Annette
10/3/07, 12:30 AM
#9

Vår dotter hade jättelångt hår, men klippte av det till axellängd i vintras. Nu har det vuxit ut en bra bit igen, men nu är hon mer intresserad av att borsta sitt hår så det går riktigt bra.

lisette
10/3/07, 12:32 AM
#10

jag tycker ju det hör till att en flicka har långt hår. men det är ju givetvis barnet som väljer det själv. helt och hållet.

Elisabeth-J
10/3/07, 12:35 AM
#11

#10 Nu ser man fler och fler pojkar med långt hår, det är mode igen, 80-talet är väl tillbaka nu :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

lisette
10/3/07, 12:39 AM
#12

jodu min brorson som är 10 liknade mest en flicka ett tag.. han hade axel långt hår, men han fick själv välja när han skulle klippa sig!

MaMaMade
10/3/07, 12:13 PM
#13

En släktings son har "änglahår"…stora lockar, blond…han snaggade sig när han blev 10-11 år. Det blev för jobbigt att styla sig m tung gelé mm varje morgon…o så fort det blev lite fuktigt ute "knorrade" håret upp sig igen.

Min sons hår är spikrakt men hans problem är att det växer som ogräs. Han skulle behöva klippa sig 1 ggn/mån men det har vi inte råd med. Jag kan inte klippa honom heller för han har så tjockt o glansigt hår att jag som amatör klipper det jättefult.

Flickorna har rakt hår o långt, Mellis tunnt o Minstan tjockt. Mellis är född prinsessa…det ska vara glitter o glamour o *naturligtvis* tofsar o flätor. Det sista på kvällen för att håret ska vara "lockigt" nästa dag, särskilt viktigt inför FSK-dag. :)

Minstan vill inte ha håret uppsatt men får lov när hon ska äta för hon *älskar* mat o slevar lite hit o dit. ;) Men klippa sig kort vill hon inte…hon vill väl vara som syrran skulle jag tro.

Annons:
Cattis
10/3/07, 4:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Min yngsta dotter har korkskruvslockar. Det är jättefint tycker man såklart, men det är inte så lättskött. Efter en natt är det ofta "dreadlocks" på bakhuvudet på henne. Nu är hon inte alls håröm, men det är ändå lite krångligt att få ut. Den bästa lösningen för det tycker jag är att kamma ut i duschen då balsamet sitter i, eller använda spraybalsam. Hon är bara drygt två år, så än så länge kan jag njuta av hennes lockar eftersom hon inte riktigt bryr sig om vilken frisyr hon har ännu. Eller jo, hon blir jättesur om hon inte får ha två tofsar då hon går till dagis. :-)

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

JohannaMax
10/3/07, 11:08 PM
#15

#14 Åh vad jag är avis på Tildes lockar!!! Norma har bara ett par "svängar" i nacken…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Cattis
10/4/07, 12:17 AM
#16

#15 Var inte det. Det är bara roligt när de är så små. Jag har minst lika lockigt hår som Tilde, och varje morgon då jag vaknar har jag en stor tova i nacken - även om jag sätter upp håret. Helt hopplöst.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

AnnaLundin
10/4/07, 12:28 AM
#17

#16 Fast liiite får du kanske skylla dig själv som har kvar längden i håret… ;)

(för den som inte sett Cattis, så har hon både lååångt, tjockt och lockigt hår!)

Annette
10/5/07, 1:26 AM
#18

#14. Är den ungen försvunnen en dag, så är det jag som kidnappat henne . Mina ville ha en lillasyster sa de, och sötare unge får man ju leta efter.

Carita
10/6/07, 3:00 PM
#19

#18 Om inte jag hinner före……

Cattis
10/6/07, 11:56 PM
#20

#18 o 19 Hörni, ni får skaffa er lite fler egna "avkommor" så ni inte trånar efter andras :-)

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annons:
Annette
10/7/07, 12:00 AM
#21

#20. Jag är tagen ur avel pga ålder.

Cattis
10/7/07, 12:08 AM
#22

#21 Då får du vackert vänta in barnbarnen :-) Eller låna ett par av mig då och då, så kommer du över dina begär lite snabbt.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annette
10/7/07, 12:09 AM
#23

#22. Låna är ju inte så dumt det heller. Barnbarnen hoppas jag verkligen dröjer lite.

magma
10/7/07, 1:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Cattis, vilken urgullig liten blondin:=) Men jag håller med om att det gärna blir ett trassligt burr bak i skallen!! Min dotter har samma "problem"… Lägger in en bild på "burret", hon sitter just då och kör grävmaskin på Gotland:) Fyllde två i juni.

Cattis
10/7/07, 2:25 AM
#25

#24 Jättefint hår! :-)

De lär hata sina hår då de växer upp, iaf periodvis. Det krävs en hel del jobb för att hålla det schysst trots allt. Vi får njuta av det så länge de har lockarna i behåll :-P

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

magma
10/7/07, 12:59 PM
#26

När hon vaknar på morgonen så är det knappt lockigt alls, utan bara som ett svintoburr högt upp bak i nacken… Suck!

Behöver jag tillägga att hon inte har håranlag från mig? *heh* Vet inte var det kommer från, hennes pappa har ljusbrunt hår, lite obestämt sådär- men han var iofs vitblond som liten så han är väl den ansvarige. Får hoppas hon får ha hårfärgen kvar, den är finare än hennes pappas om jag får säga så… *viskar*

MaMaMade
10/7/07, 8:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Idag: lockar! ;)

Annons:
magma
10/7/07, 10:49 PM
#28

Åhå vilka söta lockiga tofsar:=)

MaMaMade
10/7/07, 10:55 PM
#29

Tackar, tackar, tackar…! :)

Synd bara att Minstan *aldrig* kan vara stilla! ;)

Upp till toppen
Annons: