Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 1306 ggr
Pomperipossa
10/19/07, 10:26 AM

Knark och alkohol vid skolan!!

Nu får måttet vara rågat! Jag är lite upprörd, chockad och förbannad nu… Min son går på en låg- mellanstadie skola inne i stan. Problemet är bussarna. Två dagar i veckan är de som åker skolbuss (som regel min son och ibland en till) från klassen vänta i över en timme på bussen och får då gå ensam bort till busstationen. Problemet sitter i att mellan skolan och stan håller stans A-lagare till… Igår frågade han om han kunde få gå till en affär och handla lite godis. Som tur var så gjorde han som ungar brukar och genade över vägen där det inte finns nåt övergångsställe. Hade han inte gjort det så hade han hamnat mitt i ett knivmord.:( Vi bor i en liten stad och jag är så s**ans less på alla j**la knarkare!!!! Stan har varit ökänd sedan 70-talet och det verkar f**n inte bli bättre. Tvärtom! Folk drar sig undan eftersom "vanliga" svensson inte vågar vistas på stan längre. Nu har jag fått nog iaf.

Annons:
lisette
10/19/07, 4:22 PM
#1

vad gör polisen och politikerna då?

Pomperipossa
10/19/07, 5:14 PM
#2

#1 Dom gör just inget alls… Polisen hämtar in lite folk då och då.. Finns dessutom så lite platser på polisstationen att dom inte har plats att ta in alla på en gång…. Politikerna tycker det är så bra att vi har så många sk behandlingshem här..Problemet är att med en som blir drogfri så kommer det fem som inte är det…

[LenaB]
11/8/07, 9:25 PM
#3

Jag kan inte annat än att hålla med dej. Det förekommer försäljning av diverse varor utanför min sons skola. Fördj***igt!

[mingdie]
11/8/07, 11:56 PM
#4

Det skall bara bort. Jag är så trött på "tycka synd om missbrukare" attityden som finns. Det är alltid bortförklaringar varför folk börjar missbruka men jag tycker dom får ta ansvar för vad dom gör. Det är sällan någon blir tvingad att börja med droger.

Polisen skall se till att den här skiten inte sitter och hänger nära skolor. Om dom vill så finns det hjälp att sluta med droger och om dom inte vill så spärra in dom. Barn måste kunna gå omkring var dom vill utan att behöva vara rädda för sådana idioter. Ge dig på politikerna och polisen. Se till att det kommer upp i tidningar, radio och TV. Du är den enda som kan göra något åt det.

Eddie

annemarili
11/9/07, 12:33 AM
#5

_"Om dom vill så finns det hjälp att sluta med droger…."

Om verkligheten såg ut så vore livet mycket enklare. Tyvärr så finns det inte hjälp att få för alla. Det finns ett fåtal platser för avgiftning och rehab i Sverige. Om du bara visste hur illa ställt det är. Har arbetat på en akutmottagning och varit med om att folk som är missbrukare inte har någon som helst möjlighet att få hjälp. Det finns inte resurser.

Ta ansvar för det vi gör, självklart, men ibland är livet inte så enkelt, svart eller vitt.

Anne Mari_

[mingdie]
11/9/07, 1:59 AM
#6

Jag vet att livet inte är så enkelt men tyvär tycker jag att det ibland går åt andra hållet när vanligt folk inte kan gå omkring utan att vara rädda. Att det inte finns resurser är inte bra men dom skall heller inte få gå omkring där barn finns.

Jag skulle vilja se mycket hårdare tag mot droger. Framför allt dom som tar in och säljer. Livstid i fängelse utan möjlighet att komma ut.

Eddie

Annons:
Pomperipossa
11/9/07, 10:50 AM
#7

Jag bor alltså i en väldigt liten stad… Vi har EN park… Där vågar ingen gå på sommaren för det är ockuperat av alkisar och knarkare… Vi har ett jättefint gångstråk nere vid ån… Där vill inte någon heller gå för det är ockuperat av alkisar och knarkare… Det känns som att barnfamiljer och vanliga svensson blir satta på undantag och får finna oss i att vara nån annan stans. Dessutom så har vi nog 80% av alla rehab här uppe… Det är ju bra om det funkar men ofta så gör det ju inte det…

Alex
11/13/07, 1:03 AM
#8

Nu blir jag faktiskt riktigt arg… Varför skulle drogmissbrukare vara sämre människor än andra? Och vartifrån kommer inställningen att de skulle vara farliga? Visst, några kan säkert vara det. Men det kan lika gärna en person du möter på en promenad vara… Jag känner drogmissbrukare. Även f.d. Och har träffat en hel del i mitt liv. Och de är bland de snällaste människor jag stött på…

Jag har aldrig vart rädd när jag stött på en alkoholist när jag vart ute ensam. Då är jag bra mycket räddare när jag stöter på invandrare. Varsågoda, kalla mig rasist. Men jag är inte ett dugg mer rasistisk eller fördomsfull än vad ni är. Men jag har sett och hört mer saker som hänt häromkring med invandrare inblandade än med alkoholister. Och ja, det finns en hel del alkoholister här…

Och det är extremt få som kommer in på rehab. Vilket ofta betyder att det måste ha gått långt för att de ska bli prioriterade… De får alltså inte hjälp i tid, utan det dröjer tills de är djupt inne i sitt beroende. Och vad tusan menas med att de väljer sitt eget liv? Det är nåt jag kan säga med 100% säkerhet, inte f*n finns det nån som tänker att "Jag ska bli drogmissbrukare"! Vad får er att tro det? Folk hamnar snett, det händer väl nån/några gånger i varenda människas liv. Bara i olika grader…

Pågår det drogförsäljning utanför skolor så är det polisen ni ska svära åt, ingen annan. Sen om ni har svårt att leva och bo på såna ställen får ni väl flytta, om ni nu är så rädda och tror det ska hända era barn saker. Att svära åt missbrukare och kalla dem idioter hjälper inte ett dugg, då är ni i helt fel ände. Ni kan inte göra nåt åt deras situation ändå, så satsa på att ändra eran egen istället.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[mingdie]
11/13/07, 4:39 AM
#9

#8 Jag känner också drogmissbrukare och framför allt många människor som jobbar med dom. Folk hamnar snett. Ja visst men man får ändå ta ett personligt ansvar. Någon gång tog dom det första steget och det var deras beslut. För naturligtvis så kommer inte dom att fastna. Det händer ju bara andra. Flera av dom nya drogerna gör människor helt galna och alvarliga brott av människor som använder dessa droger ökar.

Ni kan inte göra nåt åt deras situation ändå, så satsa på att ändra eran egen istället. Hemskt ledsen men jag har inget problem med min situation så jag har inget att ändra. Om det är problem med drogmissbrukare där det finns barn så inte är det barnen som skall flyttas. Ge dom all hjälp som dom vill ha men ta bort dom från allmänheten.

Eddie

Pomperipossa
11/13/07, 9:27 AM
#10

#8 Känner folk som kommit ur drogproblem och även många som jobbar på behandlingshem. Det jag hakar upp mej på är att i denna lilla stad så får det inte längre finnas barnfamiljer utan de blir undanskuffade till förmån för andra. Jag tycker precis som #9 att ungarna som inte gjort nåt fel ska ju inte behöva flytta på sej. Tyvärr så lönar det sig så bra för kommunen att vi har en massa behandlingshem här så det vette sjutton hur man ska bli av med dom.

Alex
11/13/07, 2:14 PM
#11

#9 Det finns anledningar till att folk hamnar där. Väldigt få av de som blir beroende är såna som "testar för skojs skull". Majoriteten mår riktigt kasst. Och med den hjälp som finns att få i Sverige (=inte värst mycket att ha) ser man ett sätt att glömma allt på, få vara glad… Är det så extremt konstigt?

#10 Citerar dig själv från inlägg #0 "Stan har varit ökänd sedan 70-talet" Vilket väl borde betyda att du visste om situationen innan du skaffade barn? Och eftersom det inte blivit bättre sen dess, vad fick dig att tro att det skulle det när din son fötts? Låter ju inte i mina öron som att det var en överraskning för dig, så ser ingen anledning för dig att säga sånt när du kunde undvikit hela situationen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lightseeker
11/13/07, 2:35 PM
#12

hm, har själv blivit utsatt för svår misshandel av alla de slag, i mitt föräldrahem och som en följd av detta så sökte jag mig trygghet och gemenskap, som aldrig hemmet hade kunnat erbjuda, bland andra ungdomar med problem.

Där tillhörde jag, inom en mycket kort tid, ett missbruksgäng.
Inte skulle jag vilja säga att jag, eller de andra som har hunnit dö, genom åren, har VALT att hamna hos inkopmetenta föräldrar, bli utsatta för misshandel, hamna i utanförskap bara (för att folk är så rädda för att lägga sig i när barn far illa,) eller att hamna i missbruk.

Ge mig ett nytt liv, med nya föräldrar, trygga förhållanden. Tror ni verkligen att jag då, hade VALT att bli missbrukare.

Inte heller är jag starkare än andra för att jag av egen kraft, för många år sedan klarade av att ta mig ur det, kanske hade jag bara mer tur. Jag är inte heller en bättre människa än någon annan.

Kanske har dock mina erfarenheter lärt mig, att inte vara så snabb med att döma andra.

Det sägs att man skall ha  gått en hel dag i någon annans skor, innan man kan ta sig friheten att fälla en dom, om den personen

[mingdie]
11/13/07, 10:46 PM
#13

#12 Jag dömer inte någon utan pratar om ett problem som måste lösas. En missbrukare med din bakgrund skall få hjälp men samtidigt så måste folk utan problem och framför allt barn inte behöva vara rädda att vistas på allmänna platser.

I ditt fall så skulle naturligtvis dina föräldrar få ta ansvar för ditt liv. Det finns många vuxna som aldrig skulle få skaffa barn men tyvär kan man ju inte stoppa dom. Jag håller också med om att folk är väldigt rädda för att lägga sig i. Jag växte själv upp i ett betong område på sjuttitalet med droger och annat skit runt om mig. Vi hade samma förutsättningar men vissa av oss valde att inte använda droger och andra valde att göra det. Det var precis som du säger, dåliga föräldrar, misshandel, mobbningar osv men dom flesta av oss gjorde det bättre för oss själva.

Men det hjälper ingen att gänget av missbrukare får lov att ta över delar av stan så att folk inte vågar vistas där. Bryt upp det, skicka dom åt olika håll och ge dom hjälp. Sen är det upp till var och en att vilja ta åt sig den hjälpen.

Det är fint att du har lyckats ta dig ur skiten och det är klart att du är starkare. Om du klarade det av egen kraft utan att vara starkare så skulle ju alla kunna klara det och då måste det betyda att dom inte vill.

Eddie

Annons:
Alex
11/13/07, 11:01 PM
#14

#13 Det jag fortfarande inte förstår är varför missbrukare skulle vara farligare än andra..? Varför man inte skulle våga gå ut pga dem? Finns ju många andra minst lika farliga där ute som är drogfria…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[mingdie]
11/14/07, 4:40 AM
#15

#14 Det beror på vilka droger dom tar och det vet man ju inte. Vänta tills du träffar någon som är hög på P (methamphetamine). Jag har sett det. Totalt galna, känner ingen smärta och total okommuniserbar. Detta är en av dom "nya" drogerna som kommer att öka eftersom det är så lätt att tillverka. Ta och prata med psyk personal eller polis som får ta hand om dessa, det är inte roligt. Allvarliga brott som sker när folk är påverkade har ökat och drog kulturen är annorlunda idag mot förr i tiden när man kanske rökte lite gräs. Så jag anser fortfarande att barnen skall skyddas mot detta.

Eddie

Pomperipossa
11/14/07, 9:41 AM
#16

#11 Det har alltid funnits droger här men inte i den utsträckning som det gör nu, och dessutom att det sker mord vid en skolgård gör inte saken bättre. Tillsaken kanske ska tilläggas att det är en liten stad i norrland som de senaste 20 åren haft tre mord tidigare och inte en förort till sthlm. 

Risken att hamna i psykoser ökar nog lite om man är i ett missbruk eller vad tror du? Rohypnol blandat med sprit är ju också en bra kombination.

Jag är en skitjobbig människa. Jag kan inte ta att ungar ska må dåligt eller fara illa och det anser jag att dom gör när dom blir utsatta i den utsträckning dom blir idag. Då klagar jag och gnäller för jag anser att det är så j**la fel. Barnen är våran framtid.

Ove-D
5/4/08, 11:46 PM
#17

 Utan barnfamiljer kommer samhället inte växa… Kanske dags att flytta?

Upp till toppen
Annons: