Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 3263 ggr
Elisabeth-J
9/1/07, 12:27 AM

Napp eller inte?

Babyn har ju ett starkt sugbehov och många använder napp, men det är ju bara i några månader som snuttbehovet finns så min fråga är, hur mycket använder/har använt era barn nappen, när slutade dom med napp och hur slutade dom? Kanske inte ditt barn har använt napp, använde barnet något annat istället?

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Annons:
Linda
9/1/07, 12:35 AM
#1

Med första barnet blev det napp av bekvämlighet, men hon slutade när hon var ca 2 år och vi sa att hon fick en egen ponny om hon slutade…hmmm mutor fungerar.

Andra barnet föddes 2 månader tidigt och var ganska sjuk och lärde sig aldrig att gilla napp.

Malin-A
9/1/07, 12:55 AM
#2

jag har en kompis vars barn aldrig gilla napp, hon har haft en snuttefilt ist som hon snuttat på =)

[Anna-N]
9/1/07, 1:22 AM
#3

Min Victor är tre månader och vi har erbjudit napp från ca tre veckors ålder - men icke. Den åker ut fortare än kvickt så nu ligger den i vagnen och blir aldrig använd. Han gillar den inte!

Istället används fingrarna att suga på. :-) Det går ju sällan att tvinga till något….

magma
9/1/07, 1:24 AM
#4

Vår första son älskade sin napp och slutade först när han var fyra. (Då bestämde vi helt enkelt att det var dags.)

Dottern avskydde nappen vi erbjöd och valde mig som napp istället.

AnnaLundin
9/1/07, 2:44 AM
#5

Jag har ju inte lyckats med att amma mina barn (mjölkkossan har massor med mjölk, men är väldigt trögmjölkad…) så de har inte fått ens en bråkdel av sugbehovet tillgodosett vid matningen (flaska, varav urpumpad bröstmjölk till 100% de första månaderna). Till dem har jag använt napp och de har fått ha den kvar nattetid till ganska nära 3-årsdagen. Jag har däremot varit stenhård redan från ca 1 års ålder, att napp använder man när man ska sova, leker gör man utan…

Jag blir däremot nästan upprörd när man ser typ 5-åriga barn sittandes i en kundvagn på Ica, med en natt i munnen… Förvånad För inte nog med att femåringen fortfarande använder nappen, de kan inte ens vara utan den på dagtid i affären…

(själv hade jag ett gigantiskt överbett, som senare gav mig tandställning i mååånga år, tack vare att min egen mamma inte hade stake nog att ta ifrån mig nappen förrän jag var drygt 5½ år…)

lisette
9/1/07, 2:56 AM
#6

#5 fem åring i bästa fall. jag har sett 7-9 åringar med napp. jag har lust att dra ut nappen ur munnen på dem.. eller barn i samma ålder som ligger i vagn!

loke har napp. ville inte det från början, men hellre en napp än händerna tycker jag… fast tummarna åker in ibland ändå.

Annons:
MaMaMade
9/1/07, 12:00 PM
#7

Äldsta dottern började snutta på sin tygkanins öron när vi fick henne (1 år då) så vi köpte aldrig ngn napp åt henne. Dock krävde hon att få en när hon fick en lillasyster. Vi var dumma o gav henne en då vi kände att hon behövde få vara liten på ngt sätt. Hon har dock bara fått ha den på natten o nu har vi kommit överens om att vi ska skicka den till kattungarna på Skansen. Hon har nyss fyllt  år.

Lillasyster sög på tummen när jag fick henne  (hon var då 14 mån), så till den milda grad att den blev helt sönderbiten, sår över hela fingret! jag köpte en napp till henne men den spottade hon bara ut. Nu åker tummen in när hon ska sova men hon suger inte lika länge o intensivt numer. Tror att den åker ut vid själva insomningsögonblicket.

Storebror har aldrig snuttat på ngnting. (Han var mellan 1,9 o 2,9 år när vi fick honom.) Han var nog för trött för att ens reflektera över ngt sådant. Full fart hela dagarna o slocknade som en död sill kl 19 varje kväll o sov hela nättena á 12 h i sträck. :)

Annette
9/1/07, 12:21 PM
#8

Båda våra har vägrat napp och använt tummen istället.

Pimu
9/2/07, 1:46 AM
#9

Första barnet gillade aldrig nappen, hade den i 3-4 försök som tröst, men hon spottade bara ut den ..

Andra barnet ville heller inte ha napp, men hade tummen .. o de var svårt att avvänja honom med ..

Tredje barnet gillar napp (o snuttefilt) har haft den bara när han sover o när han är sjuk o hängig .. använder fortfarande napp, han är 3,3 år .. ska så småning om ta i tu me den .. har lämnat bort den vid enstaka tillfällen nu redan o jag måste börja tänka på tänderna ..

paronskrutten
9/2/07, 3:58 PM
#10

Jag har en tvillingbror och ingen av oss använde napp, han sög på handen, men jag tror inte att jag sög på nånting Fundersam Om jag inte minns fel dvs.

Helena

AusaBausa
9/2/07, 10:37 PM
#11

första vägrade napp, där jag verkligen ville att han skulla ha napp. Hade kolik o hoppades väl att den skulle tröstat lite mer..

barn nr:2 låg o suttade på mitt lillfinger första natten på BB så vi köpte napp direkt vikom hem. Hade ett grymt sugbehov Gav den t tomten vid 3

barn nr:3 gav vi napp direkt på BB. Hon sög som attan också. Gav också sin napp t tomten vid 3.5 tror jag.

MaMaMade
9/2/07, 10:58 PM
#12

Mellis har sovit utan napp i 3 nätter nu o det går jättebra! Hon har sagt varje kväll att hon ska prova en natt till men jag tror att vi ska skicka ett paket till kattungarna på Skansen till veckan. :)

Pomperipossa
9/3/07, 11:57 AM
#13

Sonen hade napp tills han var ca 3 år. Slutade själv på eget initiativ. Dottern har bara napp när hon är trött. Inte haft några problem alls….

Annons:
Marre79
9/5/07, 11:16 AM
#14

Oliwer har napp fick den redan på BB…

han har den mest när han är trött o grinig. blir mindre o mindre använd för var dag som går

CarolaCarro
9/6/07, 11:13 PM
#15

Philip min kusin är 3år har napp.. Han har den när han är trött och sover.. Men den åker ur munnen så fort han somnat så då gnisslar han tänder iställe.. Usch

Dezzan
9/6/07, 11:25 PM
#16

Min son har bara napp då han sover och då han blir riktigt lessen eller trött.
Under dagarna har han inte nappen. Det händer nån enstaka gång då han ser att den ligger på golvet. Men han blir aldrig lessen om man tar ut den från munnen.

Elisabeth-J
9/7/07, 12:39 AM
#17

Min yngsta son har aldrig tagit napp eller nappflaska, han fick kväljningar och vägrade. Dom stora killarna hade napp och när dom var ca 3 år så gav dom napparna till tomten på julafton i ett paket till tomtens barn ;)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Andy
9/7/07, 11:27 AM
#18

Kevin gav sin napp till tomten när han fyllde 3, sista året hade han den endast när han sov. leo använder napp, är nu 8 månader.

Linda
9/7/07, 10:09 PM
#19

#7 Så e det med vår son oxå, det e fullt ös hela tiden men kan sova hur länge som hällst…

Helleh
9/12/07, 2:08 AM
#20

Min dotter var nog 4 år när hon slutade. Hon klippte av dom själv när jag inte var hemma, så barnvakten sparade bitarna,så hon stolt kunde visa mig :)  Hon fick bara ha napp när hon skulle sova eller var superledsen.

Min snart 5 mån gamla son har använt napp några få ggr, för det mesta håller han på att kräkas av nappen. Han får nog det mesta av sugbehovet tillfredställt iom att han ammar så himla ofta & länge (sitter i sen Neo-tiden).

 Ikväll började han med något nytt däremot,som han oxå somnade av.. Han sög på pek&långfingret & såg såå nöjd ut så :)  Provade med nappen en stund,men då höll han på att kräkas igen,så jag la hans napp i handen på honom & han höll på att stoppa den i munnen, men så släppte han den & in åkte fingrarna :)

Annons:
angepangepuff
9/14/07, 11:48 AM
#21

Våra barn har haft napp från början. Efter ett och ett halvt år hade dottern den bara på natten. Det var naturligt att det blev så eftersom hon inte fick ha napp på dagis. Vid tre års ålder var vi hos tandläkaren som rekommenderade att sluta med napp innan 4 år. Dottern och jag bestämde att hon skulle sluta och att hon skulle få en present som belöning. Gick hur bra som helst. Sonen har varit tuttoman och gärna haft en 5-8 nappar i händerna (och en i munnen) då han sover. Försökte sluta på dagtid i julas, gav alla nappar utom en till tomten. Sedan blev han sjuk och vi hade inte hjärta att inte ge honom napparna. Nu är han tre år och vi har förberett honom sedan sommaren att han skulle sluta på dagtid då dagis började. Han har numera bara en på natten. Han gnällde lite och tjatade första dagen, men vi har varit konsekventa och han har accepterat detta!! Har gått över förväntan!!!

Bybo
9/16/07, 3:25 PM
#22

Mina två pojkar ( 1 ½ år mellan) fick båda använda napp, men endast när dem skulle sova å så. Sen ammade jag dessutom båda två i typ 5 år sammanlagt….

mararo
9/16/07, 3:37 PM
#23

1:an Hade napp till han var sådär 3 år. alladeles för länge nu i efterhand tycker jag men så är det med första barnet, hihi. Håller med flera av er att det inte ser så trevligt ut när stora barn 4-7åringar sitter i kundvagnen med napp, usch. Ren lathet från föräldrarna anser jag.

2:an Slutade vi med när hon var ca 2½ år

3:an har aldrig velat ha napp, köpte olika men icke. Köpte snuttefilt på snutten.se och den har hon fortfarande när hon ska sova.

Upp till toppen
Annons: