Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1097 ggr
[Sajberlena]
9/4/07, 9:40 PM

Barn och idrott

Håller era barn på med idrott på fritiden? Tycker ni som föräldrar att det är roligt?

Där vi bor finns det inte så mycket fritidssysselsättning att välja bland, så det är fotboll och skytte som står överst på listan. I tätorten, Torsås, är innebandy jättestort.

Fotboll är det värsta jag vet, även på knattenivå. Det kryper i hela mig när jag tvingas sitta och titta på det, vare sig det är TV eller ungarnas träning. Därför känner jag viss tacksamhet över att mina barn aldrig blivit intresserade av sporten ifråga, till deras fars stora förtret… Tappra försök har gjorts, men nä, det har inte varit rätt idrott (tack och lov).

Däremot innebandy! Det är kul tycker jag, fart och fläkt, och nu har mellansonen börjat med det. Han har alltid gillat innebandy och jag är sååååå tacksam över att det blev det och inte fotboll… Har ingenting emot att köra till innebandy alls! Ett tag lurade jag med honom på min ridskola, men han tröttnade på det med. Annars är ju det en kul hobby man kan ha tillsammans!

Yngste sonen pratar redan om fotbollsträning :-/

Är det rätt att försöka påverka barnen i en riktning man själv finner nöje i? Jag tycker inte det, men känner att jag kreverar om jag åka på fotbollsträning om något år… Undrar om jag inte ska försöka lotsa in även lilleman på innebandy i alla fall Generad

Annons:
[mingdie]
9/5/07, 6:54 AM
#1

Det är ju naturligtvis barnen som skall bestämma vilka sporter dom vill göra. Jag har aldrig försökt styra vad min pojke vill göra utan har sett till att han kan få prova olika saker. Dom kommer snart på vad som passar dom bäst.

Jag lovar dig att du nog hellre skulle välja fotboll mot cricket. Mina kompisars barn är väldigt duktiga på cricket och spelar ofta. En match varar hela dagen. Glad 

Eddie

Elisabeth-J
9/5/07, 10:02 AM
#2

Robin är en väldigt sportintresserad kille som har provat bl.a fotboll, hockey, motorcross och bandy. Nu är det bandy, trickcykling, slalom och snowboard som gäller, men det blir bara bandyn som det är träningar och matcher med. Slalom och snowboard åker dom med skolan, cykling är också på skoltid och då dom själva vill och har tid.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

MaMaMade
9/5/07, 10:29 AM
#3

Sonen är datanörd…tot ointresserad av sport. Han började på fotbollsträning men la av efter ett par månader. *Tråååkigt*! Han har talat om att testa ngn kampsport men när det kommer till kritan…det är för jobbigt att pendla de 6 milen. Dessutom har vi svårt att ta oss dit pga en bil o dåligt m busstider.

Försöker få honom att testa simträning då  han är duktig i vattnet men allt som innebär schema o upprepning är pest. Egentligen är det ett under att han gillar skolan så pass mkt som han gör! Fast han är duktig i de flesta ämnena o gillar att vara bäst…o så finns där ju tjejer! Hoppas att de är bra på att springa undan så får han lite löpträning där iaf! ;)

Mellis har jag försökt få till gympa o barndans men icke…det är ju andra där som hon inte känner! Hemska tider! Men hon gillade simskolan i somras så vi kör på m den nästa sommar iaf.

Minstan behöver inte röra sig mer…skulle tvärtom vara bra om hon kunde lugna ner sig några hekto! Är övertygad om att hon blir adrenalin-junkien i vår fam. Ser framför mig en ung tjej som håller på m basejumping, bergsklättring, forspaddling…

Pomperipossa
9/5/07, 10:53 AM
#4

På vintern är det snowboard och slalom…tränar och tävlar så det tar ganska mycket tid. Minst 4 dar i veckan… Annars så kör han motocross och spelar fotboll…skjuter… Jag låter han prova det han tycker verkar kul… Pressar honom inte åt nåt håll, tvärtom så är det väl jag som ska få lära mig snowboard i vinter…..Skrattande

[Anna-N]
9/5/07, 10:54 AM
#5

Min plutt är för liten för egna intressen än (3 månader)!

Men jag hoppas när den dagen kommer då det blir intressen att han blir aktiv och inte blir sittande inne framför datorn i ur och skur. Tycker det är viktigt att de har ett intresse och sen var det blir är väl helt och hållet upp till barnet. Har svårt att tro att det går så bra att styra in ngn på en viss linje.

Går man till sig själv så höll på man på med längdskidor i många, många år men sen ramlade man helt o hållet in på hästar och ridning. Ingen tvingade mej till något men har stöttat till 110 % med utrustning, skjuts till och från träningar, hjälpt till när man fick egen häst osv. Annars tror jag det även är svårt för någon att behålla intresset. Visst ansvar skall tas från barnet med med uppbackning givetvis för att det ska fungera med skola-läxor-fritid.
Som förälder kanske man måste styra upp när barnet ska gå på 10 olika aktiviteter 7 dagar i veckan. Det fungerar inte i längden..Men att påverka ngn i det man själv finner nöje i?
- Nej…..

[Sajberlena]
9/5/07, 11:39 AM
#6

Suck.

Nä, jag får väl bita i det sura äpplet då och acceptera fotboll… Å andra sidan - eftersom jag tar den ena till innebandyn så är det väl inte mer än rätt att maken tar den andre till fotboll, visst!?Oskyldig

Samtidigt är det viktigaste just att barnen rör på sig, mina ungar är också behäftade med datormani. Visserligen är det under kontrollerade former med regler för tid och utsträckning, men mellanpojken flyttar sig mellan datorn och böcker… Inte mycket action på hemmaplan alltså…

Annons:
Annette
9/5/07, 2:33 PM
#7

Båda barnen har provat fotboll och slutat efter 2 ggr. Nu är sonen med i scouterna och skall prova luftgevärsskytte när det drar igång igen.

Dottern red på ridskola. Vi slutade med det pga oengagerade instruktörer. Vill hon börja igen letar vi reda på något annat ställe. Det är viktigt att barn har ridlärare som bryr sig om dem, det är inte meningen att de skall rida varv efter varv med tårarna rinnandes nerför kinderna utan att ridläreren bryr sig om att fråga vad som är fel. Hon är ju bara 7 år.

Nu är dottern med i kyrkans miniorer samt barnkören. Det verkar hon gilla. Miniorerna är mycket utelek, bakning, pyssel osv.

CBA
9/5/07, 9:37 PM
#8

Våran äldsta pojke som är 8,5 år gammal höll på med luftgevärskytte i ett år, men sista terminen fick man nästan tvinga iväg honom och då är det inte roligt för någon.

Nu har han precis börjat med innebandy som tom jag tycker är roligt att titta på :o)
När han var på skyttet så höll man på och somna i väntrumet nu kan vi även åka hela familjen och engagera oss på ett annat sätt + att det är MYCKET roligare att titta på.

Sen kommer han få vara med på lite träningsmatcher etc och det kan vara roligt för alla att vara med om :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Upp till toppen
Annons: