Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 14355 ggr
MaMaMade
9/22/07, 10:23 PM

Laktosintolerans 0 dålig andedräkt?

Hej!

Mellis är konstaterad laktosintolerant. Hon har även problem m maggen på så vis att hon bara bajsat var 4-5 dag. Efter många om o men fick vi remiss till barnkliniken. Det var då intoleransen noterades. Där fick hon även Movicol Junior utskrivet. Vi har tidigare provat m laktulos men det hjälpte inte.

Hennes problem har aldrig varit förstoppning pga hård avföring, det har alltid varit mjukt o "formbart". Jag ser det som att hon har dåliga tarmrörelser. Hon är hyfsat aktiv, äter bra o dricker som hon ska. Det fungerar iaf hyfsat bra m Movicolen o nu bajsar hon var 3:e dag ungefär. Ger vi mer får hon diarrée.

Hon har hela tiden haft problem m andedräkten av o till. Det har blivit bättre när hon fått gå på toan regelbundet men det hänger kvar ibland även om hon bajsat relativt nyligen. Det stinker verkligen, nästan som bajslukt ur munnen…gissa hur kul det är att gosa m henne utan att visa att man får kväljningar. Inte kul! Är också rädd för att ngn av ungarna på FSK ska reagera o säga ngt. Tror ni att det kan bero på latosintoleransen el enbart på att hon bajsar m sällan än vad man ska? Har ngn här egna erfarenheter av detta?

Annons:
lisette
9/23/07, 12:44 AM
#1

men om man har problem med andedräkten så har det väl magsyran att göra, eller att det är "skräp" å tungan?

karini
9/23/07, 8:49 PM
#2

Jag har hört om man luktar bajs i munnen så är man förståppad. Det är va jag har hört. Går det riktigt långt kan det komma den vägen up istället. Som sakt det är bara vad jag har hört.

Hade jag varit dig så hade jag nog kollat upp det.

[Anna-N]
9/23/07, 10:48 PM
#3

Man kan inte få upp bajset genom att kräkas upp det. Är man så förstoppad att det inte trycks framåt i tarmarna så kan man däremot få en infektion o tarmen spricker. Men då har det gått riktigt långt.

Dålig andedräkt hos barn kan de få i samband med att halsmandlarna utvecklas. Även irriterad tjocktarm kan i vissa fall ge försämrad andedräkt. Detta borde doktorn kunna ge svar på.

Wikstr_m
10/14/07, 9:28 PM
#4

Min äldsta kusin vägrade att bajsa när han fick veta att han skulle bli storebror. Det hela slutade med att han kräktes upp bajset..

maysod
10/16/07, 1:13 AM
#5

Visst kan man få fekala kräkningar om man är förstoppad men även om inte nedre magmunnen sluter helt tätt.

MaMaMade
10/16/07, 1:55 PM
#6

Hon kräks inte men luktar väldigt illa ur munnen. Nu har magen skött sig bättre en tid o det har luktat mindre. Hon ska till BVC på onsdag så då ska jag ta upp det m barnläkaren. Tack för alla svar! :)

Annons:
[Anna-N]
10/16/07, 3:30 PM
#7

#6: Vad bra att det blivit bättre. Har varit med om detta på mitt jobb för många år sen och föräldrarna var väldigt oroliga och de trodde barnet kräktes avföring men efter kontakt med läkare så fick de till svar som jag skrivt ovan. Det man äter kan komma upp och "överflöd" men när det kommit så långt ut i tarmen att det börjat bi restavfall så kan det inte gå tillbaka i tarmen och man får upp det.

MaMaMade
10/17/07, 8:20 PM
#8

BVC-besökte idag gick jättebra…tack o lov slapp hon vacc…sköterska skrev förmodligen ut breven på rutin o kollade inte journalerna, så hon slapp ta hepatiten…vi gav henne havrix på en ggn då vi reser mkt. Hon blir lite lätt…stirrig…när det gäller nålar. ;)

Läkaren var *underbar*! Jag blev nästan kär! ;) Nej, men de hade för en ggns skull fått dit en riktig barnläkare o han var jättefin m min dotter, snäll o undervisande mot sjuksköterskeeleven som var med o berömde mig som mor! Kan det bli bättre! :)

Mellis problem m andedräkten kommer av intoleransen. Det skiljer sig mellan hur stor intolerans man har o kommer av att magen inte klarar av att bryta ner mjölkprodukterna på rätt sätt. Jag ska ringa dietisten imorgon o hoppas få komma dit fort. Kanske vi måste utesluta alla mjölkprodukter ett tag för att se om det blir bättre…även de laktosfria. Vet inte, min teori…därför vill jag komma till dietisten *nu*!

AusaBausa
10/18/07, 6:17 PM
#9

ngn som har problem m att det kliar i halsen av mjölkprodukter?

Upp till toppen
Annons: