Annons:
Etikett16-barn-och-internet
Läst 2992 ggr
parsley
10/3/07, 8:23 PM

Barn och MSN

Hur ska man förhålla sig till att ens barn börjat umgås med sina kompisar via MSN istället för att leka hos varandra?

Numera sitter de och skickar smileys till varandra på MSN. Ska jag bry mig eller inte? Alla små symboler de byter med varandra består inte av små leende gula ansikten heller, häromdagen såg jag t ex en vandrande, animerad snopp. Fundersam

Datorn står i den möblerbara hallen, så jag har lite koll över vad som händer och de får inte sitta för länge vid datorn. Ska jag låta dem hållas, eller är jag för slapp? Jag vet vilka de har addade (klasskompisar)

Tänker även på om det skulle dyka upp något oönskat, t ex obehadliga kedjebrev (om du skickar det här brevet vidare kommer någon att dö och du kommer att drabbas av evig otur), eller om någon skulle få för sig att skicka en länk till  t ex en porrfilm.

Annons:
[Sajberlena]
10/3/07, 9:38 PM
#1

Jag tycker det är lite beroende på ålder och personlighet hos barnen.

Min 11-åring har också "upptäckt" MSN, och han får använda det under kontrollerade former. Dvs den timme på kvällen som han får tillbringa vid datorn får han ha det öppet. Då är lektider och umgängestider passerade, på eftermiddagar är det tvärstopp.

Jag ser också en stor skillnad mellan vår äldste och mellan när de var i samma ålder. De påverkades helt olika av saker och ting och den äldste behövde aldrig samma övervakning och restriktioner som mellan gör. Men jag har stenkoll på vilka han talar med, vilka han addat och vet vilka de är.

Hur det än är - internet är jättebra, men skall användas av barn under vuxnas överinseende tycker jag. För som du säger - man vet aldrig var de hamnar…

martdat
10/3/07, 11:32 PM
#2

Säg till bara att de inte ska öppna filer de inte vet vad det är så ni får in virus elr kapare i datorn, jag har ett öga på min dotter med när hon sitter vis msn, säg till även om vikten av att hemlighålla låsenordet för ALLA (utom mamma hehe) barn har ju en tendens att "´bara" lämna ut till de de känner..

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Elisabeth-J
10/4/07, 12:58 AM
#3

Jag tycker att man kan ha en viss tid där barnen får sitta vid datorn för att dom ska komma ut och leka också. Annars är det bra tycker jag för dom lär sig mycket på datorn också :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

lisette
10/4/07, 1:11 AM
#4

tycker det är synd att barn sitter framför datorn så mkt.

vi var alltid ute och lekte, var i stallet långt in på kvällarna. men tiderna förändras klart.

en animerad snopp är väl helt ok.  men det finns ju värre bilder de kan ha!

[mingdie]
10/4/07, 5:39 AM
#5

En bra grej tycker jag är att ha datorn i vardagsrummet så att man lätt kan hålla koll på vad dom gör.

Eddie

Pimu
10/5/07, 1:20 AM
#6

Har talat om för mina barn att dom INTE får adda nån dom inte känner o att dom inte ska gå in på länkar dom inte vet vad de är .. annars får dom sitta en timme, på kvällen innan lägg dax ..

Annons:
Pagars
10/6/07, 4:25 PM
#7

Jag har MSN, och sitter där ofta, Vet typ inte riktigt vilka alla kontakter är och orkar inte prata med alla häller, men jag har råkar ut för kedje mail, men det är ju bara att delita dem… Visst finns det " några " anolunda smilesar men jag struntar bara att spara dem…

/ Ida 12 årGlad

parsley
10/6/07, 10:55 PM
#8

Tack för tipsen Ida.

Wiizy
12/30/07, 3:58 AM
#9

Håller me Ida, har massa okända… därav "Wizy" :-) 

Skicka inte vidare å spara inte, å ta bort dom jobbiga = MSN blir enkelt igen. ;)

/ Wizy, även hon 12 å msn nörd :-)

Annette
12/30/07, 12:32 PM
#10

Min 7-åriga dotter har tydligen kompisar som använder MSN. Det är för mig obegripligt. Vår 10-åring har inte ens något konto. Jag förstår inte behovet när de är så unga.

SimsBrooke
12/30/07, 5:24 PM
#11

Det beror ju på hur gammal ditt barn är. Men fortsätt hålla koll på vad han/hon gör. Men om hon/han är i tonåren så är det ju självklart att det kommer upp såna bilder eftersom dem "exprenterar" Om jag hade ett barn skulle jag inte tänka så mycket på det, visst är det kanske obehagligt för dej. Visst jag vet inte jag så mycket, eftersom jag är 19 och inte har några barn men vill ha..men fortsätt håll koll

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Lorita
1/1/08, 7:29 PM
#12

Tänk när jag var barn så var det telefonen som var boven och nu MSN Fundersam vad bra det finns ju kompisar Skrattande tur att mina dotter inte åker och besöker sin spanska kompis så ofta Oskyldig

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




lisette
1/1/08, 7:57 PM
#13

#12 det kommer säkert! ;) det är inte såå dyrt att åka till spanien.

Annons:
Lorita
1/1/08, 8:03 PM
#14

klart hon åker till Spanien men inte varje dag  och hon har en kompis i arvidsjaur och ditt är det dyrare att åka men hon ska dit i sommar och se midnattsolen det bara är så Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




storAnnette
1/1/08, 8:08 PM
#15

#14 Det är just det härliga med Internet,att man lätt kan "träffa" sina vänner som bor långt borta.

plutten-92
1/4/08, 10:36 PM
#16

jag har msn…sitter där jämt, så fort ja kommer hem från skolan sätter ja mig vid datorn och sitter där i ca 2 timmar. då sak ja ut i stallet, kommer in till datorn på med msn. jag har 100 kontakter men känner nog inte ens hälften.

Upp till toppen
Annons: