Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 5262 ggr
anap
10/9/07, 4:18 PM

Sova själv

Jag har en dotter på 7 år som inte vill sova själv. Säger att hon är mörkrädd och vill sova hos mig. (Jag bor ensam med henne). Några tips på hur vi kan få det att funka? Vore jättetacksam för svar! :)

Annons:
AnnaLundin
10/9/07, 6:48 PM
#1

Börja med att låta henne sova i egen säng i ditt rum, möjligen madrass på golvet.

Du måste vänligt men bestämt få henne att successivt flytta ut från ditt rum…

Det finns sätt att hantera mörkrädsla också, jag kan dem tyvärr inte.

Annette
10/9/07, 7:42 PM
#2

Våtr 7-åring har sovit länge i eget rum. Nu har hon en period då hon kommer till oss varje natt. Det går i vågor, sen kommer långa perioder då hon inte kommer.

mararo
10/9/07, 8:02 PM
#3

Vår son är 6 år och vi har sedan han började sova i egen säng gått in till honom istället för att han skulle komma till oss och det tror jag resulterat i att han nu sover i sin säng hela natten.

Kan du inte prova att hon kallar på dig och så lägger du dig hos henne en stund tills den värsta rädslan är borta. Kanske blir mycket spring i början men värt ett försök kanske. Bara ett tips som hastigast:-) Lycka till!

Elisabeth-J
10/9/07, 8:20 PM
#4

Du kan börja med att låta en lampa vara tänd i hennes rum och att dörren är öppen. Efter ett tag kan man släcka lampan i rummet och ha en lampa utanför rummet tänd. Sen är det så att barn i 6-7 årsåldern kommer i en period med rädslor bl.a och söker mer trygghet. Så om du inte upplever att det är jobbigt att hon sover hos dig så kan du lugnt låta henne göra det ett tag, det går över.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Morrhoppan
10/9/07, 8:25 PM
#5

Min 7 årige son har lampan i klädkammaren tänd hela natten, alltid. Det har han haft sedan vi flyttade hit för 4 år sedan. När han var mindre fick han komma och ligga i min säng en stund, sedan bar jag in honom i hans rum. Sedan han blev större, så blir det så trångt och jobbigt i min säng, så kommer jag in till honom istället. Han kommer och hämtar mig om han skulle vakna, och sen ligger jag hos honom tills han somnar, eller bara en stund om det går bra.

Mariana-clarissa
10/10/07, 10:05 PM
#6

Jag tycker det är okej att barnen ligger i förälderns säng

Särskilt om ni bor ensamma….

Så småningom kommer hon att vänja sig vid att ha eget rum…

Bjuda in kompisar etc..

och då blir det ändå så att banden löses upp

Annons:
Jennie104
10/11/07, 12:01 AM
#7

Om hon är mörkrädd kan hon väll ha en Lampa tänd? : )

AusaBausa
10/22/07, 8:46 PM
#8

har låtit våra barn sova hos oss om de velat…ingen av dem som blivit tillsagda att lägga sig i sin egen säng…jag var själv grymt mörkrädd så jag vet hur det känns! Tycker det kommer o går..äldsta grabben ligger aldrig numer i våra sängar medans minsta grabben på snart 8 kommer i perioder och lilltjejen på 4 kommer var o varannan natt ännu…får göra det så länge de vill…blir det trångt får vi väl lägga dem på madrasser så småningom..så gjorde vi hemma hos mamma opappa, jag o syrran…

men de har nog alltid somnat i sina egna sängar…men då har vi ofta varit så nära deras rum så de aldrig känt sig mörkrädda…hört oss prata o hört ljudet från teven… så det är ju klart skillnad.

Förklara för henne att du finns utanför o tänder en lampa utanför hennes rum och en liten nattlampa på hennes rum också…

MaMaMade
10/23/07, 11:09 AM
#9

Sonen kunde komma på natten o säga att han drömt ngt o inte kunde sova. Då följde jag m honom till hans rum o la mig i hans säng tills han somnade. Han hade också nattlampa.

Flickorna ropar o vi går dit o så stoppar om dem, säger att nu är mardrömmen borta, säger godnatt o går därifrån. Mellis (5 år) har nattlampa men Minstan sover i mörker.

anap
11/6/07, 12:30 PM
#10

Tack för alla svar!:) Vi ska prova lite varianter så får vi se hur det funkar.

fiorano
11/10/07, 12:44 AM
#11

Jag tycker att hon kan ha en lampa tänd som Jennie104 skrev.

Upp till toppen
Annons: