Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 1292 ggr
[Anna-N]
9/24/07, 9:59 AM

Leksaker

Besökte ett Barnens Hus här om dagen för att inhandla en doppresent till Victor. Gick runt och kikade på alla dessa leksaker. Det var nog flera 1000 kvm butiksyta och en fjärdedel var fylld med "nyttosaker" till barnen och resten vara "bara" LEKSAKER i all oändliget.

Glitter, glamour, flaschiga sportbilar, prinsessor, byggmodeller, Strawarslego…ja, ALLT!

En tanke slog mig att minoriteten är verkligen pedagogiska leksaker som byggklotsar, pussel, lära gå vagn osv.

Är det viktigt med leksaker för barnen? Ska även det området följa övriga utvecklingen och bli "hypermordent" eller duger det med ett kastrulllock till barnen?.

Vad tycker ni?

Annons:
Annette
9/24/07, 10:13 AM
#1

Nej, egentligen är det inte viktigt med leksaker. Det enkla är oftast bäst. Kaplastavar används här till allt, igår hade dottern byggt några slags arenor till sina smådjur. Fantasin har inga gränser :) Sonen leker bara med lego.

Men i ärlighetens namn får jag väl säga att dottern har en himla massa leksaker. Mest smådockor, kläder och tillbehör till dem, smådjur mm. Men hon skapar alltid saker runt omkring dessa, gärna med kaplastavar och stenar. Det tycker jag är bra, kreativiteten och fantasin utvecklas.

Dottern gillar även att spela spel. Helst Yatzy och Monopol. Tack vare det har hon blivit riktigt duktig på att räkna.

Mia-
9/24/07, 11:05 AM
#2

Självklart duger kastrull lock och andra saker man har hemma!!

Måste väl även jag vara ärlig och säga att mina pojkar har aldeles för mycket saker här hemma. Synd nog så tycker även jag att det är roligt att köpa saker…..

[Sajberlena]
9/24/07, 5:00 PM
#3

Barn behöver inte en bråkdel av det utbud som finns. Mina barn behöver inte en bråkdel av de leksaker de har härhemma heller…

Men då och då tappar man balansen och jämvikten mellan samvete, sunt förnuft, orken att säga nej och barns bedjande ögon…

Vi köper i och för sig också mycket kreativa leksaker, experimentlådor, lego och böcker. Och huvudsakligen till födelsedagar och jul.

MaMaMade
9/25/07, 1:26 PM
#4

Vi köper i stort sett aldrig leksaker mellan födelsedagar o julafton, möjlingen ngt som souvernir om vi är på semester o de hittar ngt fint. Ekonomin är inte den bästa sedan vi blev 5 i fam så de senaste 5 åren (har sparat *hårt* till vår senaste adoption) har det fått bli ett par verkligt fina o önskade presenter som fått kosta lite mer istället.

Hittade en hel del på Blocket; ett dockhus som var som nytt för 250 kr (700 kr i butik), en Brio trädockvagn för 150 kr på loppis (3000-400 kr i butik) etc… I sommar letade jag lekstuga som en galning men de var antingen för små el för dyra…får bli nästa års gemensamma present till tjejerna istället. :)

Småplock o saker som jag inte vill ge dem får de av kompisar när de fyller år. De går gamla husgeråd när jag köper nytt (de *älskar* att laga mat) o klä ut sig är en hit. Jag syr ju en del så jag försöker svänga ihop ngn kjol od emellanåt o de har fått några gamla handväskor o skor.

Sonen har alltid varit "dyr" i drift, han har gillat Lego od men då har han inte fått så många presenter istället. Ju äldre de blir dessto medvetnare blir de dessutom. Förra hösten var hans högsta önskan en PSP (PMD-apparat säger jag, för jag blir tokig på ljudet från den ;) så han fick en sådan + en bok + en lök (internt famskämt :) till jul. Han fyllder år den 1 jan (*hurra….not*!) så då fick han en till bok + en annan present, kommer inte ihåg vad.

Han har berättat att en del av hans kompisar tycker synd om honom som "bara" får ett par presenter…är deras föräldrar gjorda av pengar el? Nåja, de flesta jobbar båda två o sedan har de flesta far- o morföräldrar kvar i livet. Vi har bara en morfar m alzheimers som aldrig kommit ihåg födelsedagar (de var mormors grej att sköta), farfar dog när Mellis var 2 år o kom inte ihåg födelsedagarna de sista åren heller. Samma sak m mormor. Min man är ensambarn o jag har en syster m dålig ek o 4 egna så…ngn släkt att räkna m har man inte heller…men vi överlever!!! ;)

Upp till toppen
Annons: